Avatar billede qoo Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:51 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Pentium mod AMD

Spørgsmålet er som meget enkelt:
Er Pentium 4 northwood bedre end AMD xp ved samme hastighed ?
JA / NEJ men hvorfor !?
Pentium har omkring 533 mhz i FSBen og AMD kun 266 (333 ved deres nye)
Hvilken cessor er bedst for en gamer !
Avatar billede random_act Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:54 #1
Det kan diguteres til ueneligheden.... men jeg siger AMD for det eneste intel har lavet der virker er P3.
Avatar billede sprutnik Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:55 #2
Avatar billede soreno Praktikant
21. oktober 2002 - 18:56 #3
"Hvilken cessor er bedst for en gamer !" - den billigste.. overvej om det er værd at skulle bruge +500,- på at opnå 12fps mere i et spil..
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:57 #4
For en gamer der bare skal have en hurtig og billig computer, køber nok en AMD, den er hurtig og billig, og bliver varm ( ja, jeg ved godt man bare skal have en ordentlig køler)

Jeg har selv en bærbar med en P4 mobile processor, og på mit arbejde har vi en del P4 maskiner, og derhjemme har jeg så en AMD,

Pris mæssigt vil jeg altid sige at en AMD er bedst. Men til det jeg bruger computere, synes jeg at en P4 levere det bedste, den bliver ikke varm, den er mere stabil, Hvis jeg stod og skulle ud og købe ny computer ville jeg købe en P4, jeg har ikke nogen grund udover, jeg synes den er mere stabil, jeg skal ikke tænke på varmen, og hvis den bliver for langsom, kan den clockes helt vildt uden den stiger i temperatur.
Avatar billede -simon- Nybegynder
21. oktober 2002 - 20:23 #5
Fat det: Det hedder Intel mod AMD :P

AMD er hurigere hvis man regner i ydelse per MHz. En 1533 MHz XP'er kører lige så hurtigt (hurtigere) end en P4 1.8 GHz

Selv har jeg en Intel P4 2.4 fordi de er billigere i øjeblikket (Det var de i hvert fald da jeg købte den, dengang XP2200+ var den nyeste fra AMD som var langsommere og dyrere end P4 2.4 GHz)

Jeg ville foretrække en Intel pga af de gode overclockningsmulighedder hvilket ligefrem ikke er AMD's stærke side :P
Avatar billede -simon- Nybegynder
21. oktober 2002 - 20:26 #6
Jeg har forresten dette sustem:

ASUS P4S533
P4 2400/533 MHz
Samsung PC3200 256 MB DDR RAM
ATi Radeon 8500

9500 points i 3dmark2001se
Avatar billede -simon- Nybegynder
21. oktober 2002 - 20:27 #7
PS Jeg er en gamer :P
Avatar billede nomad Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:17 #8
Lige en bemæ. til -SIMON- vis du vil overclocke din CPU bør du nok ikke vælge en med en FSB på 533 da den netop ikke har ligså gode OC mugligheder som den med 400MHz

VH NOMAD

Ps Selv kører jeg AMD Duron 1200MHz men overvejer skift til et Pentuim 4 NW2 2,4GHz med FSB på 400MHZ --> SYS!!!
Avatar billede -simon- Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:30 #9
Jeg ved det, men har også kun tænkt mig at holde den på 2.8 GHz
Avatar billede -simon- Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:31 #10
øhm.. så er det vel ikke en NW2 men den gamle NW på 400 MHz, det er vel fsb der er forskellen på de to modeller ?
Avatar billede qoo Nybegynder
22. oktober 2002 - 11:36 #11
Alle de tests jeg har set siger at AMD kun kan måle sig med P4 hvis det er de nye XP 2700+ (fleste tests er med 2800) fordi de kører 333 mhz i FSBen, hvad der videre er vigtigt er at Intel kun kører med pc2100 RAM overfor AMDs pc3200. Så skal man vente til så vente til 2800 udkommer i november ???
Avatar billede tubber Juniormester
22. oktober 2002 - 11:49 #12
Jeg vil sige at skal man spille, arbejde i office eller lignende så AMD.
Skal man lave advanceret grafik, rendere 3D eller Compile så en P4.....
Det er først der man får brug for den ekstra ydelse en P4 giver.....

