Avatar billede jbl1 Nybegynder
01. november 2002 - 17:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

netkabel imellem bærbar og stationær

Hej. jeg har lige fået en bærbar, og vil gerne overføre filer til den fra min stationære computer. Jeg har 10/100 netkort i begge maskiner, og et netkabel. Hvordan sætter jeg dette op. Begge maskiner kører xp pro.
Avatar billede djeclemen Nybegynder
01. november 2002 - 17:28 #1
du skal have et krydset kabel  -hvis altså ikke du har en hub/switch
Avatar billede nettrain Nybegynder
01. november 2002 - 17:28 #2
Du skal bruge et såkaldt krydset netkabel, og så skulle den være der, det plejer at køre ef sig selv for mig!
Avatar billede nettrain Nybegynder
01. november 2002 - 17:29 #3
hhmmm 30 hundrede dele for langsom :)
Avatar billede fido82 Nybegynder
01. november 2002 - 17:31 #4
crossover kabel imellem begge
sæt ip på stationær til 192.168.0.1
sæt ip på bærbar til 192.168.0.2

Gateway 192.168.0.1
subnet 255.255.255.0
Avatar billede jbl1 Nybegynder
01. november 2002 - 22:04 #5
Er et crossover kabel bare et netkabel?
Avatar billede jbl1 Nybegynder
01. november 2002 - 22:06 #6
jeg har 2 dynamiske ip adresser, således at jeg kan bruge min adsl, når jeg bare sætter netkabelet over i den maskine jeg vil benytte. Kan man ikke koble maskinerne direkte sammen med et netkabel?
Avatar billede djeclemen Nybegynder
02. november 2002 - 00:17 #7
jo hvis du har et krydset netkabel - nej det er ikke bare et netkabel -
Avatar billede otc Nybegynder
02. november 2002 - 08:14 #8
Et net- eller patch-kabel er et såkaldt straight cable.
D.v.s. at når du holder de to stik så de vender på samme måde, vil du se at de farvede ledninger  går fra pin 1 til pin 1, pin 2 til pin 2, o.s.v.
De bruges fra PC til switch eller hub.

På et krydset kabel er det sådan at pin1 på det ene stik går til pin 3 på det andet og pin 2 går til pin 6 på det andet.
De bruges, når man kun skal forbinde 2 PC'er med hinanden. Så er der nemlig ingen grund til at investere i en switch.

Hvis du ikke har en kabeltang, til at lave det med selv, kan du bare købe et. De koster ikke det store.

Du skal regne med at lave ændringer i opsætningen på dit/dine netkort, for at de to maskiner skal kunne tale sammen. Den går ikke bare med dynamiske IP-adresser, da der jo så ikke længere er noget til at tildele IP-adresserne.
Mvh