Avatar billede linda_b Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:13 Der er 41 kommentarer

Sekundær IDE problem!!

Hej

Jeg har et problem med den sekundære IDE controller. Ligemeget om det er en harddisk eller cd-rom/dvd-drev jeg tilslutter, kan computeren ikke finde dem! Hvad skal jeg gøre!

Linda
Avatar billede ullum Praktikant
29. oktober 2002 - 08:16 #1
er de sat til slave, prøv andet kabel
Avatar billede linda_b Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:19 #2
Har prøvet forskellige kabler.. ændrede ikke på noget!
Ligenu har jeg sat et dvd-drev til master og et cd-rom drev som slave.
Avatar billede ullum Praktikant
29. oktober 2002 - 08:20 #3
ses de i bios eller under boot
Avatar billede linda_b Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:24 #4
nej.. bios kan ikke finde dem. Ligegyldigt om secondary IDE står på auto eller andet. De kan heller ikke ses under boot.
Avatar billede goatshrine Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:25 #5
Hvilket bundkort har du?
Avatar billede linda_b Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:26 #6
Asus P4S533
Avatar billede ullum Praktikant
29. oktober 2002 - 08:28 #7
øhh nu har du vel husket stømforsynings stikket (selvfølgelig har du det)
Avatar billede linda_b Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:29 #8
øøh.. ja det har jeg
Avatar billede ullum Praktikant
29. oktober 2002 - 08:30 #9
Har det kørt før eller er det nyt
Avatar billede soenderm Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:32 #10
Først skift kabel med den primær-IDE (så er du sikker på at det ikke er det der er galt). Prøve så med kun det ene drev først, derefter med det andet.
Avatar billede linda_b Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:33 #11
Det er er kun 2 uger gammelt, det virkede den første uge! Men så fik jeg nyt kabinet og dermed ny strømforsyning. Men jeg kan ikke rigtig se hvordan strømforsyningen kan have noget med det at gøre
Avatar billede linda_b Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:38 #12
>>Soenderm  Det har jeg prøvet. Hvis jeg sætter min harddisk til sekundær-IDE kan computeren ikke finde den. Men tilgengæld kan den godt finde cd-drevene der er sat til primær-IDE!
Avatar billede goatshrine Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:39 #13
Har du prøvet at opgradere din bios til den nyeste version?

Under installationen af bundkortet i det nye kabinet, kom du til at skade det?
Avatar billede soenderm Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:43 #14
Tjek lige om du er kommet til at bøje et par ben på sekundær-ide stikket.
Avatar billede linda_b Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:45 #15
Jeg har den den nyeste version af BIOS! Først troede jeg også at bundkortet muligvis var blevet skadet eller var defekt eller lignende.. Så jeg gik ned til forhandleren og fik det byttet. Men her igår satte jeg det nye bundkort i, og samme fejl opstod.
Avatar billede ullum Praktikant
29. oktober 2002 - 08:46 #16
hvad med at prøve den gamle strømforsyning, det er jo det eneste der er ændret på!
Avatar billede soenderm Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:47 #17
Jeg er blank såå...... Den er vel ikke slået fra inde i bios (det er der jo ingen grund til, men jeg ved snart ikke hvad det kan være)
Avatar billede linda_b Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:51 #18
Jeg har ikke den anden strømforsyning mere! Og nej den er ikke slået fra inde i bios! Men kan det være en anden indstilling i bios der var sat til første gang men ikke de andre gange?
Avatar billede soenderm Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:53 #19
Ja. Prøv at sætte det hele til auto (prim/Sek)
Avatar billede ullum Praktikant
29. oktober 2002 - 08:53 #20
du har vel ikke ændret på bios fordi du skulle skifte kabinet
Avatar billede linda_b Nybegynder
29. oktober 2002 - 08:58 #21
>soenderm  Det hele er sat til auto
>ullum  Da jeg skiftede kabinet blev bios-indstillingerne reset'et
Avatar billede scb Praktikant
29. oktober 2002 - 09:01 #22
I bios er der også et sted hvor du kan vælge om både primary og secondary controller er enablet, hvis secondary er sat til disablet, hjælper det ikke noget at det hele står til auto, da du har fået nyt bundkort kunne det jo være det var et "ombytningskort" hvor secondary ide controller er sat til disablet.
-SCB
Avatar billede linda_b Nybegynder
29. oktober 2002 - 09:04 #23
>scb  Tak det prøver jeg lige at kigge på!
Avatar billede soenderm Nybegynder
29. oktober 2002 - 09:12 #24
Hva dælen.... det var måske ikke det du tjekked da du svarede at den ikke var slået fra?!  :o)
Avatar billede scb Praktikant
29. oktober 2002 - 09:20 #25
Sansynligvis står det under:
Advanced>
Chip Configuration>
Onboard PCI IDE>  hvor der skal stå Both, hvis der står Primary er det galt.
-SCB
Avatar billede linda_b Nybegynder
29. oktober 2002 - 10:22 #26
Har lige tjekket og den er sat til both!
Avatar billede gertsen Nybegynder
29. oktober 2002 - 11:02 #27
Blinker lamperne på CD-rom og DVD drev, når maskinen startes op?
Hvis de ikke gør så er det fordi drevene mangler power.
Kan du se om bios overhovedet søger efter enheder på den sekundære kanal?
Avatar billede linda_b Nybegynder
29. oktober 2002 - 11:09 #28
Lamperne blinker! og når den booter kan man se at den søger efter drevene.
Avatar billede gertsen Nybegynder
29. oktober 2002 - 11:31 #29
Hvis du sætter kablet fra sekundær kanalen over på primær kanalen (og lader CD-rom og DVD sidde), kan BIOS så finde dine drev?
Avatar billede scb Praktikant
29. oktober 2002 - 12:05 #30
Har du nogle specielle PCI kort i computeren, som f.eks kunne være på samme IRQ som den sekundære IDE kanal ?
-SCB
Avatar billede linda_b Nybegynder
29. oktober 2002 - 19:31 #31
>gertsen Hvad mener du? Jeg er ikke helt med!!

