Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. oktober 2000 - 21:00 Der er 25 kommentarer og
7 løsninger

Low-level format af HD

Min ene 12 GB Quantum HD er blevet syg tror jeg...jeg kan godt formatere den, fdiske den osv. men når jeg kører en scandisk på den, går den i stå :-/ Det tager osse 7 lange og 7 brede at overføre filer til og fra den. Er der nogen der har et low-level formaterings program så jeg kan prøve at få den til at makke ret?
Avatar billede einstein Nybegynder
05. oktober 2000 - 21:16 #1
prøv på http://www.download.com der fandt jeg noget, men jeg ved ikke HELT hvad dit problem er.....
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. oktober 2000 - 21:49 #2
fandt kun noget fra maxtor som jeg prøvede, men programmet kunne ikke genkende mine hd\'s :-/
mit problem er at jeg ikke kan overføre filer til og fra den hd og jeg kan heller ikke foretage en scandisk på den overhovedet! underligt nok kan jeg sagtens lave både en fdisk (slette og oprette partitioner) og formatere den uden fejl! Derfor søger jeg et low-level format program der måske kan gøre noget ved sagen! andre gode bud?
Avatar billede einstein Nybegynder
05. oktober 2000 - 22:03 #3
hvor gammel er den? Der plejer at være 3 års garanti på....
Avatar billede lowrider Nybegynder
05. oktober 2000 - 22:39 #4
Format [drev]: /u

/u parameteren står ingen steder, men tvinger \"format\" til at low-level formatere partitionen.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. oktober 2000 - 00:24 #5
jeg fandt et prg hos quantum kaldet \"eraser\" som jeg prøvede..virkede osse fint men kan stadig ikke overføre filer :-/
prøvede osse med format [drev] /u
samme resultat :-(
prøver at ringe til forhandleren i morgen! den er kun 2 år gammel!
Avatar billede jonasj Nybegynder
06. oktober 2000 - 07:37 #6
Format /U har intet med lowlevel at gøre. Det står for Unconditional. Det betyder blot, at Format-programmet ikke spørger om du ønsker at quickformattere, og det er ikke muligt at UNformattere bagefter.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
06. oktober 2000 - 08:09 #7
Så vidt jeg ved så har nogen BIOS\'er Low level format.
Tror ikke det er alle, men prøv og kig...
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. oktober 2000 - 12:18 #8
min Award BIOS har ingen low-level format funktion..det er et Asus A7V board jeg har.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
06. oktober 2000 - 14:04 #9
som jeg sagde, jeg mente ikke det var alle...
Dog så mener jeg heller ikke det har sin egen menu, men ligger i en undermenu...
Avatar billede 2cool Nybegynder
06. oktober 2000 - 19:33 #10
En god gammel version af PQMagic kan helt sikkert formatere din disk, kan den ikke det - så er den kun til genbrugspladsen.
Avatar billede martinmic Nybegynder
06. oktober 2000 - 20:12 #11
Jeg tror godt at jeg kan hjælp dig, jeg tror at jeg har et program til at lowformatere, men jeg er ikke sikker. Men hvis jeg ikke har det så kan jeg i hvertfald godt skaffe det iløbet af næste uge. nok på mandag.
Avatar billede 2cool Nybegynder
06. oktober 2000 - 20:15 #12
Hvad hvis nu der ligger noget snavs i bootsectoren? Prøv med fdisk /mbr (MasterBootRecord).. ;o)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. oktober 2000 - 20:16 #13
2cool>>problemet er jo ikke at jeg ikke kan formatere skidtet! det kan jeg sagtens! problemerne opstår først når jeg skal overføre filer til/fra harddisken! det underlige er at der ikke meldes om nogen fejl! Har osse prøvet quantums data eraser med 100% verify! heller ingen fejl der!

