Avatar billede artery_graphics Nybegynder
01. november 2002 - 15:20 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Images slideshow (avanceret)

Er det muligt at et cross-browser (evt. på nær NS 4.x)slideshow, der dropper første billede ind fra top => bund som her:
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex14/dropitslide.htm

Men som så skifter almindeligt (uden overgang) mellem de efterfølgene billeder?

/Lars
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2002 - 15:50 #1
Du indsætter da bare scriptet med ét billede i og skifter derefer "defaultslide"'s src i en normal slideshow-funktion!
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
01. november 2002 - 15:55 #2
Ja.. det var også min umiddelbare idé. Men jeg kommer nok til at skulle ha' lidt hjælp til det alligevel.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2002 - 16:00 #3
Jeg kan ikke lige overskue noget større i dag. Så du bliver nødt til at vente til i morgen eller håbe på, at en anden kommer forbi!
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
01. november 2002 - 16:02 #4
Helt i orden...
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2002 - 19:18 #5
Må jeg få udsættelse til mandag? Jeg har en idé, men jeg har ikke tid i morgen og kan heller ikke nå det i dag!
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
02. november 2002 - 19:39 #6
Helt sikkert. Det er ikke noget der haster specielt.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2002 - 20:49 #7
Så fik jeg sgu alligevel tilkæmpet mig en computer:
http://phoenixv.h4f.dk/dropslide.html
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
03. november 2002 - 22:23 #8
Det er jo perfekt! Tak for det.

Lige 2 spørgsmål. Hvad er det der ikke understøttes af NS 4.x siden scriptet der ikke virker? Og er der nogen måde at det kan komme til det? Ellers er det også okay. Det oprindelige Dynamicdrive script jeg henviser til, kan heller ikke lave dropdown funktionen i NS 4.x. Det starter derfor i stedet med blot at vise første billede og derfra at bladre fremad mellem de resterende.

Det er andet spørgsmål er lidt gak. Prøver at forklare det.
Jeg har en frame med menupunkter. Klikkes et menupunkt åbnes i en modstående frame en række index tal (1, 2, 3, 4, 5, etc.). Klikkes et af tallene afspilles i endnu en modstående frame det imageslide du har lavet bestående af en serie billeder.
Lad os antage at billedeserien der hører til talmenupunkt nr.1 pt. vises, billede for billede med dit script. Er følgene så muligt?
Tal nr.3 klikkes fra talmenuen. Det 'current' fremviste billede i serien for talmenupunkt nr. 1, kører op (ligesom første billede i en serie kører ned) først derefter skiftes der til serien for talmenupunkt nr.3, og dennes tilhørende række billeder fremvises (på normalvis med dit script). Og så videre for hvert tal.
Altså udbygge dit nuværende script med en funktion der, når et talmenupunkt klikkes, kører 'current' slide op, før slides for det klikkede talmenupunkt afspilles.

Du må gerne sige NEJ!
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 14:41 #9
1)
Alt det med div og positions. Hvis det skal virke i NS4 skal der arbejdes med layers osv., og jeg er ikke engang sikker på, det kan lade sig gøre i længden. Under alle omstændigheder ville jeg ikke kunne teste det, da jeg ikke har NS4.

2)
Hm, jo det ville godt kunne lade sig gøre. Jeg må lige kigge på det.
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
04. november 2002 - 14:56 #10
1)
Det er ikke super nødvindigt mht. Netscape, med mindre det vil være nemt for dig at fikse. Hvis du har lyst har jeg lagt Netscape 4.7 til download her: www.theselfimages.dk/netscape.exe

2)
Kunne være interessant at se scriptet med den funktion tilføjet.
Håber det er lidt ufordrende for dig as well... :)
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 15:03 #11
http://phoenixv.h4f.dk/dropframe.html

Se om du kan bruge det til noget!
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 15:04 #12
Der lå lidt i det, at jeg heller ikke har tænkt mig at downloade NS4! :)
Men tak for tilbudet! :)
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
04. november 2002 - 15:12 #13
Okay.. med NS.
Super.. Det var lige sådan jeg havde tænkt det.
Er det mig eller er det som om billedet ikke kører
helt op (altså forsvinder helt) før det nye billede kører ned?

