Avatar billede marvel Praktikant
05. oktober 2000 - 20:48 Der er 12 kommentarer og
10 løsninger

første hjemmeside...

Mit første forsøg på en konstruktiv hjemmeside er ved at være klar. Jeg kunne tænke mig at vide hvad der kunne gøres for at forbedre layoutet, tilgængeligheden/overskueligheden osv osv. Og ingen tilbagemeldinger på den defekte gæstebog, tak.
http://www.sads.dk/velkommen/index1.htm

skulle der være småfejl, vil jeg da gerne have det at vide :-)
Avatar billede einstein Nybegynder
05. oktober 2000 - 21:15 #1
Jeg synes at dine click-down bokse og loger ikke passer særlig smart sammen........click-down bokse er i det hele taget altid GRIMME.
OG totalt kiksede billeder.
Nej jeg er negativ lidt negativ på din bjælke med menuerne......det minder mest om alt om en reklame-bjælke fra et eller andet 80\'er firma.
Avatar billede logan-raarup Nybegynder
05. oktober 2000 - 21:16 #2
Det er en flot side, med god teknik og et flot logo i flash...

Men de to dropdown-menuer er ikke særlig pæne på den hvide baggrund...
Avatar billede fico Nybegynder
05. oktober 2000 - 21:18 #3
Efter det er første forsøg er det rigtigt godt gjort.
Din frameborder burgte nok sætte til 0 (frameborder=\"0\")
Det er faktisk det eneste kritik......
Jeg er faktisk mundlam ! (= Fed side)
10@13 (Af hensyn til det er første gang)
MVH
Peter \"fico\" Bøgh
Avatar billede marvel Praktikant
05. oktober 2000 - 21:20 #4
ok Einstein, du er sandelig en konstruktiv fætter!! Hvad med om du kommer med noget jeg kan bruge? Oh hvilke billeder er det du snakker om?
Avatar billede jd Nybegynder
05. oktober 2000 - 21:21 #5
De 2 første ting der falder mig ind:

1. Skrifttypen - lad nu være med at bruge Times New Roman (standard) Vælg i stedet Verdana, Tahoma eller lign.
2. Hvis du absolut vil bruge frames, så drop da i hvert fald kanten!

Det der flash ser heller ikke så fedt ud!
Siden kunne såmænd blive fed nok, den er - efter min mening - bare ikke færdig!

/Jon@z
Avatar billede jd Nybegynder
05. oktober 2000 - 21:22 #6
de sidste 3 indlæg kom i løbet af 3 min.! :)
Avatar billede einstein Nybegynder
05. oktober 2000 - 21:26 #7
de der under grafik und so.......mig konstruktiv, mit er da mindst lige så konstruktiv som de andres.......
Avatar billede marvel Praktikant
05. oktober 2000 - 21:28 #8
ok, hvis det kun er de to totalt grimme pics i grafikmenuen du snakker om kan jeg ikke andet end give dig ret!! Det var såmænd kun for at lægge et eller andet ind.. og siden er jo heller ikke lagt \"tilgængelig\" endnu ;-)
Avatar billede einstein Nybegynder
05. oktober 2000 - 21:32 #9
jaja, men stadig med det konstruktive, jeg nævner da hvad jeg synes kan gøres bedre, de andre siger bare: Pæn side..........og hvor meget kan du bruge det til?
Avatar billede marvel Praktikant
05. oktober 2000 - 21:33 #10
til jd og einstein> jeg tror sg jeg ændrer fonten og forsøger mig med en mere tidssvarende jumpmenu. defaulten er bare så meget nemmere *G*
Avatar billede marvel Praktikant
05. oktober 2000 - 21:34 #11
einstein> point taken!
Avatar billede nof Nybegynder
05. oktober 2000 - 22:33 #12
Hej,

de to animationer i hver side ser rigtig godt ud.

Når man tænker på at det er din første side er du sluppet rimeligt fra det - ingen dårlige farve sammensætninger, ingen grimme gif animationer.

Resten er dog ikke så godt:

1) Du bruger frames - brug hellere tables
2) Baggrunden er direkte grim
3) Du bruger en dårlig skrifttype. Times New Roman har aldrig været god til hjemmesider - brug hellere Verdana, Arial eller Tahoma.
4) Navigationen virker, men er dårligt stillet op.
5) Drop de grimme grå kanter.

