Avatar billede petrol Nybegynder
23. oktober 2002 - 21:03 Der er 9 kommentarer

tolkning af html-kode i tekstbokse

Kan jeg få en tekstboks til at tolke html-kode i asp.net? Sagen er at jeg gerne vil kunne scrolle i teksten, så en anden løsning kunne være at scrolle i en label, kan man det?
Avatar billede odegaard Nybegynder
23. oktober 2002 - 21:24 #1
Kan du ikke løse det med en <IFRAME> ?
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
23. oktober 2002 - 21:25 #2
Kort sagt Nej!

Til begge spørgsmål!

Du kan naturligvis lave noget Javascript eller DHTML som kan udføre en scroll på en label, men ASP.net i sig selv kan ikke!

ASP.net er ikke andet end en mere sofistikeret måde at lave de samme ting som ASP og så videre, og outputtet er ren HTML. Derfor kan du ikke lave nogle smarte og fancy ting med .Net som du ikke kan lave i ren HTML.

Mvh,

Thomas Regin.
Avatar billede odegaard Nybegynder
23. oktober 2002 - 21:28 #3
Tak Thomas. Det burde vi efterhånden have stående på forsiden af ASP.NET kategorien :-)
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
23. oktober 2002 - 21:31 #4
Odegaard,

Haha.. Det er ikke engang løgn, desværre!

/thomas
Avatar billede petrol Nybegynder
23. oktober 2002 - 21:36 #5
Jeg synes på ingen måde jeg har spurgt efter at få asp.net til at lave hverken smarte eller fancy ting. Tværtimod er det eneste jeg ønsker at få en allerede integreret del i asp.net, nemlig html-tolkningen på en label overført til en tekstboks, et ikke urimeligt ønske synes jeg nok. Det kan godt være mit spørgsmål er dumt, men forklar mig da venligst præcist hvilken del af mit spørgsmål der er problemet.
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
23. oktober 2002 - 21:43 #6
Petrol,

Undskyld. Det var slet ikke for at virke nedladende på nogen måde!

Der er intet i vejen med dit spørgsmål, og jeg beklager, hvis vi har udtrykt os forkert.

Dit problem er helt reelt, men desværre ikke muligt uden brug af Javascript eller DHTML. Der findes ingen måde at vise HTML i en tekstbox, og så vidt jeg ved ingen måde at scrolle i en <span> med mindre man bruger javascript.

Grundlaget for, at vi "mobber" lidt, er fordi der er enormt mange som tror, at .Net er svaret på alt, og at man ved hjælp af denne nye teknologi kan lave endeløse ændringer i måden HTML vises på i en browser. Men det er desværre ikke tilfældet. Outputtet fra en .Net side er fuldstændig identisk med et output fra enhvert andet Scripting sprog. Asp, PHP, Javascript.. You name it. Måden at kode på er ændret, men resultatet er det sammen, så som en gylden regel skal man huske på, at man ikke kan lave noget i .Net, som man ikke allerede kan lave i ren HTML.

Med venlig hilsen,

Thomas Regin.
Avatar billede petrol Nybegynder
23. oktober 2002 - 22:14 #7
Alt forladt Thomas. Jeg har bare et par gange været ude for noget lignende, hvorfor jeg tænkte at denne gang ville jeg give lidt igen :) Pænt af dig at give et ordentligt svar tilbage.
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
23. oktober 2002 - 22:38 #8
Det manglede bare. Jeg er ked af, at jeg ikke kan give dig en nem løsning på dit problem!

En mulighed er jo som Odegaard foreslår. Nemlig at lave en IFRAME, hvori du viser dit indhold. Den kan formateres præcis som man ønsker det med scrollbars og så videre. Det eneste problem med IFRAME er, at den ikke virker i Netscape. Så med mindre det er et stort problem for dit projekt, så vil jeg sige, at det er måden at klare skærene på!

Mvh,

Thomas Regin.
Avatar billede z42cool Nybegynder
24. oktober 2002 - 09:16 #9
Såfremt du kan nøjes med at det virker i IE4+, så er det en smal sag et anvende spans og divisions som tekstbokse, du skal blot sætte overflow style attributten til scroll og sætte contenteditable attributten til true, f.eks:

<span style="overflow:scroll;width:400px;height:200px;" contenteditable="true">
  Hello world!
</span>