Avatar billede mobilboy Nybegynder
07. november 2002 - 16:28 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Ny computer genstarter konstant. (HASTER)

Hej.

Jeg har netop køb ny computer og installeret Win98 efterfuldt af Win Xp Proff.

Nu har jeg bare problemet at maskinen genstarter når den for lyst. Der kan gå 5-60 min. mellem de automatiske genstart. Dette er ret fustrende, da den jo så stort set er ubrugelig.

Nu har jeg slået genstart fra ved fejl, og derved kom der bare en blå skærm, hvor står at Windows er stoppet pga. en alvorlig fejl. Når jeg så starter computeren efter denne fejl, så kommer den om man vil sende eller undlade.

Nogen der kan hjælpe med hvad jeg skal gøre?

Hurtige korrekte svar belønnes..!
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
07. november 2002 - 16:30 #1
Jeg har haft det samme problem. Jeg fandt ud af at det var mit bundkort. Hvad er det for et bundkort du har??
Avatar billede nebuchadnezzar Nybegynder
07. november 2002 - 16:31 #2
har du prøvet at geninstallere?
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
07. november 2002 - 16:34 #3
Mit var et Asus P4S8X, Pentium4 /SiS648, >2600Mhz, DDR333, Seriel ATA, LAN, Audio. Den serie har masser af børnesygdomme hvor det er blandet er spændingen på bundkortet
Avatar billede mobilboy Nybegynder
07. november 2002 - 16:38 #4
Hvor ser jeg hvilket bundkort jeg har? Der var en cd med bundkortet, som jeg ikke har haft i. Skal jeg prøve det?
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
07. november 2002 - 16:39 #5
Du har ikke selv samlet den??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2002 - 16:41 #6
Når du oplever sådan en fejl i Windows NT/2000/XP, skyldes det som regel, at noget hardware ikke kører helt optimalt. Du kan være MEGET heldig at opdatere samtlige drivere, og så vil det virke - men det tror jeg ikke på.

Start med at undersøge, om din CPU får nok køling. Ellers kan det være det. Hvis kabinettet er for varmt, skal du have en ekstra blæser.

Ellers kan det være din RAM den er galt med.

Aktuelt har de 2 sidste maskiner jeg har haft fat på, haft dårligt netkort h.h.v. lydkort. Ved at tage disse enheder ud, kørte maskinen perfekt.

Det skyldes at WinNT/2000/XP går meget mere aggressivt til hardwaren, end Win9x gør.

Så der er ikke nogen der kan give en skudsikker forklaring - du må simpelthen prøve dig frem.
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
07. november 2002 - 16:41 #7
Men hvis der ligger drivere til bundkortet på cd'en skal du installere de drivere det kan være det hjælper
Avatar billede mobilboy Nybegynder
07. november 2002 - 16:41 #8
Nej den er købt samlet.
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
07. november 2002 - 16:43 #9
ok prøv cd'en først hvis det hjælper ellers må du begynde fra starten af med cpu, ram, sov. ligesom ole madsen siger
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2002 - 16:44 #10
Jeg er enig - prøv først CD´en. Den indeholder drivere til chipsettet på dit bundkort, og med lidt held, kan de løse problemet.
Avatar billede mobilboy Nybegynder
07. november 2002 - 16:59 #11
Nu er jeg tilbage efter 4 genstart under installationen. Altså de var reelle nok. :-)

Der er i hvertfald kommet 1 program mere nede i venstre hjørne.
Nu må vi om det hjælper.

Hvad mener du the boss.dk med at begynde fra starten. Hvad skal jeg gøre med overnævnte dele? Pille dem helt fra?

Hvor er det jeg ser temperaturen på CPU'en.
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
07. november 2002 - 17:02 #12
temp. kan du se inde i bios
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
07. november 2002 - 17:04 #13
Det jeg mener er at du må starte fra en ende af. F.eks. med varmen i kabinettet kan du jo tage låget af i første omgang for at se om det er det. Så hvis den genstarter igen er det jo ikke det. Så må man videre med fejl søgningen, så kan det jo være ram
Avatar billede mobilboy Nybegynder
07. november 2002 - 17:13 #14
Hvis det er en fejl i hardwaren. Kan jeg så ikke klage? Den er kun 2 dage gammel.
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
07. november 2002 - 17:16 #15
Jo selvfølgelig kan du det
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2002 - 17:16 #16
Joda - hvis du konstaterer at der er fejl på noget hardware, kan du klage. Men kun hvis maskinen er solgt til at kunne køre XP. Hvis den er solgt med w98, og den ikke fejler herunder, kan det skyldes at en given komponent ikke er designet til at køre XP. I så fald har du desværre intet at hente.