6@13

/nof
Avatar billede thekrew Nybegynder
05. oktober 2000 - 22:42 #13
Da det er dit første gang vil jeg sige at det er rigtig godt gjort.
Men hvis du vil bringe din side ud--fremhæve den skal der arbejdes meget hårdt med eventuel designet og og brugeroverfladen..
Da du har bedt om at din side skal vurderes vil jeg give en kritik liste som burde hjælpe dig til at forbedre din side:
1) Imaginere at du er en tredig person der áldrig har besøgt siden før. Hvad vil du synes om den og dens inhold? Er den interessant, vil du virkelig læse indholdet eller bliver der længere.

2) Besøgerne er ikke ville til at læse meget. de kan bedst lide at have de vigtig info lige på start siden.

3) Der skal være simpelt design (enkelt) men professionel og siden skal fremhæve sig selv. (brug blandingsgrafik men grafikken skal være let) eventuel kig på www.adobe.com -> se deres design.

4) Da jeg antyder på at det er dig der har lavet grafikken vil jeg nok tro at du bruger Adobe Photoshop til at fremstille dine værker på. Du anskaffe dig tutorial cd\'en og virkelig lære at bruge photshop --> www.designbymarks.com denne side hjælper.
Dine knapper er grimme og teksten er svært at se. Lav simpelte knapper der matcher dit design. Besøgerne bliver ikke imporneret at de efekter du har lavet.

5) For det første når jeg laver websider surfer jeg lidt omkring og ser på de sider som er relateret til det eller i samme katorgori jeg skal lave. meget vigtigt få inspiration og du skal vide hvad du konkurer med.

6) Fjern skrift typen den er virkelig grim -> brug Verdanna, Helvatica eller Arial.

7) Lad være med at bruge frames de gør livet kompliceret. eller fjern dine border size og lad dem være 0. lær ASP og brug INCLUDE FILE

8) Info om siden som feks \"siden ses bedst..bla bla\" er bedre pladceret nederst

9) Fjern knapperne og brug tekst. du kunne også lave et menu system så som abusiness.dk ->sej.

10) Invester din tid i ASP og lær det grundigt da den vil gøre dit liv simpler. det fandt jeg ud af ihvert fald :-)

Avatar billede zhatten Nybegynder
06. oktober 2000 - 07:43 #14
de 3 links i mellem dropdownboksene kan man iukke læse hvad der står på og jeg synes ikke side er fed heller ikke selv om det er din første.

7@13

- Zhatten
Avatar billede claus_larsen Nybegynder
06. oktober 2000 - 08:54 #15
Først en lille kommentar til thekrew -
  Hvad skal man med ASP når man nu kan få PHP! :)

Så til kritiken. Jeg vil liste et par ting ligesom thekrew har gjort.

1. De to animerede gif filer øverst i layoutet, er flot lavet, men de har en stor ulempe, nemlig at de stjæler al opmærksomheden. Jeg har altid relateret animerede gifs til private hjemmesider, hvor man kan læse om folks kæledyr, og kærester, altså personlige sider. Drop dem, og placer evt. et logo istedet, og muligvis kun i den ene side.

2. Som tidligere nævnt... frameborder=\"0\". Eller lav evt, en sort kant på en enkelt eller to pixels som jeg selv har gjort det på http://www.whitehat.dk/claus_larsen

3. Baggrunden er flot lavet og ganske brugbar, hvis du bare sørger for at den ikke tiler, altså lægger sig som fliser. Lav billedet så stort, at SADS lige præcis fylder framen ud i den nederste frame, og prøv evt. at lege lidt med at lave den \"fixed\". Baggrunden i den øverste midterste frame bør nok ikke være det billede du har lavet,men brug evt. bare farven fra billedet.
(UPS Så lige at din baggrund ER fixed)

4.Som thekrew også nævner er skrfttyperne ikke hensigtsmæssige. Verdana, Arial, Tahamo, Helvetica...

