Avatar billede jakwag Nybegynder
01. november 2002 - 12:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

åbne excel ark

Hej eksperter

Jeg står og skal lave en knap i Director 8.5 som skal åbne et excelark.
excelarket er placeret i samme folder som projecteren.
Jeg kan godt åbne excelarket, men det kræver at jeg i scriptet både skriver stien til excelarket og stien til excelprogrammet!
Dette bliver en aplikation som skal køre på mange forskellige systemer, så stien til excelprogrammet vil ikke være den samme altid.

Er det muligt at omgås dette?
Kan Director på en måde selv lokalisere et program til åbning af en speciel filtype f.eks. .exl?
Avatar billede alradk Nybegynder
01. november 2002 - 12:55 #1
En mellemvej... Du opdaterer systemets path med stien til Excel programmet., herefter kan du bare skrive: "excel.exe "navn på regneark.xls"
Avatar billede jakwag Nybegynder
01. november 2002 - 13:28 #2
alradk:

Jeg er ikke med.
Systemet ved godt at hvis der dobbelt klikkes på en .xls fil f.eks. på skrivebordet skal den åbnes i excel.
Problemet er at director ikke bruger systemets path til at finde excel.
Desuden kan jeg ikke gå ud fra at alle bruger excel, nogle bruger andre office pakker som SUN, men kan selvfølgelig godt åbne .xls filer aligevel.
Avatar billede medieroed Praktikant
01. november 2002 - 13:59 #3
Du kan få director til at åbne din fil med Microsofts Excel-viewer.
http://office.microsoft.com/downloads/2000/xlviewer.aspx
Du skal bare ligge vieweren i samme mappe som projectoren og .xls filen og skrive:

on mouseUp
open (the moviepath & "etellerandet.xls") with (the moviepath &
"xlViewer.exe")
end

håber det hjælper
Medieroed
Avatar billede jakwag Nybegynder
01. november 2002 - 14:23 #4
medieroed:

Desværre, det går ikke.

Vi kan ikke be adskillige skoler (hvilket det drejer sig om) at downloade et stykke software på alle maskiner.

Desuden skal de kunne arbejde med excelarkene. Og ikke bare se dem.
Avatar billede medieroed Praktikant
01. november 2002 - 19:58 #5
OK - men så skal du istedet gøre det med Buddy API (xtra):
http://www.mods.com.au/budapi/

on imnotaprogrammer
set OK = baOpenFile( the pathName & "etellerandet.xls" , "maximised" )
end

Buddy API er totalt ligeglad med stien til excel!!

det kræver selvfølgelig at maskinen har installeret et program der kan håndtere .xls -filer.

Ellers er der vist kun en løsning tilbage; at indgå en distributionsaftale med Microsoft hvor i får lov til at distribuere og installere excel fra jeres cd :)

Håber det hjælper
Medieroed
Avatar billede medieroed Praktikant
14. november 2002 - 14:01 #6
Er det ikke ved at være tid til at dele nogle point ud?
Avatar billede jakwag Nybegynder
15. november 2002 - 09:00 #7
medieroed:
Sorry! Jeg har været væk i et stykke tid.
Jeg skal lige afprøve - hvis det virker kan garentere for nogle meget GLADE point!