Avatar billede skra Nybegynder
03. november 2002 - 18:14 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med proFTPd

Da jeg ikke umiddelbart har kunne få gang i noget FTP på min redhat maskine har jeg kastet mig over denne guide: http://www.gnuskole.dk/bog/proftpd.html for at installere proFTPd. Desværre er det som om det ikke helt spiller.
Jeg gør alt hvad guiden foreskriver (bortset fra al det sikkerhedsforstærkende), men jeg kan alligevel ikke komme i kontakt med FTP-serveren

Apache serveren kører fint, og jeg kan også SSH'e til serveren

Nogen forslag til hvad der kan løse mit problem?

Det bør nævnes at guiden skriver jeg skal oprette en fil kaldet "ftp" i kataloget /etc/xinet.d/. Det fines ikke. tilgengæld gør /etc/xinetd.d/. Måske bare en tastefejl i guiden?
Avatar billede thaufer Nybegynder
03. november 2002 - 18:16 #1
har du så prøvet at lave en fil der hedder ftp i de mapper ?
Avatar billede skra Nybegynder
03. november 2002 - 18:17 #2
ja... i /etc/xinetd.d/ mappen har jeg lagt en fil der hedder ftp indeholdende det guiden foreslår
Avatar billede buck Nybegynder
03. november 2002 - 18:20 #3
Hvilken Linux kører du?
Avatar billede thaufer Nybegynder
03. november 2002 - 18:20 #4
har du prøvet at oprette mappen xinet.d ?
Avatar billede thaufer Nybegynder
03. november 2002 - 18:21 #5
buck, lol :)
kig i emne :)
Avatar billede franknielsen Nybegynder
03. november 2002 - 19:16 #6
Hvad hvis du køre den manuelt, /etc/rc.d/init.d/proftpd start. Kan du så se den med en netstat -a|grep ftp ?

Måske køre der allerede en FTP?

Ellers kig i loggen.
Avatar billede skra Nybegynder
03. november 2002 - 19:33 #7
frankNielsen: filen /etc/rc.d/init.d/proftpd findes ikke...?!

Mht til netstatten er jeg ikke helt klar over hvad det er den viser, men den viser:
tcp        0      0 *:ftp                  *:*                    LISTEN
Avatar billede skra Nybegynder
03. november 2002 - 19:35 #8
thaufer: jeg har ikke prøvet at oprette kataloget xinet.d og er heller ikke så meget for det, da jeg ikke rigtig synes det giver mening. Er det et gæt tror du på det vil løse problemet?
Avatar billede buck Nybegynder
04. november 2002 - 11:42 #9
At oprette en masse tomme biblioteker er ikke løsningen!
I de forskellige distributioner ligger programmerne (herunder ProFTPd) desvære forskellige steder...
Du skal derfor have fundet ud af hvor din distro har gemt filerne til ProFTPd og rette dine conf filer til det rette bibliotek, og så tror jeg at dine vejledninger ellers vil passe...
Avatar billede thojo Nybegynder
05. november 2002 - 09:31 #10
havde selv lidt samme problem.. det viste sig ProFTPd ikke kørte.. selvom den sagde ok til opstart var dens nedlukning mislykked..

det var fordi xinetd lå og brugte port 21 til extendet internet.. det kunne jeg så deaktivere i webmin..
Avatar billede skra Nybegynder
13. november 2002 - 12:56 #11
Sorry. Det var lidt mig selv der kvajede mig... havde ikke sørget at få instillet routeren.. Men tak for budene alligevel. De hjalp til en større forståelse.