Avatar billede sorenz Nybegynder
20. oktober 2002 - 21:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

IRQ problemer gør mig skaldet som 28 årig

Jeg aner ikke hvor lang tid jeg har brugt på irq problemer. Men jeg er igang igen.

Jeg kører xp og 98se dual boot. Jeg har installeret standard pc (uden acpi), slået pnp os fra i bios, byttet rundt, genistalleret for jeg ved ikke hvilken gang.. Så jeg har ikke kunnet finde svar herinde da alt er prøvet.

Problem:

Min bios indeholder ikke mulighed for at assigne de seperate irq'er denne er opdateret med nyeste version.

Mine pci kort deler irq, hvilket skaber grafiske problemer og da je gbruger maskinen i mit lydstudie problemer under indspilning i cubase.

Jeg har slået com porte og parallelporte fra, så det er ikke fordi jeg mangler ledige irq. 3, 4, og 9 er ledige.

Jeg kan hverken ændre irq i xp eller 98se, så problemet ligger måske i biosen...

Nå men mit system er :

P4 2 Ghz
ECS P4S5A, sis645 chipset (nyeste drivere her også - har læst at ecs er noget l**t men håber alligevel lidt)
RME DIGI 98/8 PST lydkort
Geforce 4 440 mx
TC Powercore lydkort
Soundblaster pci 128

Hjælp
Avatar billede fido82 Nybegynder
20. oktober 2002 - 21:50 #1
hvof har du slået PnP fra i bios ? Det plejer lige netop at hjælpe på det
ellers sæt dine kort i andre sokler på motherboardet
Avatar billede kraka Nybegynder
20. oktober 2002 - 21:52 #2
Du har 3 lydkort, det tror jeg ikke går godt da de sikkert er designet til at bruge samme IRQ (normalt 9) og det kan ikke ændres. Jeg ved faktisk ikke hvorfor. MEN hvad bruger du 3 lydkort til ? mixer du direkte ?
Avatar billede sorenz Nybegynder
20. oktober 2002 - 21:53 #3
Dette er prøvet mange gange. Ideen er jo netop den at jeg vil styre irq manuelt - hvilket jeg jo ikke kan når jeg beder min bios om det. Jeg har som skrevet ovenfor også byttet rundt og rundt og rundt i de forskellige slots.
Avatar billede sorenz Nybegynder
20. oktober 2002 - 21:55 #4
SB PCI 128 til MIDI interface, TC POwercore er et rent DSP kort og RME er A/D converter. Men jeg burde jo nok overveje et usb midi interface.
Avatar billede tonny_fin Nybegynder
20. oktober 2002 - 21:57 #5
Normalt vil det i biosèn være muligt at sætte IRQ manuelt for hver sokkel under PCI settings.
Prøv at gå i bios, advanced og i PCI IRQ Resource
Avatar billede sorenz Nybegynder
20. oktober 2002 - 21:57 #6
De bruger ikke irq 9, et pci128 bruger 5, TC Powercore 11.

En anden sjov ting er at mit geforce kort hakker i spil. Og dette ligemeget om jeg bruger maskinen uden andre kort installeret i den....
Avatar billede kraka Nybegynder
20. oktober 2002 - 22:08 #7
Hovsa er du ikke kommet til at give mig point ved en fejl ?
Det er problematisk at rette på PCI IRQ'erne, jeg vil give fido lidt ret i at man ikke skal slå PnP fra. Hvis der er konflikter kan man se det og så overveje hvad man vil gøre ved det.
Avatar billede sorenz Nybegynder
20. oktober 2002 - 22:49 #8
Hvad er dealen med at reservere irq's i win98 - Hvordan bruger man denne funktion?
Avatar billede jytteq Nybegynder
20. oktober 2002 - 23:25 #9
du skal disable ASPI, jeg har svaret på det her mange gange så jeg lægger lige et link, og disable er den enste måde du selv kan bestemme i bios eller lægger dit styresystem det.  http://www.eksperten.dk/spm/164818
Avatar billede jytteq Nybegynder
20. oktober 2002 - 23:26 #10
eller=ellers