Avatar billede forgotten Nybegynder
06. november 2002 - 19:50 Der er 36 kommentarer

...er det muligt?

Hej 3-

Jeg har 2 gamle maskiner, med hver en 300 mhz K6 AMD i. Begge 2 virker fint. Men jeg har det problem at jeg kan ikke sætte hverken min 60 GB Maxtor til, eller min 80 GB maxtor. Når jeg prøver at detecte dem i BIOS'en, så fryser maskinen. Hvis jeg sætter dem i min egen maskine (en 1400 mhz amd athlon) så finder den dem fint. Hvad gør jeg ved dette? Er det muligt at de bunkort er så gamle de ikke kan se eller detecte så store harddiske ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. november 2002 - 19:52 #1
har du overvejet at opdatere BIOS'en på dem? *de gamle PC'er*?
Avatar billede hub Nybegynder
06. november 2002 - 19:52 #2
Du skal enten BIOS-opdatere eller hente Maxtor-tools der kan fixe dette problem
Avatar billede danielg Nybegynder
06. november 2002 - 19:53 #3
ja muligvis, men det kan også være jumperne der er sat forkert (rimelig sikkert det) eller ide-kabel virker ikke/defekt
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
06. november 2002 - 19:53 #4
det er din bios der ike understøtter så storer diske lav en bios opdate så kan det være at den kan men ikke en garanti men på min 450 amd k6 har jeg updatet og den kører fint med min 80 gb seagate
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
06. november 2002 - 19:54 #5
det skulle have været et svar
Avatar billede forgotten Nybegynder
06. november 2002 - 19:56 #6
Jumperene er sat rigtigt, og jeg har forsøgt andet ide kabler. Jeg har også prøvet at sætte dem på Slave såvel som Master. Jeg aner ikke hvor jeg kan hente en bios opdatering til min maskine... Desuden har jeg brug for en kogebog-guide til hvordan jeg gør det. Ellers fucker jeg dem bare op.
Avatar billede hub Nybegynder
06. november 2002 - 19:57 #7
MaxBlast Plus II is a one-step, ATA/IDE hard drive installation utility. MaxBlast Plus makes hard drive installations and upgrades hassle-free for novices and professionals alike by automatically identifying, partitioning, and formatting any IDE hard drive, making it data-ready in about one minute. MaxBlast Plus II supports Enhanced IDE and Fast ATA standards, and breaks the 528 MB, 2.1 GB, 4.2 GB, 8.4 GB, 32 & 64 GB storage capacity barriers supporting multiple drive partitions.

http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast_plus_ii.htm
Avatar billede grunken Nybegynder
06. november 2002 - 19:57 #8
Højst sandsynligt har det noget at gøre med det du selv nævner at bundkortet ikke understøtter så store harddiske, så enten skal du finde en biosopdatering til disse bundkort, så de understøtter store diske..eller du skal downloade en lille utility fra maxtor der løser problemet :

http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast_plus_ii.htm

dog skal siges at ovennævnte løsning kræver formatering af diskene :)