Og så lige endnu et spøgsmål, hvis du kan holde det ud..
Kan man låse linket til det slideshow der vises, sådan at man ikke igen og igen kan klikkes på NR.2 hvis det allerede er NR.2 der fremvises?
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 15:14 #14
Det er ikke bare dig; selvom jeg har sat den til at skifte side, efter den er kørt helt op, tager IE åbenbart "sorgerne på forskud"...

Retter lige fejlene.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 15:20 #15
Look again...
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
04. november 2002 - 15:24 #16
Du er fandeme da genial til det her.
Kun lige én ting.. klikkes nr.1 og derefter nr.2 kører Eksperten billedet stadig ikke helt op før der skiftes, men der er ikke noget problem omvendt... altså hvis der skiftes fra 2 til 1
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 15:28 #17
Det problem har jeg ikke. Prøv evt. at sætte en større timeout nede i scriptet (dér hvor jeg har skrevet "vi giver den lige lidt tid").
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
04. november 2002 - 15:43 #18
Nu virker det perfekt.
MEN! Jeg får mac alert. Scriptet skal faktisk bruges specielt på mac. Men der virker det overhovedet ikke. Det var egentlig derfor jeg henviste til dette: http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex14/dropitslide.htm - da det også virker på mac (IE 5.0)

DETTE er en report fra scriptet testet på mac:

Øhh, der står slideshow og i den venstre blå blok står der nr.1 og nr. 2 og når man trykker på dem, kommer der et lille bitte stykke billede frem, men det stopper efter at have "åbnet nedaf" i cirka én centimeter - og så sker der ikke mere...
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 15:47 #19
Åh nej, ikke mac... Jeg bruger aldrig selv mac, så jeg er ikke specielt kendt med de problemer, der kan opstå dér. Så måske kan du stille spørgsmålet en gang til og få en til at hjælpe dig med at få scriptet til også at virke på mac. Jeg tror i hvert fald ikke lige, jeg kan finde noget, der evt. kunne været fejlen.
Ved du, om der kommer nogen fejlmeddelelse?
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
04. november 2002 - 15:58 #20
Nææh! Ved bare at dynamicdrive scriptet virker, og tænkte derfor at der kunne tages udgangspunkt i koden fra dette script til at løse mit problem med. Jeg kan heller ikke sige hvad det er, men måske det med div og positions.
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
04. november 2002 - 16:15 #21
Kan selve scriptet sættes op til fra start at kunne håndterer 20 sider?
Således af man bare tilføjer eller fjerner en menutallinie fra menusiden, alt efter hvor mange man ønsker ad gangen. F.eks. har jeg kun brug for 8-9 stykker til at starte med, men det kan avancerer til 20 som er max.
Vil du anvise hvor i sciptet der skal deles og copy/pastes for at sætte det op til 20. Og evt. maile mig filerne...

Tror du jeg skal sende dit script videre i systemet. Eller vil du prøve om du kan fixe det baseret på dynamic drive scriptet?
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
04. november 2002 - 16:16 #22
Der er ingen fejlmeddelelser på script i IE 5.0 på mac.
Men dette er hvad der sker:
kommer der et lille bitte stykke billede frem, men det stopper efter at have "åbnet nedaf" i cirka én centimeter - og så sker der ikke mere...
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
04. november 2002 - 16:45 #23
Hov.. jeg er vist en lille spadser. Der KAN jo bare tilføjes flere menupunkter uden at gøre yderligere.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 08:55 #24
Jeg kan lige prøve at sammenligne de to scripts. Men jeg garanterer ikke et succesrigt udfald!
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
05. november 2002 - 11:17 #25
Det må du meget gerne. Det er næsten ærgeligt hvis det ikke kan komme til at virke på MAC også - når nu det ellers er så perfekt.
Kan det ikke som du selv nævner, være de div og positions der er årsagen lige så vel som det er det i NS 4.7?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2002 - 14:21 #26
Prøv lige at teste dette lille prøve-script på en mac og rapportér om evt. fejl:
http://phoenixv.h4f.dk/mactest.html
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
06. november 2002 - 14:45 #27
I følge min mac ven sker der INTET når start klikkes.
Og der meldes ingen fejl heller. Mærkeligt.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2002 - 15:02 #28
Så kan den nok ikke klare setTimeout. Det var også det, jeg håbede på (for det er rimeligt enkelt at rette).

