Avatar billede kovalt Nybegynder
25. oktober 2002 - 21:12 Der er 1 løsning

DVD-afspiller

Hej

Lige et generelt spørgsmål om DVD-afspillere. Jeg har en kodefri DVD-afspiller der understøtter DVD, CDR, MP3 etc.

Mit såørgsmål går på hvilke formater der typisk understøttes af sådanne afspillere. Her tænker jeg på mpeg, avi, divX etc.

Er det evt. noget man kan gøre for at afspille evt. ikke kompertible formater

På forhånd tak

/Torben
25. oktober 2002 - 23:27 #1
De fleste afspillere kan spille Alm. cd'er: audio-cd, mp3-cd, video-cd (vcd) og super-video-cd (svcd). Derudover selvfølgelig DVD'skiver. Formaterne er som følger:

MP3cd= almindelig datacd med Mp3-filer.

VCD= almindelig cd brændt som vcd med formatet video=.MPEG1 audio=.MPEG1

SVCD= almindelig cd brændt som svcd med formatet video=.MPEG2 audio=.MPEG1 (og en højere opløsning end VCD)

DVD= DigitalVersatileDisc (hvis jeg husker ret) med formatet video=MPEG2 audio=MPEG1, MPEG2, AC3, DTS, PCM

Alt dette klarer de fleste afspillere. Derudover kan man på mange bladre gennem billedfiler, direkte på skærmen. I en slags "stifinder" kan man se alle filer brændt på en cd, og almindelige billed-formater som bmp og jpeg osv kan ses direkte på skærmen.

Kiss har lige smidt en ny afspiller på gaden. Den understøtter DivX og man kan nu slippe for at skulle konvertere sine film fra nettet til SVCD (hvilket kan tage noget tid) hvis man gerne vil have sin samling stående i stuen på cd og ikke liggende i pc'en.

DivX-formatet kører med MPEG4 på videosiden og MP3, WMA på lydsiden...
http://www.mm-vision.dk/dvd.asp?action=vis&varenr=9333&gruppe=dvdplayer

(puha - håber det var noget i denne stil du søgte  ;o)