Avatar billede tvkn Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:09 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

encoding sprog, autostart, modprobe - video-in, alias...

Hejsa folkens...
Jeg har et par spørgsmål angående mit Linux (skiftede fra Windows2k til Redhat Linux 8.0 for et par uger siden, og er generelt utrolig tilfreds).

1)
For det første har jeg fundet ud af at mit Linux bruger UTF-8 protokollen til sprog encoding (locale), og det synes at fucke en del op, blandt andet fandt jeg ud af at ICQ beskeder til og fra mine buddies gav ulæselige æ, ø og å, hvorimod det blev perfekt da jeg prøvede at sætte den til ISO8859-15 (det kan man i Licq)... Nu er det så at jeg gerne vil sætte encoding standarden for hele mit system til ISO8859-15... hvordan gør jeg det?

2)
Dernæst vil jeg høre om der er en funktion som automatisk starter programmer i X når man starter det op? (jeg vil gerne have Licq startet op hver gang jeg logger ind med min bruger - og X kører)... (lidt a'la 'start' menupunktet i windows' startmenu)...

3)
Jeg har et ASUS V8460 Ultra Deluxe (GeForce4 Ti4600 med tv-out og video-in)... Jeg fik video-in til at virke ved at installere RivaTV og bruger så xawtv som program, men har nu det problem at jeg skal kører '/sbin/modprobe rivatv' som root HVER gang jeg vil bruge min video-in  (stod i installationsmanualen at 'modprobe rivatv' skulle køres og programmet virker også kun når jeg har kørt det), men min computer glemmer det igen ved restart (så skal jeg køre '/sbin/modprobe rivatv' igen!)..
Notit: i installationsmanualen til rivatv stod der at man bare skulle skrive 'modprobe rivatv' i konsollen men hvis jeg skriver det, får jeg "unknown command" som svar... lavede så en søgning efter modprobe og fandt ud af at jeg kunne kalde den med /sbin/modprobe.

Mit spørgsmål er: kan man sætte i en eller anden fil de ting der automatisk skal modprobes (jeg aner ikke hvad det er den funktion gør) hver gang computeren starter op.

4) Til sidst har jeg et spørgsmål angående Alias. I min super herlige "linux for dummies" bog gennemgår de flot det at lave et simpelt alias, og det har jeg så lavet i en terminal: "alias cs="cd path/to/counter/strike;wine hl.exe -- -console -game strike;", og det virker fint, MEN, når jeg lukker terminalen ned jeg lavede det i og starter en ny er aliaset glemt!... ikke så praktisk!..
Så spørgsmål 4 lyder: hvordan laver man et alias der rent faktisk bliver gemt... er det en fil man skal have fat i og skrive det i eller?

Jeg håber I kan hjælpe mig :o)
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2002 - 11:14 #1
> Dernæst vil jeg høre om der er en funktion som automatisk starter programmer i X når man starter det op? (jeg vil gerne have Licq startet op hver gang jeg logger ind med min bruger - og X kører)... (lidt a'la 'start' menupunktet i windows' startmenu)... <

/etc/rc.local
Avatar billede tvkn Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:18 #2
#helgec
'/etc/rc.local'
Er det kun for én bruger? (det skal det nemlig være)
Avatar billede tvkn Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:27 #3
angående det med autostart af programmer må jeg nok også nævne at jeg bruger Gnome
Avatar billede raeven Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:15 #4
Svar til spm. 1.:
Jeg mener at det er filen i18n i /etc/sysconfig/ der skal modificeres lidt, således at den kommer til at se sådan ud:
LANG="da_DK.iso885915"
SUPPORTED="da_DK.iso885915:da_DK:da"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

Jeg har selv lavet den ændring og det hjalp, men jeg synes nu stadig at støde på nogle steder hvor det stadig ikke virker :(

/ræven
Avatar billede tvkn Nybegynder
27. oktober 2002 - 16:54 #5
Takker for dit svar raeven... det virkede. Du får din andel af pointene når jeg har fået et svar på det med modprobe (spørgsmålene skal ikke se "færdige" ud før alle er besvaret).

Har oxo selv studeret lidt:

Alias:
Alias skal gemmes i .bashrc som ligger i homedir.

Autostart af programmer:
I gnome-control-panel er der et program til at indstille hvilke programmer og tjenester Gnome skal starte op når det (Gnome) startes. Programmet i kontrol panelet hedder Sessioner og ligger på min comp. inde under Extra i kontrolpanelet.

Nu mangler jeg så bare svar på det med modprobe?
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2002 - 20:33 #6
Vi skal jo til at tænke på at få det her spørgsmål lukket og det gør du jo nok ikke før du får svar på din sidste bemærkning/spørgsmål
>
Mit spørgsmål er: kan man sætte i en eller anden fil de ting der automatisk skal modprobes (jeg aner ikke hvad det er den funktion gør) hver gang computeren starter op.<
Ja det kan du jeg ved blot ikke hvad filen hedder i RH - det er muligvis rc.local men jeg tror det ikke jeg tror den fil bliver indlæst for sent - jeg kører selv SuSE og et eksempel herfra er som følger  - " /sbin/modprobe ide-scsi "- denne kommando som indsættes i filen /etc/boot.local emulerer en ide brænder til at køre scsi
men jeg mener ikke RH har en fil der hedder boot.local