Avatar billede kramerfan Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:09 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

proxy

hvad betyder det at benytte sin proxy indgang. Giver det en bedre hastighed eller har det noget med sikkerhed at gøre.
Avatar billede handmade Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:12 #1
Proxy=en slags server der står  fx hos en internetudbyder. Andre surfere har måske været på den side du vil besøge. De data dine forgængere har indhentet ligger på proxyserveren og kan umiddelbart overføres til dig - altså en slags genbrug :-))
Avatar billede handmade Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:13 #2
- og en klar hastighedsforøgelse...
Avatar billede kramerfan Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:24 #3
hvad betyder det så når jeg bliver bedt om at indstille min proxy indgang?
Avatar billede kramerfan Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:27 #4
Du kan vel eventuelt ikke hjælpe mig med et par .pdf filer jeg ikke kan åbne. De ligger på http://www.daimi.au.dk/%7Esorsha/mobile00/
det drejer sig om tekst 10 11 12. Hvis du kan åbne dem og sende dem som tekst til mig ville det være rigtig fedt!!!
Avatar billede handmade Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:29 #5
Hvis du bruger IE 5 starter du funktioner/indstillinger/forbindelse/lan-indstillinger/proxy/proxy-indstillinger (fra din IP)
Avatar billede handmade Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:43 #6
Hvorfor henter du ikke bare Acrobat Reader - den er gratis:
http://www.adobe.com/products/acrobat/morethanreader.html
Avatar billede tommyf Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:48 #7
handmade>>> Prøv selv, jeg kan heller ikke, har også acrobat....
Avatar billede handmade Nybegynder
08. oktober 2000 - 11:04 #8
Kan I ikke DL Acrobat??
Her kan man: http://tucows.inet.tele.dk/adnload/683_29449.html
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2000 - 22:14 #9
Er det 10 , 11 , 12 under literatur det drejer sig om, for dem er der ingen problemer med.
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. oktober 2000 - 07:22 #10
Jeg ved ikke med sikkerheden, men hastigheden.... Forstil dig at du skal surfe på noget som ligger på en server i Los Angeles, som ligger et stykke væk. Dette kan give nogle hastigheds fald, da en kæde ikke er stærkere end det svageste led. Det kan måske resultere i at du downloader med 4-5 KB/sek, selv om du har ADSL. Hvis der så er nogle andre end dig, som handmade skriver det, har været inde på siden før dig (og selvfølgelig også køre med proxy), så ligger siden allerede på den proxy server og du kan nu downloade med fuld hastighed fra proxy serveren.

Men nu skal du ikke tro at du ikke får en opdateret side, bare fordi at der har været en anden på siden før dig. Proxy servere har en masse opsætninger og funktioner, som skulle gøre at du får det nyeste materiale.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
10. oktober 2000 - 14:44 #11
Jeg kan kun tale med om MS Proxy Server 2.0 (den der bliver afløst af ISA Server)...
Men i korte træk er en proxy server både til at sørge for sikkerhed og til at forøge hastigheden.
Sikkerheden er det primære i den og det sker ved at når du laver en request til nettet, så kommer din request i realiteten kun til proxy serveren, proxy serveren kigger derefter i sin cahce og ser om det objekt du har requestet ligger der, hvis objektet (eks. en html side) ligger i cachen får du det derfra og opnår derved LAN hastigheder på din surfing, hvis objektet IKKE ligger i proxy serveren cache, requester proxy serveren objektet fra nettet med sig selv som afsender, når den så modtager svaret fra web serveren (eller hvad det nu er) sender den svaret videre ind på dit Intranet til din maskine...
Derved er det sikret at den eneste IP der kan ses på dit netværk udefra er Proxy Serverens IP. = Sikkerhed, en anden ting Proxy Serveren kan gøre at filtrere requests, sådan at du enten kan lave en liste over \"lovlige\" sites dine brugere må se på, eller en liste over \"ulovlige\" sites som dine brugere ikke må se på, derved kan du også begrænse brugerens surfing på ligegyldige ting (eg. Pornosider fra skoler osv.)...
En tredje ting som Proxy Serveren tilbyder er muligheden for at lave arrays af Proxy Servere, derved får du fordelt cachen ligeligt mellem dine Proxy Servere, sådan at du kun mister 1/antal-servere hvis en Proxy går ned...Proxy serverne kan også stilles op i \"deparmental\" arrays, hvor du har en lokal proxy server i de enkelte afdelinger, hvis de(n) lokal(e) proxy server(e) så ikke har det objekt din bruger requester, sendes forespørgslen videre til det proxy array (eller enkelte proxy server) der står på niveauet højere... hvis det requestede objekt ikke findes i nogle af proxy servernes cache, vil den sidste proxy server requeste objektet fra nettet og sende det retur gennem proxy kæden til den rigtige bruger.

