Avatar billede tha_user Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:08 Der er 20 kommentarer

øhh... hvordan tænder jeg en G4?

Jeg har en Apple Mac G4.
Den er på 733MHz og den er født med 128Sdram.

Lige nu har jeg kun processor, ram og strøm til.

Hvordan tænder jeg den?
Den er totalt kold for mine inputs på dens powerknap.

Btw. Kan den køre andet end MAC OS X ? (Linux ved jeg, men hvilke dists?)
Avatar billede olly Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:09 #1
Den kan hvert fald køre debian... En MAC er en PPC = PowerPC
Avatar billede ferdinand.k Mester
30. oktober 2002 - 16:12 #2
du kan smide nogle af de tidligere mac os'er på! os 9.2.2 hedder det sidste inden det blev til os x.  Ellers har du mulighed for at få Mandrake 8.2, eller Redhat 6.5 tror jeg nok det sidste hedder... De er begge linux offsprings....

Ferdinand
Avatar billede tha_user Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:14 #3
den blinker kort 2 eller 3 gange når jeg trykker på powerknappen.
dog kan jeg ikke trykke gentagene på knappen, skal vente et par mins.
Avatar billede tha_user Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:15 #4
Ok. :)
Hvordan tænder jeg så min PowerPC ? :)
Avatar billede tha_user Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:18 #5
Har læst lidt frem og tilbage. (mest fremaf)
SKAL der klaprebræt for at den kan tænde?
Avatar billede spe Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:20 #6
Du skal også have en disk med styresystem sat til for at få den startet op.
Kan være harddisken eller system CD-en men det kræver jo så også cd-drevet sat til.
Avatar billede tha_user Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:23 #7
dvs. det SKAL være sat til selv når man trykker på knappen?
Avatar billede tha_user Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:24 #8
og så kommer problemet når man skal have en ny disk på den.
Avatar billede spe Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:39 #9
For at få den til at starte helt op skal der være adgang til et styresystem f.eks på CD Men uden skulle du kunne starte op indtil du ser et symbol for manglende disk og så kommer du ikke længere.

For at starte op så langt skal maskinen have adgang til Rom-en.
Avatar billede tha_user Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:41 #10
maskinen vil slet ikke starte.
jeg kan trykke febrilsk på knappen, men der sker ikke mere end det med den diode.
Avatar billede spe Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:44 #11
Er fordi den ikke når længere næste led i start op kæden er rom-en.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:49 #12
Har du prøvet at læse den vejledning, der følger med computeren?

/per
Avatar billede spe Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:55 #13
Men selvom den når rom-en kommer du ikke længere hvis du ikke har et styresystem på en disk CD eller harddisk.
Avatar billede tha_user Nybegynder
30. oktober 2002 - 21:34 #14
maskinen er en jeg har fået foræret.

spe >> der er jo slet ikke nogen hdd/cd-drev i. den reagerer heller ikke når man trykker på pwr. knappen.
Avatar billede spe Nybegynder
30. oktober 2002 - 21:48 #15
Ja, har forstået at den ikke reagere men er stadig fordi den ikke får kontakt med rom-en. Strømmen fra powerknappen skalsende signal til rom-en og det gør den åbentbart ikke. Har du prøvet at tjekke om der er løse forbindelser inde i maskine hvor strømmen går ind. Eller om der er smulrede lodninger.

Hvis du får kontakt med rom-en ved f.eks at ordne smulrede lodninger kommer den næste forhindring:
Har også forstået at der ikke er harddisk/cd-drev i og i mine kommentar forsøgt at gøre dig opmærksom på at det skal du have før du kan starte din maskine op.

Når du så kommer så langt som til at have fået installeret en harddisk så kan du lægge macos og/eller linux på som styresystem.
Yellowdog siges at være god men der er et par andre linux distributioner, der dur til Mac som også skulle være ok.
Avatar billede spe Nybegynder
30. oktober 2002 - 21:56 #16
Hvilket tastatur følger med? Hvis det ikke er en skarpet udgave har du en tændknap på tastaturet har du egentlig prøvet at tænde på den?
Avatar billede tha_user Nybegynder
30. oktober 2002 - 22:09 #17
dvs. der skal være en hdd/cdrom i før den overhovedet tænker på at reagere på input fra pwr. knappen på kabinettet?
jeg har ikke noget tastatur til den. har desværre ikke noget usb.
Avatar billede spe Nybegynder
30. oktober 2002 - 23:00 #18
Nej, du skulle kunne komme så langt som til at se en diskette med et spørgsmålstegn på din skærm uden at have harddisk eller diskette drev i men så kommer du heller ikke længere.

Så det jeg har skrevet er at der også mangler forbindelse fra din powerknap til Rom-en i maskinen.
Avatar billede sup3rior Nybegynder
08. november 2002 - 20:59 #19
Hvis maskinen ikke tænder, men kun blinker et par gange med knappen lyder det som en defekt strøm-forsyning.
Avatar billede urtepotten Nybegynder
13. november 2003 - 17:31 #20
det lyder som det samme som når mine maskiners strømforsyning står af. når man sætter strøm til og trykker på knappen kommer der lys i tænd knappen men det forsvinder hurtigt igen.. når den begynder på det skifter jeg enten strømforsyningen ud eller piller alt andet ud og smider den væk...