-grunken
Avatar billede hub Nybegynder
06. november 2002 - 19:58 #9
Drop biosopdateringen hvis du er usikker på det. Brug Maxtor tools, der lægger et driveoverlay på disken så BIOS er ligegyldig. Du vil ikke kunne mærke forskel bagefter..
Avatar billede forgotten Nybegynder
06. november 2002 - 19:58 #10
hub, hvad hjælper det når lortet slet ikke FINDER harddiskene ?
Avatar billede hub Nybegynder
06. november 2002 - 20:00 #11
Når du har lavet driveoverlay overtager disken kontrollen selv og "snyder" BIOS til at tro at den har en mindre disk tilsluttet. Den vil så ikke "fryse" længere..
Avatar billede hub Nybegynder
06. november 2002 - 20:04 #12
I praksis gøres det på flg. måde: Download Maxblast på din nye maskine. Kør programmet og hav en diskette parat. Der laves nu en bootdiskette med programmet på. Boot den første af dine gamle maskiner med denne diskette og harddisken tilsluttet, og følg anvisningerne
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
06. november 2002 - 21:36 #13
hvad så hvis han sætter en anden disk i på et tidspunkt hvad gør han så men det maxtor tool skyller det ud i toilettet
nej det primære er at opdatere bios og hvis du ikke selv kan kender du sikkert en der kan hjælpe
Avatar billede hub Nybegynder
06. november 2002 - 21:39 #14
>hpdenmark, det er ganske lige til. På evt. andre diske der sættes i, køres det tilsvarende program fra den pågældende producent. At opdatere BIOS kan være problematisk på bare 3-4 år gamle bundkort da den magiske grænse ofte går ved 32.3 Gb... Og man skal ikke opdatere BIOS hvis ikke man ved præcis hvad man gør
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
06. november 2002 - 22:03 #15
jeg har da opdateret mine maskiner den ene er mere end 3 år og den kører men nalletyper 80 gb diske og du har ret i at man nok ikke skal gøre det hvis det er noget man ikke er helt sikker på og man skla for alt iverdnen huske den rigtige bios update
Avatar billede hub Nybegynder
06. november 2002 - 22:07 #16
>hp, ja, jeg har også selv opdateret BIOS på lidt ældre maskiner og fået store diske til at køre på dem, og det er naturligvis det optimale. Men det er ikke altid at producenterne smider penge i at lave opdateringer efter et par år-de vil hellere sælge et nyt board. HDD-fabrikkerne vil gerne sælge så mange store diske som muligt, og laver derfor disse tools så alle kan være med..
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
07. november 2002 - 05:47 #17
ja ok ok men jeg har ikke mødt nogle boads der ikke er lavet updates til endnu så mon ikke der også er lavet til denne
Avatar billede forgotten Nybegynder
07. november 2002 - 13:10 #18
Nu er der bare lige det, at jeg installerede det der MaxTools ... Det virker ikke! Den kan nogle gange ikke finde diskene, altså siger noget med at den ikke kan vælge en bestemt disk. Selvom den faktisk HAR fundet dem, inde i selve programmet. Jeg tror den eneste rigtige metode, er at opdatere BIOS'en ... Og nej, jeg kender ingen der ved hvordan man gør! Jeg har en meget bred viden angående hardware og PC, men når vi kommer til den slags som at opdatere bios'er, hvilket jeg aldrig har prøvet før, så står jeg af :)
Jeg har startet maskinen op, og skrevet de oplysninger og det tekst der står ved det første skærmbillede man får (der hvor den tæller rammen op osv):

AMIBIOS (C)1996 American Megatrends Inc., MS6260S Release 01/29/1999 S
Main processor: AMD-K6 (tm)/300MHz
...Og den anden:
Award Modular BIOS v4.52PG, An Energy Star Ally
Copyright (S) 1984-95, Award Software, Inc.
#401A0-01091e
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. november 2002 - 13:50 #19
http://www.matsonic.com/ms6260s.htm

jeg kan ikke få lov til at downloade den nyeste BIOS derfra *får Page not found*
Avatar billede forgotten Nybegynder
07. november 2002 - 14:08 #20
rkhdk hm, jamen virker den til ´begge bios'er ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. november 2002 - 14:10 #21
det kommer da an på om de er ens, de 2 bundkort.. er de det?
Avatar billede forgotten Nybegynder
07. november 2002 - 14:14 #22
Nej - Det er de ikke
Det ene:
AMIBIOS (C)1996 American Megatrends Inc., MS6260S Release 01/29/1999 S
Main processor: AMD-K6 (tm)/300MHz

Og så det andet:
Award Modular BIOS v4.52PG, An Energy Star Ally
Copyright (S) 1984-95, Award Software, Inc.
#401A0-01091e
K6-300MHz
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. november 2002 - 14:21 #23
det første board
AMIBIOS (C)1996 American Megatrends Inc., MS6260S Release 01/29/1999 S
Main processor: AMD-K6 (tm)/300MHz

er dette board
http://www.matsonic.com/ms6260s.htm
og du kan bruge den BIOS update derfra

den andet
Award Modular BIOS v4.52PG, An Energy Star Ally
Copyright (S) 1984-95, Award Software, Inc.
#401A0-01091e
K6-300MHz