martinmic>>mandag er okay :-) send prg til kimrosgaard@get2net.dk
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. oktober 2000 - 20:18 #14
har skam osse prøvet fdisk /mbr :-)
Avatar billede martinmic Nybegynder
06. oktober 2000 - 20:23 #15
jeg kan ikke finde programet lige nu. Men kender du Gdisk??? ikke Fdisk. Men Gdisk??? Der er også nogle komandoer så du laver en slags lowformatering. Den formatere 7gange i træk plus et eller andet. Men.... Har du Gdisk???
Avatar billede martinmic Nybegynder
06. oktober 2000 - 20:32 #16
jeg har sendt dig et lille program nu... Tjek det ud!!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. oktober 2000 - 20:54 #17
jeg kan prøve programmet her i løbet af weekenden :-) på forhånd tak!
Avatar billede martinmic Nybegynder
06. oktober 2000 - 20:57 #18
jeg er ikke sikker på at det virker... ellers må du lige skrive til mig, og så vil jeg prøve at finde et nyt til dig.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. oktober 2000 - 21:02 #19
hmm...jeg har ikke modtaget programmet endnu :-/
Avatar billede martinmic Nybegynder
06. oktober 2000 - 21:06 #20
hmmmm jeg trykkede eller på dit link, og sendte det til dig:-)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. oktober 2000 - 21:15 #21
hmm..kan være get2nets mailserver er nede...så prøv evt. kir@mail.tele.dk
Avatar billede martinmic Nybegynder
06. oktober 2000 - 21:22 #22
jeg tror get2net er meget nede lige nu... jeg bruger det også, og jeg for kun lov til at gå ind på denne side hvis jeg er heldig, og alt går meget langsomt... Jeg for ikke lov til at sende filen igen:-/
Avatar billede bronze Nybegynder
06. oktober 2000 - 23:07 #23
jeg sender dig et prg. der med garanti sletter alt på din disk , og formatterer den tilbage til absolut scratch (clearhd)  skriv følgende fra en kommandoprompt  debug < clearhd.in
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. oktober 2000 - 23:15 #24
bronze>> jeg må indrømme jeg er lidt betænkelig ved at køre et program der indeholder linier jeg ikke aner hvad gør:
A 100
INT 13

RAX
RBX
F 200 L 200 0
RCX
RDX
P
Q

det er et drev jeg skal have fixet! ikke alle sammen! hvor sætter jeg det?
Avatar billede martinmic Nybegynder
07. oktober 2000 - 00:14 #25
Jeg har sendt dig Gdisk nu:-)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
07. oktober 2000 - 00:18 #26
martinmic>>har modtaget det :-) jeg vender tilbage når jeg har afprøvet tingene :-)
Avatar billede bronze Nybegynder
08. oktober 2000 - 19:17 #27
kimrosgaard>> du kan roligt bruge det, det er maskinkode, som klarer harddisken på under 1 sekund, jeg tvivler på at en virus fylder så lidt!
Avatar billede nomiz Nybegynder
08. oktober 2000 - 19:21 #28
Prøv Partition Magic... Jeg skal skide, ses...

- Simon
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
13. oktober 2000 - 15:17 #29
well...noget værre hø alt sammen men en happy ending alligevel! :-) Alle de ting I har foreslået virkede desværre ikke :-(
martinmic>>den der gdisk ting du sendte mig indeholdt ikke andet end en win98 startdiskette?!?! ikke noget gdisk i den zipfil!
Forhandleren var self. gået rabundus så der var ikke megen hjælp at hente der heller. Havde så valget at sende lortet til Quantum i england eller USA men hvor længe mon der SÅ gik inden jeg fik en ny? Jeg kan jo heller ikke bevise at der er bad sectors/clusters på den da ingen prg kan finde fejl på den! men det ændrer ikke det faktum at systemet staller når jeg forsøger at kopiere til drevet. Jeg har osse haft drevet i en anden pc og der var de samme symptomer!
Mit arbejde forbarmede sig over min ulykkelige situation og forærede mig en ny (brugt, samme model) i bytte for den defekte! :-))
Takker for hjælpen til alle :-)
Avatar billede martinmic Nybegynder
13. oktober 2000 - 19:26 #30
hmmm.har du prøvet at starte op på den og så skrive gdisk /?
så kommer der nogle forskellige komandoer frem som du kan skrive... eller kan jeg hvis du vil sende den igen, og så dobbelt tjekker jeg lige engang at det ikke er gdisk jeg sender med:-)
-Martinmic
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
13. oktober 2000 - 23:39 #31
det behøver du ikke :-) jeg har jo fået en ny hd men ellers tak for tilbudet! :-)
Avatar billede mrrius Nybegynder
13. maj 2002 - 19:42 #32
For det første :
low level format kin din hardisk , med den lowlevel format program som harddisk produsenten anbefaler , eller kan du risikere at smadre din hardisk.

for det andet :
Din scandisk stopper at flere grunde , ihvertfald så er der et program som styrrer din hardisk ud over scandisk ( det kan være virusscanner , cache programmer , osv.

Så du skal stoppe din virusscanner i at køre i baggrunden
INT 13 betyder at det vil have dirrecte contact med din harddisk ( fdisk /format / lowlevelformat ) bruger den f.eks (viruser f.eks kan også lide at bruge int13 , nogle bioser , kan du styre om der skal være adgang til int13 ( for at beskytte mod uønsket format af hardisken )