Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. oktober 2002 - 16:40 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Datalog-uddannelse

Jeg vil gerne tage mig en datalog-uddannelse når jeg er færdig med HTX. For at jeg gerne vil klare mig bedst muligt vil jeg gerne være forberedt.

Findes der evt. artikler om det man lærer på datalog-uddannelsen? Altså så jeg kan lære de sprog man lærer på universitetet FØR jeg kommer ind, så jeg nemmere klarer mig igennem, så jeg allerede har al den grundlæggende viden når jeg kommer ind?

Hvis sproget som man lærer som datalog ikke er noget "almindeligt" sprog som C/C++ og Assembler og som kun bruges til at uddanne dataloger, hvilken viden får man så tildelt sig under datalog-uddannelsen?

Hvilke emner kommer man ind på i starten af uddannelsen?
Hvilke emner kommer man ind på i slutningen? (Inden "eksamen", eller hvad det hedder når man skal have en prøve i programmering)

Hvis nogen af jer er dataloger, vil i så ikke også lige give mig en test, som i f.eks. selv har lavet, men nogenlunde svarende til dem man komme op i når man er næsten færdig med sin uddannelse?
Avatar billede kichian Nybegynder
22. oktober 2002 - 16:58 #1
Prøv at kigge på www.diku.dk (Datalogisk institut, Københavns Universitet). Gå ind under undervisning og se lidt på kurser. Til nogle af kurserne er der også opgaver.

Din sidste sætning er næsten for griner... Men det finder du selv ud af, når du har set lidt på hjemmmesiden.

Hvis det er programmering du vil, så prøv at se på Datamatikeruddannelsen i stedet.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
22. oktober 2002 - 17:07 #2
Du nævner i flæng ordet "sprog", Datalogi uddannelsen er altså ikke et programmeringskursus hvor du lærer at skrive programmer.

Noget af det som man får mest svært ved (det gjorde jeg) er at være stærk i matematik, det får du meget brug for da principperne i datalogi bygger på matematiske læresætninger. Dette gælder for teorien om relationelle databaser, objektorientering og algoritmer.

Men hvis man absolut skal nævne et sprog lærer man på bl.a. DTU og Aalborg Universitet rimelig hurtigt et programmeringssprog kaldet Standard ML som man så kan bruge i sine projekter, på både DTU og Aalborg Universitet benytter man udgaven af sproget der hedder Moscow ML.
Avatar billede pfp Nybegynder
22. oktober 2002 - 17:11 #3
Jeg har også indtryk af at det man lærer på datalogistudiet først og fremmest er problemløsning/håndtering fremfor egentlig programmering. Selvfølgelig skal du også programmere, men det er det andet der er det vigtige.

Mange dataloger kommer til at side noget som f.eks. projektledere i en virksomhed og der er det vigtigere at kunne overskue og analysere et problem og derefter få sine medarbejdere til at forstå, hvordan de skal programmere sig ud af et realistisk problem.
Avatar billede 1409 Praktikant
22. oktober 2002 - 18:21 #4
http://www.studieguide.sdu.dk/studier/index.php?uid=26

Her er en beskrivelse af datologi-studiet på Syddansk Uni. Her vil du også opdage at "hands on"-programmering kun er en lille del af det, men det afhænger selvfølgelig af i hvilken retning specialiserer sig.

Nogle har groft delt det det sådan:
Dataloger = teoretikere
Datamatikere = håndværkere
men det er der uden tvivl andre, der ved mere om, end jeg gør!
Avatar billede 2989 Nybegynder
22. oktober 2002 - 18:22 #5
kichian: følgende er ikke for at rakke ned (eller lign.) på dig:

Jeg har hørt rigtig mange sige noget lign.:
"Hvis det er programmering du vil, så prøv at se på Datamatikeruddannelsen i stedet."

det er bare ikke rigtig, tag kun datamatiker hvis du intet fatter omkring computere og du gerne vil være system udvikler/system administrator/"programør".

hvis du er nogenlude normal "nørd" og kan lidt af hvert med computeren og måske selv lave nogle programmer, så er datamatiker "spild" af tid.
Lære man ikke noget ? - jo det gør man og det er også meget brugbart, men det går ALT for langsomt.
Jeg går på Datamatikeruddannelsen i Hillerød (3 semester ud af 5), med hensyn til programmering er vi nået lige så langt, som en normal begavet person kunne lære sig selv på 2-4 måneder.