>scb Har tjekket med IRQ ingen problemer der
Avatar billede boz Nybegynder
29. oktober 2002 - 20:58 #32
Er du helt sikker på at forhandleren gav dig et andet bundkort (da du fik det byttet) ?
Det lyder som om sekundær ideport ikke fungerer.
Avatar billede gertsen Nybegynder
30. oktober 2002 - 07:56 #33
Jeg mener at du skal prøve at tage det kabel der sidder på bundkortets sekundære kanal og flytte det over på den primære kanal. Kun for at se om den kan finde dine CD-rom/DVD drev. Hvis det virker, så har du udelukket både kablet og begge drev. Det gør ikke noget at der ikke er nogen harddisk på, da det er kun for at se om den primære kanal kan finde de to drev.
Avatar billede linda_b Nybegynder
30. oktober 2002 - 08:04 #34
Det har jeg prøvet og den kunne godt finde begge drevene! Lige nu køre jeg med en harddisk og et drev på den primære ide og ingen på det sekundære, og det virker også fint. Bare irriterende at jeg ikke kan få begge mine drev og harddiske sat til samtidig.
Avatar billede soenderm Nybegynder
30. oktober 2002 - 08:08 #35
Det må være motherboardet der er istykker. Så ring ned til forhandlere og hør om han vil kigge på maskinen. Eller pil motherboardet ud og få det bytet igen.
Avatar billede linda_b Nybegynder
30. oktober 2002 - 08:11 #36
Jeg synes bare at det er lidt underligt at det er det samme problem på begge motherboards. Det kan da ikke være et tilfælde.
Avatar billede gertsen Nybegynder
30. oktober 2002 - 08:33 #37
Hvis BIOS søger efter drevene, men ikke kan finde dem, og kabler, drev og opsætning ikke fejler noget, så er der ikke andet tilbage end kontrolleren.
Og da den jo sidder på bundkortet, ja så må det være der problemet ligger.
Avatar billede soenderm Nybegynder
30. oktober 2002 - 08:43 #38
Ja det virker underligt. Men hvis alt det andet er prøvet er der vist ikke mere at gøre. Så kontakt forhandleren.
(du evt. give ham linken til denne tråd, så han er forberedt når du kommer med maskinen/motherboardet)
Avatar billede soenderm Nybegynder
30. oktober 2002 - 08:44 #39
(mangler et "kan")  :o)
Avatar billede sekam Nybegynder
31. oktober 2002 - 23:38 #40
Prøv at resette bios. (Gøres f.eks. med en jumper på bundkortet)
Eller du kan fjerne USB kablerne, der er tilsluttet bundkortet.
Avatar billede sekam Nybegynder
31. oktober 2002 - 23:43 #41