Avatar billede acw Nybegynder
22. oktober 2002 - 12:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

ny hdd

jeg har lige købt en 75gxp 60gb hdd fra ibm. I min computer har jeg i forvejen 2 cd-drev og en anden ibm hdd. Nu har jeg sat den nye harddisk i, så IDE-kablerne sidder med 1 cd + hdd på hver kabel. Min gamle harddisk har jeg gjort til master, den nye til slave, og cd-drevene til cable-select. Alligevel kan min computer ikke se den nye harddisk nogen steder overhovedet!

Hvad gør jeg? Har prøvet at skifte rundt på jumperne, men det gav ikke noget brugbart resultat.
Avatar billede soenderm Nybegynder
22. oktober 2002 - 12:30 #1
Prøv lige at sætte din HD til master og CDén til slave.
Avatar billede acw Nybegynder
22. oktober 2002 - 12:37 #2
1. min brænder og nye HD sidder sammen
2. mit dvd og den gamle HD sidder sammen

Så hvilken mener du?

Note. Jeg er ikke ved computeren lige nu, så jeg kan først prøve ca. kl. 4

men hvis du/i skriver nogle løsningsforslag, vil jeg da prøve dem når jeg kommer hjem....
Avatar billede soenderm Nybegynder
22. oktober 2002 - 12:41 #3
Den med den nye HD.
Har du flutte den gamle HD?
Avatar billede hub Nybegynder
22. oktober 2002 - 12:58 #4
Allerførst skal du sikre dig at der ikke er tale om et problem med BIOS der ikke kan se en harddisk af den størrelse. Hvis BIOS ikke kan se den, skal du enten have fat i en biosopdatering der løser problemet (hvis den findes) eller lægge et diskoverlay på disken der kan overtage kontrollen udenom BIOS.
Avatar billede zytax Nybegynder
22. oktober 2002 - 20:11 #5
Jeg er enig med hub i at det kan være et BIOS problem, hvad hedder bundkortet?
Avatar billede acw Nybegynder
24. oktober 2002 - 01:37 #6
jeg har selv fundet ud af det. Jeg satte begge harddiske til master og byttede om på IDE kablerne på bundkortet. Så det er ikke et biosproblem. Og jeg aner ikke hvad mit bundkort hedder, for det er en compaq computer, hvor bios konfigurationsindstillingerne skodder vildt meget.
Avatar billede soenderm Nybegynder
24. oktober 2002 - 07:48 #7
Det er nu nok fordi at den ikke har set din brænder og nye HD som master/slave. Det kan godt give problemer når man bruger cable-select på den ene og evt. master på den anden, og så vender cablet modsat.
Avatar billede acw Nybegynder
26. oktober 2002 - 21:26 #8
..