De fleste computere kommer præinstalleret med et OS. Og de fleste i dag med XP. Hvad var der på din?
Avatar billede mobilboy Nybegynder
07. november 2002 - 17:43 #17
Computeren er med en AMD XP 2000+ processor.
Så er den vel forberet til Xp.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2002 - 17:50 #18
Ikke nødvendigvis. Du kan sagtens have f.eks. lydkort, netkort, controllerkort, videokort eller andet der ikke er "onboard", som ikke er Windows XP kompatibel. Det hører dog til undtagelserne, og i dag er de fleste ting "onboard" - d.v.s. bygget ned i bundkortet, og så kan jeg ikke forestille mig at det ikke er XP kompatibelt. Men det er altså eventuelle løse kort du skal være på vagt over for. Hvis noget af ovennævnte er med som løst kort, og maskinen var installeret med Win98 (eller ME - eller slet ingen ting), bør du meget nøje undersøge, om der i salgsmaterialet står, om den kan køre XP eller ej.
Avatar billede mobilboy Nybegynder
07. november 2002 - 18:10 #19
Det er næsten næmmere hvis du selv tjekker den ud:

http://www.cemtech.dk/shop/productinfo.asp?id=714

Så lige man kan betale ekstra og så få Xp pre-install.

Det tyder på at den kan køre Xp.
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
07. november 2002 - 18:20 #20
Jeg tror godt den kan køre XP
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2002 - 18:21 #21
Tja - det ser ud som om det hele er integreret undtagen lydkort (men kan sagtens være det er - det læses ikke rigtig tydeligt).

Men jeg gi´r dig ret i, at når de reklamerer med at man kan få XP præinstalleret, må hardwaren dælemig også kunne køre XP.

Hvis du stadig oplever nedbrud, ville jeg kontakte dem og høre, hvad der kan gøres. Måske vil de gerne prøve selv at installere XP forfra, og så er det at henvende sig med din (lovlige ;-) XP cd og maskinen.

Men hvad de har tænkt sig, kan jeg naturligvis ikke svare på. Du har i hvert fald helt klart ret til hjælp med at få det til at virke.

Om du så har købt den online, kan det jo give et lille transport problem. Formentlig vil de jo insistere på at få den ind til service. Men kontakt deres support og hør nærmere.
Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
07. november 2002 - 18:22 #22
de sælger da XP til din maskine så det må da virke
Avatar billede mobilboy Nybegynder
07. november 2002 - 18:47 #23
Jeg har ikke mødt problemet i de sidste 2 timer, trods konstant brug af compu teren. Det har jeg ike oplevet føt at der ikke er blevet genstartet i så lang tid. Tror/Håber det har virket. Men det kan jeg vil først endeligt fortælle jer imorgen.

Ja, man sælger vel ikke pre-install Xp på en maskine som ikke kan køre det?
Det ville ihvertfald være noget fusk.
Avatar billede mobilboy Nybegynder
07. november 2002 - 18:58 #24
Ja TYPISK.

Lige som man har skrevet at det er gået godt. Så sker det. Når du aller mest venter det.
Noterede lige hvad den blå skræm stod på:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Da jeg så genstartet fandt den følgende i scandisk:
En eksperten cookie som var ugyldig. Ved ikke om det kan have noget med sagen at gøre. Prøver lige at køre til den evt. cracker igen. Så må jeg se efter en anden løsning.

Det kan ikke være et software mæssigt problem, med installerede programmer?
Da jeg godt kunne mistænke det lidt.
Avatar billede konex Nybegynder
08. november 2002 - 06:22 #25
Højreklik denne Comp > Avanceret > Start og Genoprettelse > Indstillinger

her fjerner du fluebenet i genstart automatisk
Avatar billede mobilboy Nybegynder
08. november 2002 - 06:46 #26
Hvis du læser problemet konex, kan du at det er gjort.
Avatar billede kingomand Novice
09. november 2002 - 14:31 #27
Bare lige en lille kommentar. Jeg var ude for nøjagtig det samme,
og ved nu af erfaring at man skal starte med at fejlundersøge helt
fra stikkontakten.I mit tilfælde var det en defekt forlængerledning!
Den blev udskiftet og problemet var væk.
Avatar billede mobilboy Nybegynder
09. november 2002 - 17:34 #28
kingomand > Kan en forlænger ledning forudsage en fejl meddelse på skærmen?
Avatar billede kingomand Novice
09. november 2002 - 18:10 #29
Nej du har selvfølgelig ret.Computeren var splinterny og første gang den genstartede med mellemrum var et defekt bundkort som blev udskiftet uden beregning. Genstarterne forsatte og computeren blev igen indleveret til rep.
Faktisk 2 gange blev den indleveret efter bundkortrep, med en stadig mere ophidset ejer.Da jeg fandt ledningsfejlen,måtte jeg krybe til korset og ringe
til firmaet med en undskyldning.
Avatar billede mobilboy Nybegynder
09. november 2002 - 22:11 #30
Jeg har fået det tip, at det jan være biosen det er galt med?
Nogen der har erfaringer med det? Problemet har jeg nemlig stadig, og det er ved at blive mere og mere iriterende.
Jeg har fået anbefalet at opdatere bios'en, men hvor og hvordan gør jeg det?
Mit Bundkort er ECS K7SEM
Avatar billede king_frusty Nybegynder
10. november 2002 - 00:13 #31
Hvorfor har du først installeret Win98 og derefter winxp??? , formater og installere win xp pro UDEN win98