Avatar billede baent Nybegynder
23. oktober 2002 - 23:13 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken Linux?

Jeg har netop fået en P2-266 med 8 GB HD og 128 MB RAM. Den vil jeg gerne installere Linux på med henblik på at lave en webserver samt evt. ftp-server, emailserver + alt muligt diller-daller som man kan med sin egen server. Overvejer at dele hd'en op i to, så jeg samtidig kan få win98 ind ...bare for at have det...

Men nu er spørgsmålet: hvilken Linux skal jeg bruge? Har hørt om nogle som f.eks RedHat. Har aldrig prøvet Linux før, men er parat på nogle udfordringer, ellers poster jeg bar et nyt spm...*ggg*

Mvh Baent
23. oktober 2002 - 23:14 #1
Avatar billede dank Nybegynder
23. oktober 2002 - 23:15 #2
Dette spørgsmål har været stillet mange gange herinde. Som regel ender vedkommende op med red hat. f.eks. 7.1 eller 7.2 som skulle være passende til en maskine med dine specifikationer.

dk guides på

www.sslug.dk
www.lws.dk
www.linuxplanet.dk
www.braindump.dk
m.fl :)

Held Og lykke.
Avatar billede simonvalter Praktikant
23. oktober 2002 - 23:15 #3
redhat 8 har fået gode anmeldelser og jegf syntes oxo selv den er ok hvis man vil køre med xwindows ...

men skal du køre en server så vil jeg albefale dig at holde dig fra en grafisk brugerflade .. især hvis du er begynder for så tager det sq for lang tid at lære ..

brug freebsd eller openbsd til server ...
Avatar billede enragedbudda Nybegynder
23. oktober 2002 - 23:15 #4
Jeg ved sq ikke rigtigt noget om linux... Men jeg er før blevet anbefalet Corel og Redhat... Men hvis du skal lave webserver skal du nok over i noget FreeBSD...
Avatar billede enragedbudda Nybegynder
23. oktober 2002 - 23:16 #5
3 svar på 40 sekunder :)
Avatar billede mundsavl Nybegynder
23. oktober 2002 - 23:16 #6
brug redhat som nybegynder, den indeholder de ting du søger og er nemt for en noob. -er det sikkerhed du vil have skal du nok overveje debian eller lign istedet.
mvh dennis
trabjergnet.dk
Avatar billede anoukim Nybegynder
23. oktober 2002 - 23:17 #7
Sidder lige og leger med noget af det samme på en p2-233 med en Linux 7.2, det kører fint. Det er oveni købet ikke så svært med alle de howtoo's som findes på nettet.
Avatar billede soreno Praktikant
23. oktober 2002 - 23:19 #8
til serverbrug vil jeg anbefale debian
Avatar billede dank Nybegynder
23. oktober 2002 - 23:21 #9
>"brug freebsd eller openbsd til server ..."

Uenig! BSD er nok for svært tilgængeligt for begyndere.

"-er det sikkerhed du vil have skal du nok overveje debian"

Uenig! Man kan sagtens opnå samme sikkerhed med Red Hat. RH's team af sikkerhedskonsulenter er meget kompetente og hurtige på aftrækeren. auto2update virker fint, så længe man holder sig til deres pakkesystem.

"redhat 8 har fået gode anmeldelser og jegf syntes oxo selv den er ok hvis man vil køre med xwindows ..."

Ikke enig. RH8 er sikkert yderst velegnet til personlig maskine (arbejdsstation) men p.t. skal man huske de bl.a. benytter Apache2 og det er langt fra "tilstrækkeligt" udviklet imo. Mange moduler er ikke oversat og der er vist stadig lidt småproblemer Apache2<>PHP
Avatar billede baent Nybegynder
23. oktober 2002 - 23:42 #10
Takker for de hurtige responstider :)

Rart at få et lidt bedre overblik. For at opsummere: RH er ok og egentlig lidt "all-round" og kan faktisk anbefales på trods af diverse sikkerhedsmangler. Hvis der er nogen der har flere kommentarer eller forslag til ftp/web server, så er de hjertens velkomne til at skrive.
Avatar billede dank Nybegynder
23. oktober 2002 - 23:49 #11
*** Der er ingen sikkerhedsmangler på Red Hat i forhold til andre Linux dists. ***

Kilde nr.1 til sikkerheds mangler er de personder der konfigurerer tingene og ikke selve linux dists.

Eksempel: En dårlig konfigureret firewall har intet at gøre med selve den linux den kører på.