Min pointe er man lære for lidt på de 2 år og 3 måneder. Det er vel også grunden til, at der er 50-75% arbejdsløshed blandt datamatikere.

Skal du så tage datalog ? - det ved jeg ikke, det syntes jeg du skal tale med din uddannelsevejleder om.

bare husk en ting: man kan ikke programmere uden også at kunne "noget" systemudvikling
Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. oktober 2002 - 19:25 #6
Er en datalog også programmør?
Hvad kræves der for at starte på en uddannelse som datalog?
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
22. oktober 2002 - 19:28 #7
En datalog kan besidde mange forskellige stillinger og ja programmør er en af dem.

Der kræves en studentereksamen, HTX eller HH for at komme ind, derudover er der forskellige krav til nivauer i Fysik og Matematik på de forskellige uddannelsessteder.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. oktober 2002 - 19:35 #8
Jeg fik kun 9 i folkeskolens afgangsprøve i matematik i 9. klasse.
Har jeg overhovedet en chance for at komme ind som datalog?
(skal siges at jeg havde svært ved at forstå 2. gradslininger, men da min lærer så bad mig lave et program i C der kunne beregne en 2. gradslining og sådan lærte jeg 2. gradslininger).
Så jeg ved ikke om jeg er god nok til matematik eller om jeg har de matematiske evner der skal til. For lige så snart jeg skal løse dem ved hjælp af programmering, så kan jeg sagtens finde på masser af matematiske formler (nok fordi at jeg kommer i en mere "virkelig" situation).
Avatar billede chrisrj Forsker
22. oktober 2002 - 19:35 #9
Jeg vil lige tilføj noget omkring datamatikker udd.

Hvis du overvejer at tage den, skal du være klar over at du ikke kan bruge den til andet end at læse videre!

Med mindre du er super dygtig.

Jeg taler af egen (bitter) erfaring....
Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. oktober 2002 - 19:41 #10
det man lærer om som datalog, kan jeg ikke få artikler til det, så jeg kan lære det allerede nu? (er 16 år, og kan ikke vente på at komme ind på universitet for at lære om det der står man lærer om på diku.dk).
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
22. oktober 2002 - 20:35 #11
Se websiderne for de forskellige semestre på Aalborg Universitet her:

http://www.cs.auc.dk/education/

Der står litteraturhenvisninger. Men jeg må nok desværre sige dig at du ikke kommer så langt uden matematikkundskaberne.

Og man skal have en studentereksamen e.lign. for at komme ind.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
23. oktober 2002 - 08:25 #12
nu mener jeg ikke henvisninger til bøger In Real Life.
Jeg mener henvisninger til gratis artikler omkring emner som man lærer på Ålborg Universitet, så jeg kan lære det lige nu, og ikke om 3.5 år (har desuden heller ikke penge til at købe bøger for).
Avatar billede pfp Nybegynder
23. oktober 2002 - 08:41 #13
Ikke for noget, men jeg tror altså ikke du er i stand til at lære dig de ting man lærer på f.eks. Aalborg Universitet. Koncentrer du dig i første omgang om at få en studentereksamen så kan du jo tage det derfra...
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
23. oktober 2002 - 08:47 #14
Jeg kan kun være enig med pfp, et studie har altid og vil altid være et fuldtidsjob hvor man arbejder 8 timer i døgnet. Og man bliver nødt til at have fagrelevant litteratur og nogle forelæsere som man kan støtte sig til.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
23. oktober 2002 - 09:06 #15
Nej... men kan jeg så ikke lære bare lære LIDT om det, så jeg er bare nogenlunde forberedet når jeg skal ind?

Hvorfor kan man ikke lære det man lærer på Aalborg Universitet gennem artikler på nettet?

Lærer man Assembler? C/C++?
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
23. oktober 2002 - 15:19 #16
Uddannelsen er lagt fast på at du kan dit gymnasielle stof når du skal ind, så blot følg med der især i matematik.

Og fortsæt så med at programmere C og læs evt. noget om Objekt Orientering, Algortimer m.m.