jeg vil gerne have dig til at åbne kabinettet og finde en producent og model nummer.. da jeg er meget itvivl omkring dette board :(
Avatar billede forgotten Nybegynder
07. november 2002 - 14:50 #24
Jeg ved at det er et Asus - Men jeg ved ikke hvilken model ... Men kan du give mig et direkte link til hvor jeg kan hente den opdatering til ddet der matsonic ? Og kan du lave en lille kogebog's guide? Jeg er bange for at splitte det hele af..
Avatar billede forgotten Nybegynder
07. november 2002 - 14:54 #25
jeg fandt en chip på det asus board hvor der står et eller andet på... Her er hvad der står:
ASUS AS97127F
@ASUSTeK 1997 810AB27532240
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. november 2002 - 14:54 #26
ifl http://www.matsonic.com/ms6260s.htm

burde dette være linket til BIOS updaten.. men det virker IKKE.

http://www.matsonic.com/download/bios/ms7117c/ms7117c.zip
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. november 2002 - 14:57 #27
model nummeret står IKKE på en chip.. men normalt bare malet på boardet
Avatar billede forgotten Nybegynder
07. november 2002 - 15:02 #28
Ahh dèr: ASUS TX97-LE
Avatar billede forgotten Nybegynder
07. november 2002 - 19:35 #29
Jeg har opdateret BIOS'en på Asus maskinen... Det hjalp ikke. Den kan stadig ikke finde harddiskene. Og fryser, præcis som før.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. november 2002 - 22:15 #30
har du en 32Gb jumper på de HDD'er? hvis du har så prøv at sæt den på de 32Gb limit og se om den vil finde den..
Avatar billede forgotten Nybegynder
08. november 2002 - 10:06 #31
rkhdk - Der var ikke sådan en jumper på den maxtor... Men jeg havde en IBM disk på 46 gb der var sådan en på. Det virkede fint! Den kørte harddisken lige ind, frøs ikke eller noget. Så satte jeg den ibm disk til de normale 46 gb, og så frøs den igen.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. november 2002 - 12:02 #32
oki.. jeg har også denne 32Gb jumper på min IBM *46Gb* min Seagate *80Gb* og min Western Digital SE *80Gb*

jeg ved så at hvis du kan få BIOS til at finde den som 32Gb og skal installere Windows 2000 eller Windows XP, så vil de IKKE have problemer med at finde de sidste Gb, da de ikke tager størrelsen fra BIOS men checker selv..

Jeg har dog ingen problemer på min 400Mhz med at finde diske over 40Gb *med en BIOS update fra 99' understøtter den nu 136Gb+ HDD'er*
Avatar billede forgotten Nybegynder
08. november 2002 - 12:10 #33
Jamen det her er en bios opdatering fra 1998... Og det er en 300 mhz så den er halv-gammel. Og det er kun AT. Den anden jeg har er ATX.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. november 2002 - 12:28 #34
jeg tror desværre ikke der er noget at gøre så :(

Hvis BIOS ikke vil fidne dem efter den nyest BIOS
Hvis det Disk tool heller ikke hjælper
Hvis HDD'en ikke har den 32Gb limit, så du kunne prøve det..

det eneste jeg kan komme på der vil hjælpe er at købe en ny IDE controller der kan klare disse størrelser
eks
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1314727896

den vil så overtage IDE controllen for BIOS..
Avatar billede hub Nybegynder
08. november 2002 - 12:32 #35
Hmm, har næsten lige lavet det nummer med en Maxtor på en gammel 486(1993) en ven skulle bruge til Linux--men der kan jo være så mange småting i vejen..
Måske skulle du prøve igen?
Avatar billede forgotten Nybegynder
09. november 2002 - 03:48 #36
OK - Så ser det nogenlunde ud til at funke... Det jeg gjorde var at købe et nyt bundkort og cpu (en p2 istedet, nogle der vil købe en k6-300?? :) og så installere den EZ-BIOS som der er i MaxBlast. Men kan det være rigtigt at MaxBlast SKAL have 2 harddiske kørende før det virker? Jeg kan nemlig ikke installere EZ-BIOS uden at der er en anden harddisk som køre ved siden af.