Avatar billede cillin2 Nybegynder
05. november 2002 - 09:48 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan !?

jeg har købt nogle ram fra  http://www.midtdata.dk/ men de er defekte når man så skal sende dem tilbage skal de eller jeg så betal portoen !?
Avatar billede jensendk Nybegynder
05. november 2002 - 09:51 #1
Du betaler selv ved returnering.. De returnerer dem til dig portofrit
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. november 2002 - 09:52 #2
er de 10kr virkeligt et så stort problem ?!?
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 09:53 #3
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 09:53 #4
Fed overskrift btw.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
05. november 2002 - 09:54 #5
Hvordan...
Ja hvordan laver man en beskrivende overskrift?
Prøv næste gang at lave en mere beskrivende overskrift, som fx: Returnering af defekte ram
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 09:55 #6
Uddrag fra www.fs.dk:

Afhjælpning eller ombytning skal ske inden rimelig tid
Afhjælper eller ombytter sælger ikke inden rimelig tid, kan køberen hæve købet, kræve et passende afslag, eller hvor der er foretaget afhjælpning, kan køberen kræve ombytning, medmindre det er umuligt for sælger. Køberen kan også lade manglen afhjælpe hos en anden på sælgers regning.

Der er ikke i den nye købelov regler om, præcis hvor lang tid sælger har til at afhjælpe eller ombytte en vare. Ofte taler man om, at sælger har et antal afhjælpningsforsøg. Det kan virke forvirrende, at udmåle tid i afhjælpningsforsøg. Tidsfaktoren spiller da også en væsentlig rolle: Hvis afhjælpning sker hurtigt, kan dette tale for, at sælger får flere forsøg, mens en sælger, der er lang tid om at afhjælpe, må nøjes med færre forsøg.

Som tommelfingerregel kan man sige, at sælger som udgangspunkt kun har et enkelt afhjælpningsforsøg, når det gælder fejl, der er enkle at finde og afhjælpe, mens sælger kan have flere afhjælpningsforsøg, når der er tale om for eksempel periodiske fejl i teknisk komplicerede produkter.
Sælger kan have længere tid til at afhjælpe, hvis han for egen regning stiller en erstatningsgenstand til købers rådighed. Hvis et enkelt afhjælpningsforsøg sker meget hurtigt og uden væsentlig ulempe for forbrugeren, kan sælger have flere afhjælpningsforsøg.

Ved vurderingen af om sælger har afhjulpet inden rimelig tid, indgår ifølge lovforslaget endvidere hensynet til, om køber har et særligt behov for genstanden, og om sælger for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.

Afhjælpning skal altid være gratis for køberen.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 09:59 #7
Midt-data overtræder den nye lovgivning flere gange i dette uddrag:

Fjernsalg (Postordre):
Specialfremstillede varer, som f.eks. specialfremstillede PC'er, kan ikke returneres. Varer som ikke er specialfremstillede og som stadig er i væsentlig samme stand som modtaget, kan returneres inden 14 dage fra varens modtagelse. Der vil så blive sendt en check pålydende tilgodehavendet, minus fragt og efterkravsgebyr, indenfor 5 arbejdsdage. Hvis en afprøvning af varen forringer varens salgsværdi frafalder returretten. Er De usikker på om De kan afprøve varen uden at miste Deres returret, så ring eller skriv til os. Det er ikke muligt at returnere software hvor forseglingen er brudt eller emballagen ikke er 100% intakt. Varer sendt tilbage til Midt-Data A/S på efterkrav, vil blive nægtet modtaget. Det er muligt enten at aflevere varen på Midt-Data's adresse eller sende varen til os. Vi anbefaler at man bruger vores returskema, da dette letter ekspeditionen.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 10:00 #8
hmm well forbrugerstyrelsen er en interesse organisation. Deres ord er ikke lov.:)
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 10:05 #9
Nej, men de sørger for at genneføre ens klager og varetager dine interesser.

Som regel får de fleste firmaer kolde fødder når de ser de relevante paragraffer i købeloven.

Og købeloven gælder altså ligesom alle andre love.

Jeg har lige skrevet til Midt-Data for at få deres syn på deres oklare overtrædelse af loven.
Avatar billede peugeot106 Nybegynder
05. november 2002 - 15:00 #10
Min lillebror har også nogle ram fra midt-data i viborg, hvor der er fejl i. blå skærme i windows, fryser osv. norton siger også at der er fejl i ram. Sendte dem til midt-data, de sender dem tilbage og siger de virker fint.
Det kostede lige ca.230 kr + porto og rammene virker stadig ikke.

Bare til orientering.