Konklusion:
Primært - sikkerhed
Sekundært - Hastihed
Tertiært - Flexibilitet (i det du kan filtrere brugernes trafik)

hvad betyder det at benytte sin proxy indgang. Giver det en bedre hastighed eller har det noget med sikkerhed at gøre
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
10. oktober 2000 - 14:45 #12
Foresten giver MS Proxy (sikkert også andre) også muligheden for at Proxy serveren automatisk sørger for at opdatere/requeste ofte brugte objekter, sådan at de altid ligger klar i proxyens cache.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
10. oktober 2000 - 14:47 #13
>>kramer, any questions ??, så skal jeg se om jeg kan uddybe eller fortælle mere!
Avatar billede asus_rulez Nybegynder
10. oktober 2000 - 15:09 #14
Oprindeligt blev proxy servere udviklet for at skabe hurtigere internettilslutninger, idet de indeholder en såkaldt cache, der opbevarer de seneste request\'s til serveren. Ideen er at din udbyder i danmark opbevarer dine favorit sider i eks. tyrkiet på en server i danmark(Proxy = nærhed). Således slipper du for at downloade de samme data fra den tyrkiske server hver gang du besøger den alle opdateringer vil naturligvis stadig blive downloadet. I dag har ordet fået en lidt mere omfattende betydning idet de fleste proxy servere i dag også har en form for firewall der beskytter mod uønsket trafik udefra.I nogle tilfælde beskytter denne firewall ligeså din IP-addresse (din udbyders firewall gør sikkert) langt langt de fleste proxyservere beskytter dog IKKE din IP og giver dig derfor ingen annonymitet.

Håber det var fyldestgørrende.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
10. oktober 2000 - 15:34 #15
>> Asus_rulez... \"Firewall\"/Pseudo-Firewall delen er vel logisk nok, efter som en Proxy er en \"Stedfortræder\" (oversættelse UK/US->DK), og det er jo faktisk også det proxyen gør... den udgiver sig for at være dig, men med dens egen IP, derved forbliver du og din IP skjult for resten af verdenen!
Avatar billede asus_rulez Nybegynder
10. oktober 2000 - 16:48 #16
>>tigerdyr.. Ja det er en mulighed, men stort kun udbudernes servere benytter den. De mennesker der beskæftiger sig med at hacke paswords olign. er konstant på udkig efter anonyme proxy, for at arbejde i det skjulte. De benytter programmer som A4proxy og lign. for at tjekke anonymiteten af de proxy\'s de har fundet. Prøv selv det nævnte program og du vil blive overrasket. Prøv ligeså denne adresse
http://www.slac.stanford.edu/cgi-bin/nph-traceroute.pl

Den fortæller dig hvem du er og kun igennem en 100 % anonym proxy med cookiefilter er du anononym
og det er med garanti max.10 % af alle proxys der er prøv evt. denne anonyme proxy: cache1.cc.interlock.com port:3128, når den er oppe så vil du se en forskel.
Avatar billede asus_rulez Nybegynder
10. oktober 2000 - 16:53 #17
Selv teledk\'s proxy\'s er ikke annonym, programmet traceroute illustrerer i flot grafik hvor synlig man er for omverdenen. De fleste udbydere benytter sig dog af dynamisk IP, så på den måde har man forskellig ip, hver gang man logger på, og dermed en vis sikkerhed.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2000 - 02:46 #18
http://proxy.nikto.net/ blot lige til tjek, sådan omkring snakken om proxy. En glimrende gratis proxy server, hvis man skal lave delign af internetforbindelse.
Avatar billede goulduck Nybegynder
22. oktober 2000 - 22:37 #19
Den proxy server som kharder reffere til, er en proxy server, som bruger andre \"gratis\" proxy servere på nettet. Her kan man sætte den til kun at bruge annonyme proxyer ... og samtidig bruge mange forskellige servere på nettet, så man bliver meget mere annonym.

Tja, bare lige noget jeg ville sige...
Avatar billede claus_a Nybegynder
30. december 2002 - 21:40 #20
>> asus rules jeg har med interesse fulgt dine indlæg om proxy servere men hvordan hruger man eksempelvis den proxy du angav " cache1.cc.interlock.com port:3128"

/ claus