Avatar billede thingholm.dk Nybegynder
01. november 2002 - 12:51 Der er 2 løsninger

PostgreSQL, MySQL og PHPMyAdmin

Hej

Jeg har nogen kompentence indenfor udvikling i MySQL, men skal udvikle et nyt projekt i PostgreSQL. Derfor vil jeg høre om forskellen mellem de 2 er stor og om jeg skal påregne "uddannelse".

Desuden vil jeg gerne vide om der findes et interface til databasen som minder om PHPMyAdmin til MySQL.

VH

Anders Thingholm
Avatar billede roarsj Nybegynder
03. november 2002 - 15:06 #1
De væsentligste forskelle ligger i administration af de to.

De databasekundskaber du har erhvervet dig til MySQL er anvendelige.

Man kan altid skaffe sig mere viden. PostgreSQL har nogle ret fede procedurale features. Dem er der ingen af i produktionsversioner af MySQL. Dertil kommer at der er mulighed for at sætte flere begrænsninger i PostgreSQL, her tænker jeg navnligt på eksplicitte fremmednøgler, men der er også muligheden for eksplicitte contraints.

Endeligt skal det nævnes at PostgreSQL har objectrelationelle egenskaber, hvilket giver nogle andre muligheder for modellering af data.

Med hensyn til grafiske brugergænseflader findes der en web-baseret en i stil med phpmyadmin. Den hedder vist pgppgadmin - jeg er dog ikke sikker. Der findes en særlig applikation, pgaccess, der giver en ret god brugergrænseflade til udformning af forespørgsler, funktioner og ikke mindst en diagram-editor. Den er ret sej. Efter hvad jeg ved skulle den køre på både windows og linux.
Avatar billede kezzelski Nybegynder
09. januar 2003 - 20:42 #2
Den hedder phpPgAdmin og er et supper sejt prog, meget i stil med phpadmin.
Desuden vil jeg anbefale www.postgresql.org for at finde en fed dokumentation, inklusiv tutorial, referencer, hjælp til sprog interfaces og meget meget mere.