Avatar billede busch-jensen Nybegynder
30. oktober 2002 - 21:27 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Udskiftning af blæser på¨chipsæt.

Hejsa

Jeg har købt en ny blæser til chipsættet på mit bundkort (mener, at det hedder Asus A7V33-c).

Ovenpå Chipsættet sætter der en plade og en blæser. Blæseren har jeg fået skruet af... to skruer. I de andre to hjørner sidder der ingen skruer, men tilgengæld nogle spidser, som holder pladen mellem blæser og chipsæt fast.

Hvordan får jeg læftet denne plade af... Den nye blæser er "helstøbt" så den skal bare sidde direkte på chipsættet.

Mvh
Busch-Jensen
Avatar billede kraka Nybegynder
30. oktober 2002 - 21:43 #1
Er det ikke blæseren på processoren du er ved at skifte ?
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
30. oktober 2002 - 21:46 #2
Kraka... nej, jeg ved hvor støjen kommer fra, og det er ikke fra cpu køleren... (Silent Viking).
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
30. oktober 2002 - 21:56 #3
http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7v133-c/overview.htm
Det er den lille blæser til venstre for cpu slot jeg snakker om.
Avatar billede fido82 Nybegynder
30. oktober 2002 - 22:18 #4
du skla bare klemme de små tapper der enten sidder i blæseren eller igennem bundkortet sammen, og så hive den af
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
30. oktober 2002 - 22:35 #5
fido82 >> Betyder det, at jeg skal have bundkortet ud af computeren?
Rundt om den lange spids, der sikkert går ned i bundkortet sidder der
et lille rør. Med andre ord, så kan jeg ikke komme til at klamme sammen om noget. Der er ingen kærv på spidsen, så det eneste jeg faktisk kan gøre, er at hive... og rokke lidt fra side til side.
Avatar billede atila Nybegynder
31. oktober 2002 - 12:51 #6
Prøv at studere din blæser fastgørele på din grafik kort.(jeg har ikke cooler på chippen)
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
31. oktober 2002 - 13:16 #7
atila >> Der er tale om blæseren/køleren på chipsættet, som sidder på motherboardet. Bare det var så vel, at det var grafikkortet :( Det er jo lidt sværer at håndtere hele bundkortet for at kigge efter, hvordan køleren er sat fast....
Jeg tænkte bare, at der måske var andre der havde oplevet et lign. problemer med deres Asus bundkort (det er et ganske udbredt bundkort).
Avatar billede kraka Nybegynder
31. oktober 2002 - 13:25 #8
Jeg har aldrig set et bundkort med blæser på chipsættet. Men på det link du nævner sidder der godt nok en blæser. Du har ret i at det er ganske udbredt så nogen må da lige kunne kigge efter.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
31. oktober 2002 - 13:31 #9
jeg har samme chipset på mit EPoX 8KTA3+ (VIA KT133A) der sad også en blæser på.. den har jeg fjernet og den oprindelige køler profil..

jeg har sat sådanne en på istedet for
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=458

de fleste chipset kræver ikke aktiv køling.. det er mere hvis man Overclocker og et "cool look" producenterne gik efter den gang..

men du skal have bundkortet ud af kabinettet under alle omstændigheder for at kunne fjerne den køle profil..
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
31. oktober 2002 - 13:36 #10
Ok... M.a.o. Jeg tager bundkortet ud (suk) og påmontere en køleprofil? Eller den nye (lydlæse) blæser som jeg allerede har indkøbt?
Avatar billede atila Nybegynder
31. oktober 2002 - 14:37 #11
Principet på fastgørelsen jeg nævnte.
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
31. oktober 2002 - 15:27 #12
Hej atila >> Super ting hos StudieData der! :) Tak for tippet.
Avatar billede fido82 Nybegynder
31. oktober 2002 - 18:07 #13
du skal nok have motherboard ud af kassen, så du kan komme om bagpå den.
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
02. november 2002 - 18:46 #14
fido82 >> Jeg har haft mobo ude idag, og afmonterede pladen, som holder køleren. Den nye køler, som jeg har købt var for stor, så nu har jeg smurt den gamle endnu engang, og det har hjulpet lidt. Den larmer mest, når maskinen bliver tændt. Ved sluk og tænd igen, plejer den derpå, at have et normalt "støjniveau".
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
04. november 2002 - 13:26 #15
Behøver chipsættet overhovedet andet end noget passiv køling?
http://www.via.com.tw/en/apollo/KT133A.jsp
Avatar billede tofferman Nybegynder
04. november 2002 - 13:43 #16
Jeg sidder med præcist samme problem på mit Asus A7M266. Det kan sgu da ikke passe at man skal afmontere hele bundkortet for at fjerne en skide 40 mm. blæser??!? Der må være en lettere metode.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. november 2002 - 13:46 #17
KT133A chipsettet kræver IKKE aktiv køling.. passiv køling er helt OK sålænge der ikke overclockes!!!!

