Avatar billede benny Nybegynder
04. oktober 2000 - 19:59 Der er 23 kommentarer

Tuning ag computer

Hvordan tuner man sin computer så den kan køre lidt hurtigere?
Avatar billede denboj Nybegynder
04. oktober 2000 - 20:15 #1
start/programmer/tilbehør/systemværktøjer/systemoplysninger  --- funktioner/værktøj til systemkonfiguration

i autoexec.bat og config.sys fjerner du alle hakker
i start fjerner du det du ikke synes du har brug for at have til at starte hver gang du starter computeren f.eks. office - winamp o.lign. På denne måde frigiver du systemresourcer og din computer vil køre hurtigere -

Jeg lavede lige tricket på en 200 MhZ PI den anden dag - den blev efter sigende hurtigere end en 450 MhZ K6-2
Avatar billede denboj Nybegynder
04. oktober 2000 - 20:17 #2
Forøvrigt hvis du vil have den til at være hurtigere under opstart kan du gå i BIOS og lave boot rækkefølgen så den starter med C:

endvidere kan du højreklikke på denne computer
vælge ydeevne-filsystem-diskette
Her kan du sætte den til IKKE at søge efter ny diskette under opstart - tager også tid
Avatar billede xtom2 Nybegynder
04. oktober 2000 - 20:19 #3
Der er et par muligheder, først og fremmest er der Windows\' indstilling af swapfil. Et godt tip kan være at sætte maks. og min. til det samme, så styresystemet ikke skal bruge unødige resurser på at \'tænke sagen igennem\' hver gang det skal anvende swapfilen. Du kan også prøve at bruge Start > Kør > MSCONFIG til at sætte \'gas\' på såvel opstart som systemets ydelse. Og slutteligt er der programmer som memturbo og cacheman, som netop hjælper med at booste et systems ydelse. Men har du lidt penge i lommen ville jeg nok sige \'køb lidt ekstra RAM hukommelse\'.

Xtom` =)
Avatar billede goulduck Nybegynder
04. oktober 2000 - 20:28 #4
Eller vil du til at overclocke?
Avatar billede denboj Nybegynder
04. oktober 2000 - 20:47 #5
yepper xtra ram er altid godt
Avatar billede denboj Nybegynder
05. oktober 2000 - 03:28 #6
og jeg har endelig fået taget mig sammen til at få styr på min swapfil - wow det gjorde en forskel - det kan ikke anbefales nok gange at arbejde med - Jeg satte min og max til 512MB - pas forøvrigt på med at sætte den for lavt
Avatar billede zycho Nybegynder
05. oktober 2000 - 11:31 #7
Som alle de andre har sagt er der mange ting man kan gøre for at få den til at køre lidt hurtigere uden at overclocke. Hvilken BIOS har du?? Mange pc´er overclockes gennem BIOS´en. Sætter Bushastigheden op. F.eks var min gamle processor en Celeron 300 som jeg overclokede til 450. Den har kørt sådan i et år og der er intet sket. I bios´en stod bus hastigheden på 66 mhz som er standarden for de gamle celeroner. Jeg lavede bus hastigheden om til 100 mhz. Jeg har den dog ikke i min computer mere fordi jeg har købt ny cpu....
Andre gange overclockes en cpu via jumpere.

En lille kommentar: Søg efter filen : \"MSDOS.SYS\" (uden gåsetegn) og rediger den i dos eller notepad. For at gøre det skal du lige højreklikke på filen, og vælge egenskaber. Fjern skrivebeskyttet. Du kan nu gå og redigere....

Du skulle nu gerne se en masse x´er. Nederst skal du så bare skrive ( en linje under den sidste linje ) : \"Logo=0\" (uden gåsetegn).

Du vil nu ikke se det flabede startup billede af windows. Jeg ved godt at man bare kan trykke escape men dette fjerner det permanent. Vil du have det tilbage fjerner du bare \"Logo=0\".
Avatar billede zycho Nybegynder
05. oktober 2000 - 11:40 #8
Er der iøvrigt nogle som vil købe min ovenstående omtalte celeron?? Altså en 300mhz@450mhz??

300kr.

