Avatar billede mr.d Nybegynder
03. november 2002 - 11:07 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

VPN og DHCP

Hej eksperter.

Jeg har et lille problem med at på min VPN server til at hente IP adr. fra men DHCP server ( Det ligger på samme maskine )
Jeg kan saktens få det til at virke hvis jeg giver min VPN server nogle IPér at dele ud af men ikke via DHCP.

Henrik
Avatar billede dhans Nybegynder
04. november 2002 - 13:05 #1
Kører du men ISA Sever??
Avatar billede mr.d Nybegynder
04. november 2002 - 21:48 #2
Det ved du jeg gør :-)
Avatar billede gudinden Nybegynder
05. november 2002 - 10:17 #3
har du konfigureret dhcp relay agent i routing and remote access?
Avatar billede mr.d Nybegynder
05. november 2002 - 10:44 #4
Ja, men jeg er ikke sikker på det er rigtigt.
Kan du fortælle hvordan man bør gøre ?
Extern IP 10.1.1.2 Intern IP 192.168.1.1
Avatar billede gudinden Nybegynder
05. november 2002 - 12:25 #5
I DHCP Relay Agent skal du højreklik og vælge egenskaber. Der skriver du ip adressen til din dhcp server. Når du højreklikker kan du også vælge new interface...det er dine extern og intern korte. du tilføjer...og være sikker på der er flueben sat Relay dhcp packets. Hvor mange hop og boot threshold kan du experimentere med. Du skal selfølgelig huske at enable routing I din RRAS server ...højreklikke din server og enable din server som router.
Avatar billede mr.d Nybegynder
05. november 2002 - 13:01 #6
OK det er klaret.
Men når min ISA server er VPN og DHCP server ved du så ca. hvor mange hop der skal stå ?
Avatar billede gudinden Nybegynder
05. november 2002 - 13:25 #7
der skal ikke så mange til den intern kort...4 måske og mindre en ti i extern...men hvis det ikke virker kan du you øge...men jeg tror det er mere en nok.
Avatar billede mr.d Nybegynder
05. november 2002 - 23:00 #8
Jeg har fået DHCP serveren til at udlevere en IP adresse til VPN klienetne men,
er det rigtigt når VPN klienterne får den samme IP som gateway som klienten får
som IP adr. ?
feks. IP 192.168.1.20 og den samme adresse som gateway ?
Gatevayen på lokal nettet er 192.168.1.1
Avatar billede gudinden Nybegynder
06. november 2002 - 12:19 #9
Hvis jeg forstår dit spørgsmål er svaret nej...dine vpn klienter virker som en del a din interne netværk og får udleveret en ip adresse fra din dhcp server...det vil sig din klient har faktisk to adresse..din den connecter til isp med og den den bruger til vpn forbindelse i dit netværk...dette ændre sig hver gang du logger på siden den er automatisk det sker. Har du fået hul igennem?
Avatar billede mr.d Nybegynder
06. november 2002 - 12:25 #10
Ja, der er hul igennem, men den får samme IP som gateway dvs.
Hvis klienten får 192.168.1.200 så har klienten samme ip som gateway
Avatar billede gudinden Nybegynder
06. november 2002 - 14:54 #11
Check din scope i dhcp, Jeg tror du har glemt at reserverer din gaterway adresse. Ellers troubleshoot at de steder du har configureret ip adresser i din RRas der ikke er nogle fejle...husk at fjerne de static adresser du havde tildelt hvis du ikke har.
Avatar billede mr.d Nybegynder
06. november 2002 - 21:21 #12
Hvilke fejl skal jeg lede efter ??
Avatar billede gudinden Nybegynder
07. november 2002 - 09:38 #13
Jeg var lidt træt da jeg skrev den sidste svar...jeg forstår hellere ikke selv hvad jeg skrev :-)) ...nå,læs hvad du skal gør her og se om der er noget du har overset http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q308208#45
Avatar billede mr.d Nybegynder
07. januar 2003 - 20:39 #14
Jeg kan stadif ikke få det til at virke.
Hvad skal jeg være opmærksom på ved opsætningen af DHCP relay agent ?
Avatar billede gudinden Nybegynder
08. januar 2003 - 10:22 #15
Det eneste er at begge intern og ekstern interfaces skal være slået til til at relay dhcp forspørgsler...
Avatar billede mr.d Nybegynder
08. januar 2003 - 21:00 #16
Skal jeg lave 2 DHCP relay agenet ? et til det externe og et til det interne ?
Jeg har lagt mærke til at klienten efks får 192.168.1.28 som ip så står der ved en CMD/ipconfig: at server IPén er 192.168.1.25 selv om den på lokan nettet er 192.168.1.1
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2003 - 19:48 #17
lukketid