Avatar billede raeven Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:59 Der er 8 kommentarer

Rettigheder..

Af en eller anden årsag kan jeg ikke længere få lov til at installere rpm-filer som bruger. Før i tiden kom den op og spurgte om root pass, men nu siger den bare "Utilstrækkelige rettigheder-". Kan jeg på nogen måde ændre på hvilke rettigheder en bruger skal have...?

/ræven
Avatar billede bramming Nybegynder
27. oktober 2002 - 13:04 #1
Er du "registreret" SOM ADMINISTRATOR ???

>> Bramming
Avatar billede oz2kas Nybegynder
27. oktober 2002 - 13:10 #2
bramming >> administrator er på m$ maskiner.

raeven >> installer sudo, smid dig selv i sudousers, og brug "sudo rpm -ivh pakkenavn" til at installere.
du kan finde sudo her: http://rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=sudo&submit=Search+...&system=redhat&arch=
Avatar billede bramming Nybegynder
27. oktober 2002 - 13:14 #3
Ups beklager.....

oz2kas har ret...!!!
>> Bramming
Avatar billede raeven Nybegynder
27. oktober 2002 - 13:28 #4
oz2kas-> Problemet er ikke at jeg ikke KAN installere, det er bare irriterende at skulle bruge en konsol og skrive en masse, når man bare burde kunne dobbeltklikke...
Avatar billede herlock Nybegynder
27. oktober 2002 - 13:48 #5
ahhh...lyder som om at du som root(eller anden bruger) har downloadet en .rpm pakke til dit hom...og denne har så ikke ret til :)

Prøv lige at indsætte et udprint af kommandoen
ls -lpr *.rpm
i den mappe rpm filen ligger i. udskift stjerne med navnet (inden .rpm)

Herlock / www.linuxplanet.dk
Avatar billede raeven Nybegynder
27. oktober 2002 - 14:42 #6
-rwxrwxrwx    1 colberg  colberg  1536090 okt 14 12:28 jedit-4.0.3-1.noarch.rpm
Avatar billede raeven Nybegynder
27. oktober 2002 - 15:07 #7
Det er iøvrigt heller ikke muligt for mig at indstille nogen som helst systemindstillinger, beskeden er den samme "Utilstrækkelige rettigheder-", og jeg bliver ikke spurgt om root pass...
Avatar billede infophreak Nybegynder
03. november 2002 - 02:47 #8
Det lyder som om du kører redhat 8, fordi det der *må* være en bug. Ting hører ikke bare op med at fungere under Linux, medmindre man har pillet ved et eller andet eller installeret noget nyt.

Hvis det ikke er nogen af de ting, så er der ikke så mange muligheder ud over, at du simpelthen ikke har rettigheder til overhovedet at læse filen (så den slet ikke når frem til at tjekke, om du også er root).