Jeg har også et bundkort til salg :

Acorp 6BX/ZX/VIA81P
ATX ( Slot 1 )
2xUSB
4 PCI
1 AGP ( 1/2 x AGP )
Chipset: Via
Understøtter:
Intel Pentium II/III Og Celeron
100/133 mhz bushastighed ( men også mindre )
Hastigheder: 233-733 mhz ( PII/PIII )
            266-500 mhz ( celron )

pris: 500 kr.

BEGGE DELE VIRKER FINT (og passer sammen)!!

SÆTPRIS 600 kr.

Avatar billede syess Nybegynder
05. oktober 2000 - 11:40 #9
okay....

Jeg er selv \"lykkelig\" ejer af en 166 Mhz pentium MMX! Jeg kunne godt lige tænke mig at vide hvilken computer du har... det ville lette opgaven en del. Hvad med bundkort.... er det jumperless?? hvis ikke skal du åbne computeren og rode lidt med jumperne der styrer strøm og frekvens.... hvis du ikke er verdens største Overclocking haj! kan du bare prøve dig frem. Flytte lidt på jumperne og se hvad biosén siger om hastigheden... Hvis du får overclocket den skal du nok lige køre lidt med den for at finde ud af om den er stabil...

Jeg fik min 166 Mhz op og køre 207 Mhz! mere kan der ikke gøres ved den.

Hvis du ikke er interesseret i overclocking, synes jeg du skal følge de andres råd om optimering.

(Jeg skal snart ha´ 1.1 Ghz.. hvis du også ligger deroppe vil jeg bestemt ikke råde dig til at overclocke)!

\\\\SYESS
Avatar billede zycho Nybegynder
05. oktober 2000 - 11:45 #10
den har i øvrigt ISA porte hvis det har interesse :-)
Avatar billede vestas Nybegynder
06. oktober 2000 - 16:54 #11
Jamen,er der ikke noget i win98 man kan slå fra som kan øge hastigheden?til at clokke ved jeg intet om
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. oktober 2000 - 17:27 #12
Win98 er som standart optimeret (næsten helt) til at køre på de fleste systemer ....

Er der nogle bestmte steder det går meget langsomt?
Avatar billede denboj Nybegynder
06. oktober 2000 - 17:39 #13
vestas - læs svarene - mange af dem er tuninger der intet har med overclocking at gøre
Avatar billede zycho Nybegynder
06. oktober 2000 - 22:36 #14
benny >> Ville det ikke være en ide i at følge med i den debat / det spørgsmål du selv har oprettet??

Der sker ikke rigtig noget fra din side :-(

PS : med 30 point kommer du ikke særlig langt....
Avatar billede denboj Nybegynder
06. oktober 2000 - 22:39 #15
zycho - jeg synes da han har fået et ret uddybende svar for sine 30 point
Avatar billede tnh Nybegynder
11. oktober 2000 - 00:16 #16
Det med SWAP-filen... Hvordan gør man det?
Virtuel Hukommelse?

-> tnh
Avatar billede tnh Nybegynder
11. oktober 2000 - 00:20 #17
Yes yes - det var sgu den virtuelle hukommelse, men hvad er den bedste indstilling??
512MB er det bedste? Eller er der andre meninger?

-> tnh
Avatar billede denboj Nybegynder
11. oktober 2000 - 03:10 #18
512max
512min
efter min mening

hvis du f.eks. sætter den til
0 max og
0 min
så vil der måske ske det at du under opstarten starter flere programmer op end du har resourcer til go så kan du ikke komme i kontakt med din com
Avatar billede tnh Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:33 #19
512 som max/min... Er det ikke hvis man har 256Mb Ram??

Jeg har kun 128, skal jeg så ikke have 256 som max/min

-> tnh
Avatar billede unouno Nybegynder
24. oktober 2000 - 13:46 #20
hvordan laver man om på swapfilerne..
hvor henne!
Avatar billede denboj Nybegynder
24. oktober 2000 - 18:19 #21
højreklik på denne computerr

vælg den længst til højre - virtuel hukommelse og sæt swap til minimum 512 og max 512
Avatar billede denboj Nybegynder
24. oktober 2000 - 18:20 #22
prøver lige engang til
højre klik på denne com.
vælg egenskaber
vælg ydeevne
vælg virtuel hukommelse og her er den
Avatar billede egede Nybegynder
02. december 2000 - 22:51 #23
->denboj

hvad mener du (i svaret oppe i toppen) med at fjerne alle hakker i autoexec.bat og config.sys