/Tubber
Avatar billede -simon- Nybegynder
22. oktober 2002 - 15:48 #13
goo >> Hvad snakker du om ? Jeg kører sku også med 333MHz ram, PC2700.
Avatar billede qoo Nybegynder
22. oktober 2002 - 18:57 #14
Det jeg snakker om er FSBen ( Front Side Buss ) Hvis den ikke er høj nok ville der opstå en slags flaskehals ophobning a informationer, som ikke kan behandles hurtigt nok, det har AMD kæmpet med pga deres lave FSB på 266. FSB har vist ikke noget med din ram hastighed at gøre..
Avatar billede -simon- Nybegynder
22. oktober 2002 - 23:00 #15
Øhm... Intels FSB ligger på 533 MHz (4*133) Hvorfor bruger du så ram som argument hvis det ikke har noget med det at gøre ? Selvfølgelig vil fx pc2100 ram slowe et bundkort som kan køre med pc2700.
Avatar billede tubber Juniormester
22. oktober 2002 - 23:44 #16
Så vidt jeg ved så vil det ikke slowe bundkortet, men det vil bare ikke kunne udnytte de givne resourcer da de forskellige processer bliver langsommere......
Avatar billede qoo Nybegynder
22. oktober 2002 - 23:50 #17
JA Intels FSB og Cessor hastifhed ligger begge over AMDs, men AMDs RAM hastighed ligger over Intels. Det underlige er bare at i spillesammenhæng kan Intels 2.8GHz ikke følge med AMDs xp 2800 som kun vægter sig med 2.153 GHz ( eller noget deromkring).
Den eneste forskel jeg kan se er i RAMen hvor AMD selv ved PC 2700 ligger langt over Intel, selv ved 2100 er AMD over. På trods af den store afstand i MHz i både FSB og cessor kraft vinder AMD enhver benchmark test. Derfor gav jeg sprutnik point, den side viste resultater som var det jeg søgte.
Avatar billede nomad Nybegynder
23. oktober 2002 - 13:38 #18
Hvad snakker i om!!!

Intel har da de hurtigste ram nemlig RDRAM PC800. De er selfølgelig monsterdyre Ca. 3500Kr. for 512 men det er altså 800MHz ram vi snakker om!!!

VH NOMAD
Avatar billede nomad Nybegynder
23. oktober 2002 - 13:39 #19
rettelse man kan få dem til 2600
Avatar billede qoo Nybegynder
23. oktober 2002 - 14:33 #20
haha INTEL siger selv at deres ram pga af deres chipset ikke kører over pc 2100 se linket!
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3768&SegmentID=13331
Avatar billede -simon- Nybegynder
23. oktober 2002 - 17:24 #21
qoo >>>

Og her ser vi så at selv Intel P4 NW2 2.4 GHz selv er hurtigere end AMD's Athlons XP 2600+ :P

http://www4.tomshardware.com/cpu/02q3/020909/p4_3600-06.html
Avatar billede -simon- Nybegynder
23. oktober 2002 - 17:29 #22
Desuden kan jeg ikke se at AMD vinder i denne test http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3768&SegmentID=13331

De har ikke testen den mod en Pentium 4 med PC2700 ram plus Pentium 4eren er hurtigere end XP'en med PC2100 ram
Avatar billede qoo Nybegynder
23. oktober 2002 - 18:56 #23
"De har ikke testen den mod en Pentium 4 med PC2700 ram plus Pentium 4eren er hurtigere end XP'en med PC2100 ram"
Simon hvorfor har de ik det så?! Jo hvis du læser det lidt i gennem får du at vide at INTELs chipset ikke kan behandle mere end pc 2100 RAM. Så jo de kunne probbe en pc 2700 blok i men ydelsen ville være det samme. Desuden i det link du selv henviser til får AMD op til 2000 pts mere i sdmark som siger en hel del mere end 7 FPS.
Avatar billede qoo Nybegynder
23. oktober 2002 - 18:59 #24
Den anden side du henviser til undre mig meget for den strider i mod de andre 5 test sider jeg har set. for det andet arbejder de med overclockede maskiner baseret på AMDs XP 2600 som har den lavere FSB end de nu udkomne XP 2700+. Og bare det at de bruger direct 7.0 i deres test af directX for mig til at tro at det er noget teoretisk noget derfor gider jeg ik se videre på det :)