Avatar billede buthead Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:15 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

overclocking

Hej jeg sad lige og chattede med en af mine venner og så siger han at hans cpu er 19 grader i windows det er en 1700+ clocket til 1800+ og så siger jeg at det kan da ikke passe og så siger han at jeg ikke ved noget om overclocking...
Kan det passe?
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:17 #1
Så vil jeg mene, at han har en frygtelig god køler!!!!!
Eller også er hans temp målings prog. ikke helt præcist, eller også ligger thermometeret et forkert sted...

/J
Avatar billede the_legend Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:17 #2
19 grader det tror jeg sgu heller ikke på. Vil sige den skal ligge på omkring 50 så vidt jeg husker!
Avatar billede buthead Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:17 #3
Det er en Thermal take Silent viking
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:18 #4
Jeg har 45° med en Silent Viking på samme CPU - ikke OC'et.

/J
Avatar billede grunken Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:18 #5
Tjah med lidt vand-køling, og vcool, så er det måske ikke helt hen i vejret....

Personligt er min omkr. 30 med luftkøling og Vcool !

-grunken
Avatar billede buthead Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:19 #6
Hvad er vcool det nævnte han også
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:19 #7
jeg har en 1Ghz Thunderbird som ligger på 20° med en alm køler.. (og den er lydsvag)
Avatar billede grunken Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:19 #8
hov

AthlonXP 1533@1700 Mhz
Avatar billede buthead Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:21 #9
Men hvad er vcool er det kølepasta?
Avatar billede grunken Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:21 #10
Læs om Vcool her :)

den nedsætter strømforbruget på CPU'n i de cycles hvor den ikke laver noget....altså bliver den koldere !
Avatar billede groggy Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:22 #11
Det eneste tidspunkt hvor temperaturen er rigtig interessant er under 100% belastning. Jeg vil skyde på at det der er hans idle temperatur (hvis den selvfølgelig passer), og den giver ikke det rigtige billede af hvordan systemet er så at sige.
Avatar billede grunken Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:22 #12
darn glemte linket GG

http://vcool.occludo.net/
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:22 #13
Hvis vcool er så godt, så kan det måske godt passe at han er nede i nærheden af 19° i idle tilstand, men jeg må ærligt idrømme, at jeg ikke tror på det...

/J
Avatar billede buthead Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:22 #14
Du glemte link;)
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:22 #15
sløver vcool ikke overall performance?

/J
Avatar billede grunken Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:23 #16
Husk at Vcool kun virker perfekt til via chipsets :)
Avatar billede grunken Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:24 #17
Jones_net >

Jov lidt :), jeg falder ca. 50 3dMarks i 2001se med Vcool enablet...men ud 1f 10.000 så går det nok
Avatar billede buthead Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:25 #18
Så det kan godt passe at den nærmer sig de 19grader?
Ellers må jeg jo sende en undskyldning...:=)
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:26 #19
grunken - OK så er det ikke så slemt...

/J
Avatar billede groggy Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:26 #20
jones_net >> Tror ikke det sløver specielt. Måske lidt i teorien, men ikke noget mærkbart i praksis.

Jeg kunne personligt aldrig finde på at bruge vcool. Det eneste jeg kan se det kan bruges til er bærbare computere. Og der bliver ligende teknologi allerede brugt.
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:27 #21
Jeg vil stadig sige at 19° er for lavt - det vil jo faktisk sige, at hans øl bliver koldere, hvis han stiller dem i kabinettet, for det er koldere end hans stuetemperatur (med mindre han har vinduerne åbne), og men luftkøling vil jeg ikke  mene at det kan blive koldere end den luft der køles med...;-)

/J
Avatar billede groggy Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:28 #22
buthead >> Hvorfor spørger du ham ikke om hvad han har gjort for at opnå de 19 grader? Hvordan hans køling er, om han bruger f.eks vcool osv? Lidt mere info om dette, og det vil være hurtigt at afgøre om den temperatur passer.
Avatar billede buthead Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:29 #23
Jammen han bruger vcool og siger at han åbnede sine vinduer så
Avatar billede buthead Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:30 #24
Men efter hvad jeg har hørt nu så passer det ca. med de 19grader
Avatar billede grunken Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:32 #25
En af mine kammeraters XP 2100+ ligger på omkr. -10 grader

når jeg bliver rig vil jeg osse have en vapochill :)

Jones_net >
det ku jo være at han havde et meget koldt værelse ;)

Buthead >
Jeg tør nok konkludere at jeg ikke tror på at han er nede på 19 grader med luftkøling, og så spørg ham lige hvor den temperatur bliver målt, for MB's temperaturfølere skal tages med et gran salt !
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:33 #26
med en god køler, en idle CPU, maskinen hængende ud af vinduet uden kabinetsider og vcool (som grunken siger er godt), så kan det da godt være, at han er dernede af...

Men jeg vil stadig have min tvivl - men det kan som sagt ugså være målingsusikkerheder...

/J
Avatar billede buthead Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:34 #27
På det billede han har sendt mig er hans MB 201 grader
Og hvad mener du med hvor den bliver målt?
Avatar billede groggy Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:38 #28
201 grader? Enten mangler der vist et komma, eller også er det en defekt probe. :)
Avatar billede amd Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:55 #29
Det er mig han snakker om:o)
Ja, det VAR med åbne vinduer luftede ud pga spraymaling.
Den står uden skald og ved stue temp er den 24*.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. oktober 2002 - 22:41 #30
Det KUNNE vel også være, at tossen bare aflæser en forkert sensor? Mit K7S5A måler f.eks. kabinettemperaturen på bundkortet - p.t. 19º - og min CPU-sensor ligger på 39º (idle), hvilket er acceptabelt for min XP1600+@1448Mhz ;o)

I øvrigt ændrer min idle-temperatur sig ikke, når jeg OC'er, men den stiger fra 43º => 45º ved full load på 1540Mhz