Avatar billede jhall Nybegynder
01. oktober 2000 - 21:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

AT--> ATX = Død computer !

Hej !
Jeg skiftede et bundkort fra et AT kabinet til et ATX kabinet.
En handling jeg har gjort hundrede gange før (dog ikke til ATX kabinet !)

Efter at have sat ALT til i det nye kabinet, (man er jo sikker på hvad man gør ;-)måtte jeg konstatere - Ingen respons fra bundkortet !;-(
Jeg tager alt andet ud, det samme.
Okay bundkortet tilbage i det gamle kabinet - samme resultat !
Hvad er der sket undervejs ???
Skal man gøre noget specielt bare fordi det er et ATX kabinet ?
Hilsen Jørgen
\"Ham med det døde bundkort !;-((\"
Avatar billede driis Nybegynder
01. oktober 2000 - 22:20 #1
Øv...
Avatar billede driis Nybegynder
01. oktober 2000 - 22:27 #2
Okay, jeg skal nok prøve at være lidt mere konstruktiv...

Du skal ikke gøre noget \'specielt\' proceduren er den samme. Det eneste, der måske kan være, er, at der på meget få ATX - strømforsyninger (jeg har til dato kun set én af slagsen), hvor der både er et strømstik til AT og ATX, og hvor der er en lille kontakt på strømforsyningen, hvor man kan indstille, hvilket af stikkene, der skal være spænding på - så prøv at kigge efter det.

En anden ting er, at selvom du har samlet en PC 100 gange før, så KAN du jo have glemt et eller andet - dobbelttjek alt! Er kontakterne på kabinettet tilsluttet? Er kontakten bag på strømforsyningen (hvis der er sådan én) tændt? ... og så videre i dén dur ...

Har din strømforsyning stik til både AT og ATX, eller bruger du en adapter?
Er det et AT eller ATX bundkort, du har?

Avatar billede davsclaus Nybegynder
01. oktober 2000 - 22:30 #3
Når du siger død - hvor død er din computer så?
- Kører blæseren?
- Hvis der blot er sort skærm, så kan det være harddisk kablet der sidder forkert, det har jeg været udsat for.
- Hvis du er ritigt uheldig så har du brændt bundkortet af, men blæseren bør køre rundt. Prøv evt. at sætte blæseren til uden bundkort, og montér harddisk, cd-rom osv. så kan du da se om de virker.
Avatar billede jhall Nybegynder
01. oktober 2000 - 22:51 #4
Tak for alle jeres svar - jeg HAR dog været det hele igennem - mange gange §:-)
Jeg endte med at kun have grafikkortet på ! Stadig ingen respons - sort skærm. (Grafikkortet er afprøvet i anden pc)

davsckaus--> Blæseren kører på både kabinet og CPU !
Der er strøm på MB, der sidder en lille LED på kortet.
Sætter jeg div HD osv. til, kører de !
Du har nok ret - MB er \"brændt af\"

Dog - jeg satte så et andet - næsten magen til i, der angiveligt skulle virke !
Dette viser samme fejl: altså ingen respons !

Når jeg skriver \"ingen respons\" skal det forståes som sort skærm ;-(
(Jeg har en Nokia skærm, der fortæller at kablet er connectet, men No signal !)

Hilsen Jørgen
\"Ham med det døde bundkort !;-((\"
Avatar billede driis Nybegynder
01. oktober 2000 - 22:55 #5
Jeg tror også mest på, at bundkortet er brændt af - men du kunne jo lige afprøve det i det gamle kabinet - hvis det virker her, er der stadig håb ;-)

Ellers må l#rtet jo bare smides i den største og bedste forhåndenværende skraldespand - med mindre, selvfølgelig, at der stadig er garanti på.
Avatar billede davsclaus Nybegynder
01. oktober 2000 - 23:17 #6
Jeg kan huske at da jeg samlede min første 486 for 5 år siden, så var der sort skærm fordi at kablet til harddisken vente forkert.
Avatar billede jhall Nybegynder
01. oktober 2000 - 23:38 #7
Kan man forestille sig at der kunne være noget galt med strømforsyningen på det nye ATX kabinet ?
Jeg mener - at købe et nyt MB - og det så bare går op i røg ?

Er der forøvrigt nogen der \"tør\" anbefale tilbuddet fra HK.Automation: 1 brugt 300mhzt Celeron på et nyt MB 1300 kr. ?
(Man skal vel have en ny comp.....)

Dette skal ikke opfattes som et nyt spørgsmål i det gamle - jeg bliver jo nødt til at forfølge \"tråden\" !;-)
Hilsen Jørgen
\"Ham med det døde bundkort !;-((\"
Avatar billede teknik Juniormester
01. oktober 2000 - 23:51 #8
Bundkorts fabrikat og tyepe var jo interessant at kende i det her spørgsmål.

- Uden at vide det, aå mener jeg dog, at der på en hel del \"kombi\"-bundkort skal fortælles om man leverer AT eller ATX \"power\".
...Informationen gives ved at flytte den pågældende jumper på bundkortet.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
01. oktober 2000 - 23:55 #9
..den med at det ikke længere funker i det gamle kabinet lyder dog meget skidt for overlevelses prognoserne....
Avatar billede jhall Nybegynder
01. oktober 2000 - 23:58 #10
teknik-->MB er et Matsonic MS6260S med en 350 AMD processor - ifølge manualen er der ikke nogen jumper der kan/skal flyttes når MB flyttes til et ATX kabinet.
(Du har ret i at det er et \"kombi\" MB både AT & ATX ;-))
Men der er måske en udokumenteret jumper ???

Med venlig hilsen Jørgen.
\"Ham med det døde bundkort !;-((\"
Avatar billede jhall Nybegynder
09. oktober 2000 - 22:37 #11
-->teknik: Ja, du havde ret - prognosen \"var\" dårlig - operationen lykkedes, men patienten døde +

Med kondolerende hilsen Jørgen Hall

\"Ham med det døde bundkort !;-((\"