Avatar billede michaeldsl Nybegynder
07. oktober 2000 - 15:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

coax og fejlfinding!

Er det på nogen måde muligt at måle sig frem til brud eller dårlige samlinger på et coax netværk.
evt få en graf over netværket
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
07. oktober 2000 - 15:11 #1
Den eneste måde jeg kender, er at prøve sig frem, skifte kablerne et af gangen indtil forbindelsen igen virker, og man derved har fundet det defekte kabel!
Avatar billede maniacdog Nybegynder
07. oktober 2000 - 15:12 #2
Du kan så vidt jeg ved ikke måle om der er dårlige samlinger m.m. med mindre du har noget ordentligt grej.
www.fluke.com
Avatar billede michaeldsl Nybegynder
07. oktober 2000 - 15:29 #3
nu drejer det sig om over 1 km kabel som er delt op i 3 stykker som er gravet ned!!. det er ikke lige så nemt prøve sig frem!
Avatar billede maniacdog Nybegynder
07. oktober 2000 - 15:31 #4
hehe det kan jeg se.
men så må der også være en fluke der kan teste sådan noget.
Ellers så send bud efter en elektriker, han har sandsynligt nok grejet.
Avatar billede michaeldsl Nybegynder
07. oktober 2000 - 15:36 #5
tja men det bliver vist lidt dyrt....
du skulle vel ikke være klar over hvordan sådan noget grej virker, altså med at måle brud på kabel?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
07. oktober 2000 - 15:40 #6
Ikke liiige pt.
Jeg arbejder med en fluke onetouch til dagligt. Den bliver brugt til Cat5 kabler og RJ45, du ved alm. ethernet kabler.
Den kan finde brud på kablet, længde, trafik, fejl m.m.
Helveds godt værktøj...desværre også dyrt godt 25000 kr... :)

En ting jeg kom til og tænke på, har du prøvet og tjekke om det skulle være terminatorene?
Det kunne godt være en af dem der var defekte?
Avatar billede michaeldsl Nybegynder
07. oktober 2000 - 15:52 #7
tja... det kunne jeg selvfølgelig lige prøve at tjekke.
ellers må jeg jo lige prøve at kontakte vores elektriker og spørge om han har noget udstyr.
Avatar billede svindler Nybegynder
07. oktober 2000 - 22:41 #8
Du kan jo forholdsvist nemt finde ud af, hvilket af de tre stykker, der er defekt.
Hvis kablet ligger i et rør, skulle det være muligt at trække kablet ud, sammen med en træksnor. Hvis kablet ikke bærer præg af brud på røret, men bare er mørnet pga alder, kan du trække et nyt kabel igennem det gamle rør.
Alternativt kan du med det samme droppe det gamle kabel og kigge efter IEEE 802.11 radionetværk, hvis du har direkte sigt mellem stederne.