Avatar billede friborg Nybegynder
01. november 2002 - 11:37 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Bærbar computer uden CD-ROM og diskettedrev

Hej..

Jeg har et problem.. Jeg har en bærbar med Windows XP.. Nu er problemet bare at jeg vil have lagt en anden version af Windows ind.. Er der nogen der har en ide til hvordan jeg får lagt windows på den bærbare, når der hverken er CD-ROM eller diskettedrev?

På forhånd tak..
/Jakob
Avatar billede peet-49 Novice
01. november 2002 - 11:48 #1
Du skal ud og indvistere i et eksternt cdrom drev.
Avatar billede ricky Nybegynder
01. november 2002 - 11:55 #2
Hej Jacob :)

Er du også her ?

har du ikke et eller andet eksternt CD-ROM drev i huset ?
Ellers er det da vist på tide at du anskaffer ét :)
En ekstern USB 2.0 CD-ROM brænder koster ca. 1.200,-
- og så kan drevet jo flyttes fra maskine til maskine...

Alternativt skal du køre noget PXE (Boot på LAN) - men det kræver en del opsætning på serveren.

Ring eller skriv hvis der er noget jeg kan hjælpe med.

/Ricky
Avatar billede friborg Nybegynder
01. november 2002 - 12:03 #3
Jeg har faktisk prøvet med et eksternt CD-ROM drev, men det kan man ikke boote fra.. Computeren er en IBM thinkpad 770..
Avatar billede ricky Nybegynder
01. november 2002 - 12:14 #4
ok - den har formentlig ikke understøttelse af USB boot som de fleste maskiner ellers har idag...

USB har jo ikke DOS understøttelse... betydende at så er du nødt til at finde et parallelt CD-ROM drev med tilhørende DOS drivere - og det bliver nok lidt svært - hvis du ikke tilfældigvis kender en eller anden der ligger inde med et sådan...

En anden idé som jeg ikke ved om det kan lade sig gøre...
Jeg går ud fra at maskinen lige nu har netadgang ?
I de tidligere versioner af Windows kunne man godt installere fra harddisken - men jeg ved ikke om det også gælder W2k og WXP - det burde det faktisk kunne - for man kan sagtens installere over LAN...

Så hvad med at prøve at kopiere hele CD indholdet ind på den bærbare og så prøve at installere dérfra ?
Avatar billede friborg Nybegynder
01. november 2002 - 12:16 #5
Det har jeg gjort.. Men man kan ikke installere et andet operativsystem imens WinXP kører.
Avatar billede ricky Nybegynder
01. november 2002 - 12:36 #6
Nu begynder du jo at blive besværlig :)

Næh... det kan man vel egentlig ikke... hmm... jeg sad lige og tænkte på om man kunne partionére med f.eks. PartitionMagic - og så sys'e den på en eller anden måde - for så at kunne boote på den... for så at kunne installere uden at XP kørte... prøv evt. at tænke lidt videre på den...

Lige nu kan jeg ikke finde på noget ellers - men vender frygteligt tilbage - hvis der dukker noget op...
Avatar billede fido82 Nybegynder
01. november 2002 - 14:25 #7
ellers, kan du da bare lave en netisntall
Avatar billede ricky Nybegynder
01. november 2002 - 14:35 #8
det kræver jo at han kan boote i noget DOS-agtigt...
Avatar billede karmacola Nybegynder
04. november 2002 - 18:35 #9
Hvis bundkortet understøtter det, må du finde et lokal netværk, med en bootserver stående. Det kræver dog den lidt specielle server, der står og lytter om nogen ønsker at boote via tcp/ip.Hvis du har en anden puter stående, må du kunne lave sådan en..Kræver vist et netkort med en bootprom på, men det må du nok oprette et nyt spørgsmål for at få svar på i netværksafdelingen
Avatar billede friborg Nybegynder
05. november 2002 - 10:33 #10
Tak for forslagene.. Men jeg forhørte mig andre steder, og der var en der ville låne mig et gammelt ibm diskettedrev.. Så jeg fik løst problemet..
Avatar billede peet-49 Novice
05. november 2002 - 11:14 #11
Selv tak-husk at lukke
Avatar billede friborg Nybegynder
05. november 2002 - 20:38 #12
I får bare pointene alligevel, som tak for hjælpen :)