Avatar billede roed Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:29 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Flere IPadresser på samme netkort/maskine

Hej!

Jeg har en SME E-smith-server 5.5 (Redhat) og en TDC Pro@access ADSL, og routeren er konfigureret så al SMTP kommer på IP 192.168.1.3 og HTTP kommer på 192.168.1.2 osv osv. Men E-smith har jo standard kun en IP-adresse!
Hvordan kan jeg få den til at have flere IP-adresser på samme netkort (jeg vil IKKE sætte flere i!) og kan jeg give den fx. 4 IP-adresser???
Jeg har kigget lidt på spg. http://www.eksperten.dk/spm/90256 og det er faktisk det jeg skal gøre, altså oprette et alias, men hvordan gøres det??? Og det skal også være konfigureret hvis nu jeg skal genstarte serveren, ikke noget med at jeg skal skrive koder hver gang maskinen startes!

Jeg er totalt nybegynder i Linux, så jeg skal have det skåret ud i pap ;o)

På forhånd tak,
Roed.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 2002 - 18:31 #1
Hvorfor sender det hele til samme IP?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 2002 - 18:32 #2
Hvorfor sender du ikke det hele til samme IP?  :)
Avatar billede roed Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:32 #3
Hvis jeg skal ændre routerens konfig. koster det 990,- ex. moms og det vil jeg gerne undgå :o)
Avatar billede dank Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:34 #4
# ifconfig eth0:1 192.168.1.3

åbn filen /etc/rc.local og indsæt disse linier i denne fil i slutningen

/sbin/ifconfig eth0:1 192.168.1.2
/sbin/ifconfig eth0:2 192.168.1.3
/sbin/ifconfig eth0:3 192.168.1.4

Ovenstående giver netkort 0, 3. stks alias adresser.
Avatar billede roed Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:37 #5
Kanon dank. Så er mit næste spørgsmål bare, hvordan åbner jeg den fil og gemmer den igen (jeg sagde jo jeg var nybegynder ;o)
Avatar billede roed Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:43 #6
Og sker der noget med den konfiguration som allerede er lavet i selve E-smith opsætningen? Jeg tænker på om, skal jeg sætte en linie med den IP jeg har konfigureret i forvejen, eller om det vil konflikte med noget!!
Avatar billede dank Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:47 #7
nej der sker ikke noget med resten af din opsætinng

det eneste ovenstående gør er at tildele eth0 nogle såkaldte virtualle ip adresser, hvilket er hvad du har behov for

bare sæt linierne i bunden af rc.local - intet andet
Avatar billede scz Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:59 #8
skriv "vi /etc/rc.local" <- uden ""
Tryk på "insert"
køre ned i bunden af filen, og indsæt de 3 linjer
Tryk på "ESC" tryk på ":" skriv "wq" og tryk på "enter"
Så skulle den være hjemme!
Avatar billede roed Nybegynder
20. oktober 2002 - 20:34 #9
ØV! Der må være noget som overskriver den setting, for et virker ikke!
Jeg har skrevet det ind i den fil allernederst (det er det sidste som står i den fil) og helt i venstre side.
Men det ser ud som om den holder fast i den IP som jeg indtaster i E-smith opsætningen !!!
Avatar billede scz Nybegynder
20. oktober 2002 - 20:49 #10
well har du reloadet dine settings? eller rebootet din box?
Avatar billede dank Nybegynder
20. oktober 2002 - 21:43 #11
hvordan kan du vide det ikke virker????

Kør linierne igen ved boot.. derefter går du ind i en kosol og skriver:

# ifconfig

Der skal komme nogle linier ala disse

eth0:1    Link encap:Ethernet  HWaddr 00:E0:4C:5D:EA:7C
          inet addr:192.168.0.1  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          Interrupt:10 Base address:0xa000
Avatar billede roed Nybegynder
20. oktober 2002 - 21:49 #12
Jeg ved det ikke virker fordi, jeg har testet det externt. Så skulle både mail og web-serverdelen fungere samtidig, men det gør de ikke! Kun hver for sig!
Og ja, alt er reloadet!
Avatar billede roed Nybegynder
20. oktober 2002 - 22:05 #13
Vent lidt, der er noget som har slået mig. Jeg har jo forresten 2 netkort i pc´en ! Et til internt og et til eksternt trafik (det er jo en firewall også). Så kunne det vel tænkes at ændringerne gælder det forkerte kort?!?!?
Jeg prøver lige i morgen aften !
Avatar billede dank Nybegynder
20. oktober 2002 - 22:11 #14
ok.. men første test du skal lave inden du tester noget eksternt er at skrive

