Avatar billede flse Nybegynder
07. november 2002 - 12:18 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Uretmæssig brug af software

Jeg har i sommer udviklet et onlinebetalings modul til et webhotel, som efterfølgende har solgt firmanavn, kundebase og software til et andet firma.

Jeg opdager nu at det nye firma har idriftsat modulet, og retter henvendelse til dem, da jeg stadig ikke har fået betaling for mit arbejde.

De afviser dog at de kan have et problem, da de har en seddel fra den forrige ejer hvor der står at der ikke er nogen udeståender.

Spørgsmålet er nu, hvor pokker anmelder man den slags (and do any care)?.
Avatar billede ctacta Nybegynder
07. november 2002 - 12:25 #1
For det første, du kan ikke anmelde det nogen steder! Med mindre der er medlem af BSA, hvilket jeg tvivler på.

Det er dog srafbart, men det høre ind under privat tiltale jvfr. straffeloven.

Du siger at du har udviklet det til et firma der efterfølgende har solgt det videre, uden at have betalt dig for det. Hvis du har været smart, så sørger man altid for at kunden aldrig køber softwaren (ejendomsretten til det) men kun en brugsret. Og at denne brugsret ikke kan overføres til 3. mand uden en skrift accept fra dig, og ej heller uden mod betaling.

Hvilket aftale grundlag har du med det oprindlige firma?

Hvad har du skrevet til det nye firma?

Kan du løfte en eventuel bevisbyrde ved et sagsanlæg?

Jeg vil, såfremt det drejer sig om et større beløb du har i udestående, at rette henvendelse til en erhvervsadvokat (telefonbogen) og gerne en med specieale i IT-ret.

Lad mig høre fra dig...
Avatar billede dna Nybegynder
07. november 2002 - 12:25 #2
De skal vel kunne fremvise kvittering for købet hos dig !?!
Avatar billede ctacta Nybegynder
07. november 2002 - 12:25 #3
Ups glemte at angive det som et svar :-)
Avatar billede flse Nybegynder
07. november 2002 - 12:31 #4
Kunden har ikke købt noget, idet der ikke er faldet nogen form for betaling.

Jeg har skrevet til det nye firma og bedt dem nedtage onlinebetalingen, hvilket de nægter, og beder mig afklare problemet med det oprindelige firma.
Deres første bemærkning var "det er noget vi selv har udviklet", hvilket jeg havde lidt svært ved at tage alvorligt, da samtlige elementer på siden tilfældigvis fulgte de navne som min software generede.

Jeg mener at den udestående faktura lyder på mellem 40 og 50K plus moms.

Jeg vil egentlig være tilfreds hvis de bare tog modulet ned. Bliver sgu ret harm når de bare afviser at have et problem, når jeg gør opmærksom på at de benytter noget software der ikke er betalt for, og som de ikke er berettiget til at bruge, uanset hvor mange overdragelses erklæringer de har!
Avatar billede ctacta Nybegynder
07. november 2002 - 12:53 #5
Har du taget nogen forbehold i dine salgsbetingelser? Jeg skriver altid at licensen først er gyldig når fuld betaling har fundet sted. Lidt a la det normale forbehold om at ejendomsretten til hardware først tilfalder køber når betalingen er registreret.

Har du rykket den oprindlige køber? Og hvad har denne sagt?

Den nye "ejer" kan sådan set være ligeglad med dig, da de ikke har nogen aftale med dig. Du skal derfor først rette henvendelse til det firma du indgik aftalen med og evt. sende dem til inkasso. Når dette er sket, kan du rette henvendelse til dem der bruger sin software uretsmæssigt.

Men det kommer an på hvilken aftale du har og hvilke betingelse du har udviklet og solgt din software på. Hvis du har overdraget alle rettigheder til køber, så kan du intet gøre,udover at inddrive dit tilgodehavende.

Du kan ikke retsmæssigt forfølge den "nye" ejer eller bruger. Det kan man kun hvis man har taget forbehold eller pant i en genstand, som f.eks. en bil.

Jeg vil råde dig til i fremtiden at bruge branchens standard kontrakter ifm. software udviklen, så du ikke havner i samme situation som nu i fremtiden.
Det er brandærgeligt at se andre benytte det man selv har udviklet, og så uden at modtage betaling for det.

40-50.000 er bestemt et beløb der er værd at forsøge at inddrive. Eksistere det oprindlige firma stadig? eller er de ophørt? Du kan få det bekræfet i Erhvervs og selskabsstyrelsen om det er under konkurs eller lukket.

Lad mig høre fra dig.
Avatar billede ctacta Nybegynder
07. november 2002 - 12:58 #6
Du kunne evt. fremsende en kopi af den ubetalte regning til den nye "ejer" og bede ham forelægge denne for den tidligere ejer. Evt. også dine rykkere.

Du bør ved samme lejlighed gøre opmærksom på at du har ejendomsretten til softwaren og at en licens ikke kan overdrages til 3. mand.

Men gør KUN dette i samråd med en advokat! Og kontakt ham/hende idag.
Avatar billede flse Nybegynder
07. november 2002 - 12:59 #7
Nej, der er desværre ikke taget nogle forbehold, da vi var "gode venner" dengang. Jeg har dog lært efterfølgende, at man ALTID arbejder på kontrakt, uanset hvor velvillige folk måtte være!

At de nye ejere fraskriver sig ethvert ansvar, svarer jo til at jeg køber en "varm" video ude i byen,  og så påstår at det nu fuldt og holdent er min, og ikke kan lægges til ansvar for noget, da det ikke var mig der stod bag indbruddet.

Jeg har dog sendt sagen videre til min advokat, og venter spændt på et råd fra ham.
Avatar billede ctacta Nybegynder
07. november 2002 - 13:03 #8
Hvis der ikke forelægger nogen kontrakt, så har du fat i den lange ende!
Du kan så henvise til dine normale forretningsbetingselser, hvoraf dette fremgår (få den udarbejdet nu) og hvor der også står at de ikke kan fraviges uden skirftlig aftale.

Dermed har vundet første slag af krigen.

Det er så op til den nye "ejer" at løfte bevisbyrden for at noget andet skulle være tilfældet. Og det er jo umuligt eftersom at der ikke er nogen kontrakt.

Lad mig høre hvad din advokat siger og evt. også hvad udfaldet bliver.
Håber at ovenstående har været til hjælp for dig, husk point :-)
Avatar billede ctacta Nybegynder
07. november 2002 - 13:05 #9
Jeg er lidt nysgerrig for at vide hvem det lumske webhotel er, hvis du vil gøre mig bekendt med det, så mail mig på cta@mail.dk
Avatar billede flse Nybegynder
07. november 2002 - 13:06 #10
Det glæder mig. Jeg har skam heller ikke tænkt mig at lade dem dø i synden!  :-)

Du HAR fået point for lang tid siden... nu ikke grådig!  he he
Avatar billede dna Nybegynder
07. november 2002 - 14:15 #11
Vi vil da alle gerne vide hvem det er, som kører deres forretning på denne måde !??!

dna
Avatar billede flse Nybegynder
07. november 2002 - 14:18 #12
dna> har skam overvejet at poste fuld navn og beskrivelse her, men venter til jeg har snakket med min advokat. Ingen grund til at bevæge sig ned på deres niveau, vel?

Det skønne er at jeg KUNNE gøre det uden risiko, da det kun er injurier hvis det ikke understøttes af fakta ..  ;-)