Avatar billede dan9 Nybegynder
29. oktober 2002 - 21:29 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Installering af 80 GB HD

Jeg har lige købt en IBM 80 GB HD som jeg vil installere som en ekstra.
Jeg har i bios sat den til at autodetecte, og der viser den også 80 g.
Når jeg kører fdisk viser den kun en størrelse på 2048 kb.
Er der nogen der ved hvad jeg gør forkert, og kan det være min bios der ikke understøtter så stor en HD på trods af at den detectede den.
Avatar billede troev Nybegynder
29. oktober 2002 - 21:30 #1
Hvor gammel er din BIOS
Avatar billede dan9 Nybegynder
29. oktober 2002 - 21:32 #2
er jeg lige ved at undersøge........
Avatar billede troev Nybegynder
29. oktober 2002 - 21:32 #3
Og fdisk spør' nogen gange, om man vil "aktivere understøttelse af store diske". Det skal du sige ja til.
(og et godt råd: Brug PowerQuest's Partition Magic, - Det styrer)
Avatar billede dan9 Nybegynder
29. oktober 2002 - 21:35 #4
mit bundkort er et Abit va6 som er ca 2 år gammelt, og det er min bios sikkert også
Avatar billede dan9 Nybegynder
29. oktober 2002 - 21:36 #5
jeg har haft sagt ja til store diske
Avatar billede tommyv Nybegynder
29. oktober 2002 - 21:42 #6
Check på IBM's hjemmeside, om der evt. skulle være et program der skal installeres for at håndtere denne størrelse disk. Det skulle der til min 60 GB Seagate...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. oktober 2002 - 21:45 #7
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. oktober 2002 - 21:46 #8
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. oktober 2002 - 21:48 #9
Godt råd, kør DFT advanced test på IBM disken inden du installere noget på den!
Avatar billede dan9 Nybegynder
29. oktober 2002 - 21:53 #10
DFT advanced test?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. oktober 2002 - 22:05 #11
ja advanced, det tager tid, men det finder alle fejl!
Avatar billede dan9 Nybegynder
30. oktober 2002 - 00:10 #12
Hvad er DFT?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. oktober 2002 - 06:30 #13
Drive fitness test (DFT) er et program der tester disken for fejl og eventuelt retter disse fejl, programmet er så smart så det endda fortæller dig hvis det er dine IDE-kabler der er dårlige!
Avatar billede legenden Nybegynder
30. oktober 2002 - 10:22 #14
Havde selv samme problem.

Der er en fejl i fdisk som betyder at størrelsen vises forkert i fdisk.
Se evt. microsofts hjemmeside, som også har en patch for problemet.

Du behøver dog ikke patchen, da det kun er visningen af størrelsen som er forkert, du skal bare fdiske og formatere selvom størrelserne er forkerte angivet. Efter formatering vil størrelsen passe. (Kan checkes med "dir")
Avatar billede dan9 Nybegynder
30. oktober 2002 - 18:15 #15
jeg hentede et stykke software hos
IBM, tak tommyv, og opdaterede min bios, tak troev og james_t_dk
Avatar billede dan9 Nybegynder
30. oktober 2002 - 18:23 #16
jeg ville gerne dele point imellem tommyv, toev og james_t_dk, men hvordan gør jeg nu det?
Avatar billede tommyv Nybegynder
30. oktober 2002 - 18:36 #17
Tjah, det kræver vel allerførst, at vi lægger et svar ;-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. oktober 2002 - 19:18 #18
Det gør vi så!
Avatar billede tommyv Nybegynder
31. oktober 2002 - 22:42 #19
Tak for point :-)