Avatar billede pollas Nybegynder
05. oktober 2000 - 18:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Del adsl-forbindelse

Oh happy days...

TeleDK-manden var her i dag og satte mit adsl-stik op, så nu venter jeg bare på min router fra WOL, så skulle det være fint.

Men hvad kan den router nøjagtigt? (hvad ER det lige en router gør i modsætning til en hub/switch?)

Om ikke andet spørger jeg fordi situationener som følger:

Jeg har 3 computere i et alm. netværk (indtil videre uden hub eller switch), og planen er, at de alle tre, samtidigt og uden en eller flere af dem absolut skal være tændt, skal kunne gå på nettet. Jeg ville altså gerne undgå, at en computer skal køre som proxy, men kan ikke overskue (jeg ved det simpelthen ikke), om en router kan afhjælpe dette , eller om den skal kombineres med en hub eller en anden dims... (jeg syens at kunne huske at have fået en \'extra\' router anbefalet, men hvad ved jeg...)

Håber nogen har lidt bedre forståelse af dette og kan komme med et godt råd :)

På forhånd tak,

pollas
Avatar billede ivanizmir Nybegynder
05. oktober 2000 - 18:19 #1
Jeg har lige gennemgået samme proces, og det endte med at jeg købte en hub og nogle kabler.
Ingen problemer, kun en mindre udgift - de fleste forhandlere har tilbud på netop den slags hardware-sæt.
Avatar billede kasseper Nybegynder
05. oktober 2000 - 18:19 #2
Det kan din WOL router absolut afhjælpe dig med...Ingen problemmer \"what so ever\"
Avatar billede pollas Nybegynder
05. oktober 2000 - 18:23 #3
Jamen, jamen - jeg lader jo til at blive en glad gris...:)

Er det muligt at uddybe det lidt, altså på hvilken måde det skal sættes op, hvad man skal være opmærksom på, og om der nu er brug for (eller fordele i) en hub?

Og hvad ER det nu den router gør...?
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
05. oktober 2000 - 18:45 #4
En router er en \"link\" mellem 2 netværk... de fleste router (inkluvis den fra WOL) har en masse \"sjove\" funktioner der gør livet lidt lettere...

med mindre du har spicifike ønsker, om netværksopsætningen, er det bare at sætte routeren i hub/switch og de computer du skla havde på netværket i hub/switchen...

da priserne efter hånden er fladet så meget, som de heldigvis er... burde du vælge en switch, da du ikke for \"kolitioner\" på dit netværk med en switch!
Avatar billede hanseman Nybegynder
05. oktober 2000 - 22:09 #5
En Router kan \"route signalet fra din PC til din ISP, gennem telefonnettet, hvorimod en Switch/HUB kun kan administrere signaler i et LAN.

forskellen mellem en switch og en HUB er i øvrigt at en switch kan route signalet intelligent, dvs. hvis der er 4 PCer og de 3 bruger 100Mbit og den sidste bruger 10Mbit, så ville netværkets hastighed blive begrændset af det langsommeste led - altså 10Mbit - hvorimod med en switch vil hver PC få netop det signal den kan håndtere!
Avatar billede maniacdog Nybegynder
06. oktober 2000 - 08:24 #6
En routere gør som navnet antyder.
Den router fra et netværkt til et andet for søger derfor at \"trafikken\" kan komme fra net til net.

Når du nu får din router så har du i teorien 2 netværk.

Et WAN (Wide Area Network)
og
Et LAN (Local Area Network)

Dvs. WAN=Det store net, der hvor du er koblet op til din ISP

LAN er det dit lille lokale hjemme netværk.

Forstået på den måde at med LAN så kan du koble en hub/switch til og på den måde dele din internetforbindelse.

Når du nu får din router så skal du lige vide at den er sat til og være åben på alle porte.
Dvs. at hackere kan komme ind på din computer.
Derfor anbefaler jeg at du lige kigger på denne side.

http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml

Der står en masse omkring opsætning af din router, små tips m.m.
(Den er uofficel, men er go og har en masse information)

En hub har den egenskab at dele netværket \"lige over\" - Du har en 100 MBit hub med 4 porte og har \"Teoretisk\" fastsat sine porte til og være på 25 MBit. Hvorimod en switch f.eks. har 24 porte, igen 100 Mbit, men hvis der kun sidder 10 maskiner koblet til så sørger den for og skifte imellem de maskiner der er aktive. På den måde får man den \"optimale\" hastighed på netværket.

Håber du fik lide ud af denne forklaring.

MVH
Maniacdog
Avatar billede pollas Nybegynder
06. oktober 2000 - 15:43 #7
Takker mange gange!

Hvordan ser det ud mht. at være på netværket samtidig? Det er ikke noget problem, eller? Og jeg skal ikke have noget (ud over routeren) tændt?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
06. oktober 2000 - 15:54 #8
Hvis du sætter en switch/hub op så behøves din router ikke og være tændt samtidigt for og bruge det lokale netværk (LAN) - Dvs. det netværk du bruger fra computer til computer