# ifconfig

Så du kan se om den har oprettet dem korrekt.
Avatar billede roed Nybegynder
21. oktober 2002 - 17:12 #15
Når jeg skriver ifconfig for jeg rigtig nok en text dre minder om den dank har skrevet længere oppe på siden. En for hver alias, men alligevel er det kun den IP som står anført i konfig. på Esmith som virker. Jeg kan ikke få både mail (192.168.1.2) og web(..1.3) til at køre samtidig med denne konfiguration, så jeg er nok nød til at ændre i selve routeren, og betale for det :-(
Avatar billede dank Nybegynder
21. oktober 2002 - 18:17 #16
nej vent nu lige lidt.. klap lige hesten :)

Det kan sagtens lade sig goere.. men selvfoelgelig skal din web/mail server o.s.v. konfigureres til at lytte paa de andre ip adresser.. ellers vil det ikke virke.
Avatar billede tesmara Nybegynder
21. oktober 2002 - 20:41 #17
roed  Har du fået den der adapter med fra com1 port til RJ45 (netkabel) ???

Hvis du har, eller kan skaffe sådan et kable, kan du selv ændre opsætningen på din router.
Avatar billede roed Nybegynder
22. oktober 2002 - 08:36 #18
tesmara>> Jeg har sådan et kabel og stik,jeg har dog ikke prøvet at koble det på routeren, for jeg går stærkt ud fra at TDC har sat password på!
dank>> Jamen, hvordan skal jeg så gøre det, hvis ikke det er som beskrevet ovenover???
Avatar billede tesmara Nybegynder
22. oktober 2002 - 09:30 #19
roed
Der er kodeord på. Men alt kan kommes uden om.
Det letteste er nok den her guide  http://www.marlow.dk/dsl/

Hvis du skal bruge hjæp på routeren skal du bare skrive  help  for at få alle kommandoerne, og commandoen alene for at få hjælp om den kommando.
blandt andet  system list    viser hvor de forsællige porte går hen.

Sig til hvis du ikke kan finde ud af guiden.  Jeg har leget med ming kammerat router :-)

NB: (I hans kontarkt står der at man Ikke kan ændre opsætningen selv.  Ikke at man ikke må) ;-)
Avatar billede roed Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:03 #20
he he...hvor smart. Har TDC nogensinde fundet ud af at i har gjort det hos din kammerat???
Avatar billede tesmara Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:10 #21
Nop. Nu har han kørt med det i et år eller mere.

Jeg kan ikke lige huske hvornår han fik det. Men det var noget af det første vi gjorde ved hans router.
Og den virker uden problemer, og ingen har lagt mærke til det :-)
Avatar billede dank Nybegynder
22. oktober 2002 - 23:01 #22
Problemet er at det der er beskrevet ovenfor er korrekt. Men din server kræver mere end det. Om du så giver din server 100 ipadresser, hjælper det ikke meget hvis de prgrammer/services som kører på serveren ikke lytter på de nye ipadresser.

Dette kommer helt an på den linux dists du har installeret og de programmer du benytter.

I Apache gøres det på 1 måde, i qmail på en anden måde.. o.s.v.

Problemet er du ikke fortæller hvad det er. F.eks. snakker du om mailserver. Sendmail, Qmail, Exmin, Postfic er blot nogle af de få der eksisterer.

Jeg gik ud fra du selv havde styr på den side af sagen :o)
Avatar billede roed Nybegynder
24. oktober 2002 - 08:49 #23
Ja dank, det har du fuldkommen ret i, og jeg aner ikke hvordan man kan sætte dette op.
Jeg har også allerede taget den drastiske beslutning og købt egen router og sat på istedet, så kan jeg konfigurere så tosset jeg har lyst til, uden at skulle betale TDC næsten 1.000,- kr. pr. gang. SÅ er en router til 1.200,- givet godt ud synes jeg ;o)
Så jeg lukker spørgsmålet her, uden at der egentlig er et svar. I for begge point, da i jo på en begge har ret.
Tak for ihærdigenheden til alle :-)
Avatar billede dank Nybegynder
24. oktober 2002 - 09:41 #24
uanset ny router eller ej, ændrer det intet ved det faktum, at din

web/ftp server skal konfigureres til at lytte på en bestemt ip adresse.

Konklusion: Det virkede fint med virtuelle ip's på din linux boks. Det der kun manglede var en smule setup på selve linux boksen. Dette setup skal du aligevel gøre med den ny router.

Jeg synes måske nok du har været lidt for hurtigt ude, men det er jo bare min mening :o)

Held og lykke med det nye setup og tak for point.
Avatar billede roed Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:09 #25
Dank>> Det er ikke kun det faktum at jeg ikke kunne få web/smtp på plads. Der er flere årsager til at jeg har købt egen router. Der er adskeelige porte som jeg skal teste på, og at få TDC til at skulle åbne/lukke for dem hvergang, bliver hurtigt dyrt.
Thats why ;o)