Men lad os lige prøve endnu en test, denne gang med setInterval:
http://phoenixv.h4f.dk/mactest.html
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
06. november 2002 - 15:23 #29
Det er desværre stadig det samme... :(
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2002 - 15:28 #30
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
06. november 2002 - 15:33 #31
Okay.. jeg tester imens..
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
06. november 2002 - 17:29 #32
De 2 seneste links er tester og VIRKER begge uden
synlige problemer i IE 5.0 på MAC.
Så HURRA! Håber ikke det er alt for besværligt for dig at
integrerer ændringerne i selve scriptet.
Og jeg kan altså indsætte scriptet på lige så mange sider jeg ønsker,
uden at skulle rette det til for hver side... så længe jeg blot har samme
antal menupunkter?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2002 - 17:45 #33
(jeg nåede lige at kigge herind igen)

Prøv igen. Hvis det er en så lille fejl, så bliver jeg da glad!

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål med menupunkterne. Det kan du fint variere. Det eneste, der er krævet for siden med menupunkterne, er, at det skal ligge på samme domæne som siderne med slideshowet. Det eneste, de gør, er jo, at de sætter et script i gang på den modstående side og skifter derefter sidens URL!
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2002 - 17:46 #34
Altså prøv igen at se på:
http://phoenixv.h4f.dk/dropframe.html
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
06. november 2002 - 18:07 #35
Jaah! Hurra!
Så virker det perfekt på MAC. Hvad var det så der var problemet?
Og har du nogen idé om hvordan det kører i de ældre versioner af
IE på PC? Er der andet ved scriptet du er usikker om vil skabe problemer,
i tidligere versioner eller specifikke browsere?

Vil du gide maile mig filerne?

Jeg kan i hvert fald ikke takke nok. Du har virkelig været en kæmpe
hjælp. Jeg oprettede i øvrigt et nyt spørgsmål for dette problem.
Så du kan jo smide et svar og scorer point der også :)
http://www.eksperten.dk/spm/279193

Venligst, Lars
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2002 - 18:10 #36
Nej, jeg nøjes med pointene her, ellers tak!

Problemet var en sætning som denne:

setTimeout(enFunktion, 500);

... der sætter et timeout. Den traditionelle (men besværlige) metode er sådan her:

setTimeout("enFunktion()", 500);

... som åbenbart er den eneste, der virker på Mac. Så nu vil jeg begynde at bruge den! :)

Iflg. mine beregninger bør scriptet virke helt ned til IE4. Altså i IE4+ og NS6+. Muligvis også Opera, men jeg ved sgu aldrig med den bastard... :)

Jeg mailer dem gerne. Står din e-mail adresse i din profil?
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
06. november 2002 - 18:16 #37
Ja.. håber du selv har fået noget ud af det.
Det virker fint i Opera kan jeg oplyse. Dog ikke i NS 4.7

Min mail er:
info@arterygraphics.dk
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
06. november 2002 - 18:16 #38
Så lukker jeg det andet spørgsmål.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2002 - 18:21 #39
Nu bliver jeg lige pludseligt i tvivl. Var det html-filerne, jeg skulle maile?
Det er i hvert fald dem, jeg har mailet til dig! :)
Avatar billede artery_graphics Nybegynder
06. november 2002 - 18:34 #40
Ja det var det.. Takker og lukker og slukker.