Avatar billede misbruger Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:10 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Forkert størrelse ram?

Jeg har lige proppet 2 x 256 ram i maskin A.

Den type og størrelse ram jeg har proppet i maskine A, sidder også i maskine B, som er af total samme konfiguration producent osv...

Men i maskine A, tror den at mine ram blokke kun er på 128 mb og ikke 256 mb ram...

Hvorfor dog det?

NB. Jeg kører W2K Adv. Server på begge maskiner.
Avatar billede trigger_happy Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:14 #1
Den kan være at den ramblok du har sat i A, er beskadiget! Det er det eneste forslag. Du kan evt. prøve at sætte ramblokene i B og se om samme fejl sker der.
Avatar billede sukos Juniormester
24. oktober 2002 - 12:16 #2
totalt samme?
Hvad med opdatering af bios?

Er de købt på samme tid og sted?
Der kan jo godt være lidt forskelle, alt efter hvornår bundkortet blev "sendt" ud fra fabrikken.

Og sidder de i samme slots på begge maskiner? Så er det sikkert en bios-opdatering som skal til
Avatar billede sukos Juniormester
24. oktober 2002 - 12:17 #3
Ja, eller den ene blok er beskadiget! :O)
Og det kan du jo hurtigt teste.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:17 #4
Har du komplet skiftet dine RAM, dvs. helt nye/andre klodser end dem der var i i forvejen, skal du også have formateret din maskine.
Men den burde kunne se dem, hvad siger din BIOS
Avatar billede jsb Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:21 #5
nordicwolf->Formatere maskine fordi man skifter ram..., hvorfor det?
Avatar billede misbruger Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:23 #6
Jeg har total skiftet mine ram på maskine A
Maskine A og B er identiske, købt på samme tidspunkt osv....
Hvis jeg fjerner den ene ram blok i maskine A, så skriver den at der er 128 ram.
Altså tror den at begge mine ramblokke er på 128 hver?
Begge bios kører saamme version!
Hvis min ramblok er beskadigt, vil den ikke læse den som 128 mb ram, så vil den slet ikke fungere, så det er ikke det!
Avatar billede misbruger Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:25 #7
Hvad skulle min bios kunne fortælle mig om mine ram?
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:29 #8
Jeg havde 2 forskellige (begge størrelser ens, men producent forskellig) RAM blokke i min maskine, havde af den grund stop fejl m.m., de blev begge skiftet til ens RAM blokke og forhandleren sagde at maskinen skulle formateres, efter det var der ingen fejl mere.
Jeg skal lige sige at stopfejlen var en der referede til Ramfejl.
Avatar billede misbruger Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:38 #9
Begge blokke er identiske ram blokke
Kingston valueram 256 mb sdram pc133 KVR133X64C3/256
Den ramblok der sidder i den anden maskine (som fungere) er absolut den samme!
Avatar billede misbruger Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:44 #10
Nu har jeg også sikret mig at bios'en er identisk opsat på begge maskiner, ligegodt hjalp det?
Avatar billede sukos Juniormester
24. oktober 2002 - 12:44 #11
Og har du så prøvet at bruge de nye ram i den maskine som fungerer rigtigt?
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:44 #12
misbruger< Din BIOS fortæller dig hvor mange RAM den kan se.
Avatar billede sukos Juniormester
24. oktober 2002 - 12:44 #13
Eller omvendt! :O)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:56 #14
Ja selvfølgelig  ;o)
Avatar billede misbruger Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:58 #15
Min bios kan også kun se ram'ne som 128 pr stk.
Hvis jeg sætter de nye ram i min anden maskine (B), så tror den også der at det er 128 mb ram????????
Avatar billede sukos Juniormester
24. oktober 2002 - 13:12 #16
Og hvis du kun sætter den ene blok i? o.s.v.
Hvad siger den "dårlige" maskine med de gamle ram i?
Avatar billede sukos Juniormester
24. oktober 2002 - 13:12 #17
b maskinen med de nye ram :O)
Avatar billede misbruger Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:18 #18
den tror også at det 128 mb ram?
Avatar billede sukos Juniormester
24. oktober 2002 - 13:21 #19
Så er det enten en fejl på ram elelr også er det 128-blokke

Men har du også testet de nye ram en blok ad gangen???
Avatar billede junl Nybegynder
24. oktober 2002 - 19:24 #20
Er blokkene dobbeltsidet? I så fald understøtter nogle bundkort kun enkeltsidet ram og tæller derfor kun halvdelen op = 128MB.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
24. oktober 2002 - 19:47 #21
jsb> Jeg spurgte min pusher, han fortalte at ved udskiftning af RAM er det en god ting at Formatere således at alle små programfejl og spidser af programmer forsvinder helt og holdent.
Men selvfølgelig er der ingen fejl at rette er det vel egentlig ligegyldigt ;o)
Avatar billede misbruger Nybegynder
25. oktober 2002 - 08:48 #22
igen igen.... jeg har samme slags ram siddende i en anden maskine der er 10001 % af samme konfiguration.

Jeg tror faktisk at nordicwolf har ret, det vil løse sig med en formatering....!
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
25. oktober 2002 - 08:53 #23
Det er noget bøvl men ved man det inden tid så kan man jo redde de fakta man gerne vil gemme og har man tid er rart at få ryddet op.
Der er så bare den tid man skal bruge til at geninstallere sine progs.
Jeg prøvede at lave et spejlbillede af min HD, men der manglede en del små filer så 70% af den måtte geninstalleres, men som sagt ikke så surt som man lige skulle tro.
Jeg vil i tilfælde af at jeg har lidt ret, lægge et svar.
Avatar billede misbruger Nybegynder
25. oktober 2002 - 15:17 #24
Jeg er overbevist om at man kan løse problemet på anden måde end at formaterer maskinen, men sådan er det.... (lidt ret får du) :)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
25. oktober 2002 - 16:25 #25
Tak håber at dine problemer med Rammene bliver løst tilfredsstillende
;o)