jeg har så bare sat en noget større Passiv køleprofil på, da jeg ikke stoler en skid på den 2mm tykke profil der sidder der iforvejen.. ;o)
Avatar billede tofferman Nybegynder
04. november 2002 - 13:49 #18
Hvordan fik du så afmonteret blæseren?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. november 2002 - 13:51 #19
som beskrevt længre oppe..

du skal pille bundkortet ud af kabinettet.. så er der 2 små "modhagere" som skal klemmes.. også er det bare at sætte en ny i..
Avatar billede tofferman Nybegynder
04. november 2002 - 14:20 #20
Ok, det lyder bare ufatteligt bøvlet :-(

Jeg har ikke gjort det før, men er du helt sikker på at der ikke er en nemmere måde??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. november 2002 - 15:04 #21
det er der da.. udskif blæseren
http://www.studiedata.dk/group.asp?group=143

hvis du vil have nu passiv profil på
eks
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=458

så SKAL du have den gamle af for at kunne montere den!
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
04. november 2002 - 17:37 #22
Det er desværre sandt AT Asus sælger mobo med halvdefekte kølere, som skal skiftes ud - dette er min anden køler på samme mobo... OG at bundkortet skal ud af kabinettet (SUK!) for at kunne få afmonteret den gamle køler.

Sidste gang jeg skiftede køler nøjedes jeg med at skifte blæser, og ikke pladen. Lige pt. har jeg mest lyst til blot at udskifte blæser igen, fordi jeg 1) ikke gider pille mobo ud igen, og 2) jeg ved faktisk ikke lige hvordan jeg får monteret en passiv køler på chipsættet - her er der måske en venlig sjæl, der kan give et par nyttige tips?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. november 2002 - 18:14 #23
installationen er beskrevet her
http://www.zalman.co.kr/english/product/nb32j.htm
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
05. november 2002 - 23:19 #24
rkhdk >> Tusinde tak for det link - det er jo ikke til at tage fejl af. Jeg må straks have fat i sådan en køler.... og - øhhh - tage bundkortet ud af kabinettet endnu engang :(
Avatar billede atila Nybegynder
06. november 2002 - 09:07 #25
Kan man ikke bruge en boremaskin?( bore de 2 hoved op?)
Avatar billede tofferman Nybegynder
06. november 2002 - 23:06 #26
busch-jensen > Ok, tak. Så må jeg jo igang med skruetrækkeren :-(

atila > Det tror jeg ikke er en god idé he-he...Havde du evt. forestillet dig at bore med slagboremaskine?? *GG*
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. november 2002 - 18:54 #27
atila => du skal huske på at et bundkort er lavet af flere lag, og du ved jo ikke rigtigt hvad der ligger lige nede under ;o)
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
08. november 2002 - 20:25 #28
Hej igen... Jeg har idag udskiftet den gamle blæser med en Zolmann køler, som angivet ovenfor - fandt den nede på Falkoner Alle. Det krævede lige, at bundkortet skulle ud af maskinen, men øvelse gør jo som bekendt mester.... Lukker.
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
08. november 2002 - 20:28 #29
rkhdk opret lige et svar....
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. november 2002 - 11:28 #30
Zolmann må være en kopi af Zalman ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. november 2002 - 15:58 #31
Takker For Pointz! ;o)