5. Knapperne ville jeg nok lave som ganske almindelig tekst, og hvis det skal krydres lidt op, så brug noget CSS. (Nemt at gå til)

6. Opstilingen af landets forskellige skoler står i et table. Godt nok, men strukturen er helt skæv. Opstil skolerne i to rækker, sorteret efter evt. jylland og resten af landet, og fjern den hvide baggrund fra tablet, så skulle den være i vinkel.

7. Samme gælder link siden.

8. Igen med hensyn til menuen. Drop down menuer... Det går ikke rigtig! Få det integreret i en eller anden art af samlet menu, hvor du har alle dine links, og brug som tidligere nævnt tekstlinks.

9. Og til sidst, hvis du endelig skal til at sætte dig ind i ting som ASP, PHP, PERL, osv, så vil jeg anbefale PHP og hvis du vil kombinere med database, mySQL. Det er rimelig nemt at sætte sig ind i, i modsætning til ASP.

Ellers synes jeg det ser ganske godt ud. Helt klart en ok første hjemmeside. Du har formået at holde det vilde grafik ude af det, og baggrunden, synes jeg faktisk er helt ok!

WORD UP!

Ceres....

Claus Larsen
Avatar billede thekrew Nybegynder
06. oktober 2000 - 14:39 #16
Kommentar til Claus Larsen  -
Da jeg ikke er efaren med PHP og har aldrig pøvet det kan jeg kun anbefalde ASP :-) men da De synes at PHP er nemmere at gå til i modsætning til ASP kan jeg godt forstå det.
Avatar billede marvel Praktikant
06. oktober 2000 - 16:43 #17
tak for alle de gode svar/kommentarer; jeg vil forsøge at ændr siden på nogle af punkterne, dog ikke asp/php,da det nok tager for meget tid at sætte sig ind i :-) Det kan være den næste side vil indeholde det, hvem ved.
Nu er problem blot hvem der skal have pointene... det kunne være jeg skulle oprette et nyt spørgsmål om dette!
Avatar billede tha_demon Nybegynder
06. oktober 2000 - 17:48 #18
Din side er sq helt fin men du skal nok fjerne borderen, og så skal du nok osse lave nogle andre knapper til dine links (chat osv...). Jeg giver din side 7@13
Avatar billede grunken Nybegynder
06. oktober 2000 - 18:05 #19
Den er da OK, din side

Men den kommer altså lige med en ASP-fejl når man klikker på gæstebog.

-Grunken
Avatar billede snedled Nybegynder
07. oktober 2000 - 15:44 #20
Det er en meget behagelig side at kikke på, altså et flot design.

kommentarer:
1) De tre menu-knapper i toppen er ikke lette at læse. - Dem kan du lave lidt mere letlæselige, det vil hjælpe.
2) Under \"landets skole\" - og de enkelte skoler, mangler der en margin i venstre side. Der er også problemer med marginen på flere af de andre sider.
3) På siden \"diverse links\" synes jeg at du skal lave tabellen gennemsigtig, og rette den så de  sidste 2 celler ikke er tomme.
4) Lav nogen andre farve på tekst og links. - Især besøgte links. Stadart farverne er altså ikke de pæneste  :-)
5) Flash er fedt, men det tager tid. Din kontakt side er lidt for kreativ, er den ikke?  :-)

6) praktik-vurdering: \"studerenes navn\" skulle være bold/fed som de andre overskrifter.
7) Husk også lige at nævne på din \"opløsnings-ændringer\" - side at det altså ikke er alle skærme og skærmkort der KAN køre 1024*768. - Eller bliver der run på hardware-kategorien hér
:-)

Altså: virkelig flot side, og det ser ud til at den - med tiden - også vil blive et sted med en masse spændende og brugbare informationer.

Når de begynder at komme, informationerne altså, vil du nok få lyst til at køre noget database til de forskellige fora.

/snedled

Avatar billede lkh Nybegynder
07. oktober 2000 - 22:54 #21
Et godt råd til dig hvis du ikke vil forvirre dem der ser siden: Lad være med at centrere teksten. Det er meget forvirrende at læse.

Med venlig hilsen
Mette Hansen
Avatar billede marvel Praktikant
12. oktober 2000 - 22:39 #22
Jeg har nu lagt det færdige (hvis man da nogensinde bliver det..) ud på denne url: www.sads.dk
tak for hjælpen gutter :-)