Avatar billede diddy Nybegynder
20. oktober 2002 - 12:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kølerpasta & AMD XP 1600+ opt. temp.

Hej!

SP1; Er der nogen, som kan anbefale en bestemt type/mærke kølepasta til en XP 1600+?

SP2; Er den nogen, som ved hvilken temp. en XP 1600+ skal ligge på?
Avatar billede riversen Nybegynder
20. oktober 2002 - 12:52 #1
på min 1800 xp er artic silver kølepasta ikke hjulpet en dyt på temp, men det siges at være et godt mærke.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
20. oktober 2002 - 13:02 #2
SP2:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697

"Mange AMD-ejere synes også unødigt bekymrede over ofte høje cpu-temperaturer. Dette er der dog absolut ingen grund til at være, medmindre ustabilitet forekommer. Athlon XP cpu'er kan sagtens fungere upåklageligt ved temperaturer på mellem 70 og 85 grader. Dette har vi testet i fuldstændig tillukket kabinet, hvor 26 dBA 2600rpm Pabstblæseren på Alpha 8045T via Zalman Fanmate var kørt hele ned på ca. 1000rpm (over flere måneder). Cpu'en (Athlon XP 1800+) nåede ofte op i nærheden af 80 grader i krævende 3D-spil, men PC'en var fuldstændig stabil (Asus A7V333 KT333 bundkort). Athlon XP cpu'er er designet til at kunne klare op til max. 90-95 grader, mens P4 kan klare op til ca. 70 grader. Derfor skal Athlon XP ikke sammenlignes med Intel cpu'er, og cputemperaturer på under ca. 80 grader bør ikke være årsag til bekymring, såfremt PC'en er stabil."
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
20. oktober 2002 - 13:02 #3
Jeg har også prøvet Arctic Silver, samt Titan's medfølgende kølepasta (også noget sølv-noget) og en silikone-baseret tube med nok til et par tusinde CPU'er.

Måske er der tale om en forskel på 1-2º, men den anvendte kølepasta er ikke lige så vigtig som, hvorvidt man anvender den rette mængde!
Min XP1600+ faldt 2-3º efter jag havde køleren afmonteret og blot satte den på igen uden at bruge mere kølepasta!

Temperaturen på mit værelse er ca. 20º og min XP1600+@1448Mhz har en idle-temperatur på 38º ;o) Full load ligger omkring 42-43º.
Under normale omstændigheder, altså med en effektiv køler, standardkabinet med en blæser for + bag er temperaturen acceptabel omkring 45º idle og 50-55º under full load.
Desuden har jeg snakket med flere, der har kørt med temperaturer op mod 70-75º ved full load.

En af mine venners ThunderBird 1333Mhz ligger omkring 50-52º og 60º ved fuld belastning og den kører upåklageligt...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
20. oktober 2002 - 13:04 #4
Som nævnt er stabilitet den afgørende faktor :o) Hvis den ikke låser/spontant genstarter eller lignende, skal du ikke bekymre dig - blot kan du droppe at have tændt for radiatoren i det rum 'puteren står ;o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
20. oktober 2002 - 13:07 #5
Heh, jeg fandt for øvrigt en australsk test for noget tid siden, hvori tandpasta faktisk viste sig at lede varmen bedre væk end Arctic Silver 3 *G*
Der blev dog ikke testet på en CPU, men en lidt anden opsats, der ellers virkede efter samme princip!
Dog er tandpasta ikke anbefalelsesværdigt at anvende, idet det tørrer ud og derved mister sin smidighed :o)

Det vigtigste er, at pasta'en har en meget fin konsistens og at den ikke tørrer ud.
Avatar billede chalde Seniormester
20. oktober 2002 - 13:11 #6
min t-bird 1.33ghz ligger på 27º idle (vha vcool) og ca 50º-55º ved full load.... Dette er med en volcano 2, og standard 15 kroners kølepasta...
Avatar billede diddy Nybegynder
20. oktober 2002 - 14:11 #7
Tak for alle de gode og ikke mindst hurtige svar. Min CPU's temperatur ligger på ca. 50 grader (iflg. SiSoftware Sandra), når den rigtig arbejder, så der er intet at frygte kan jeg høre på jer.

Jeg dropper kølepastaen og den ekstra kabinetkøler...
Avatar billede diddy Nybegynder
20. oktober 2002 - 14:15 #8
RHKDK, tak for svaret. Jeg ville også have givet dig point, men anede ikke hvordan jeg fordelte dem ligeligt. Tak for artiklen, den var meget informativ ;-)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:39 #9
Jeg kunne sikkert klemme min XP1600+ noget længere ned, men jeg kan ikke bruge VCool, da programmet absolut ikke kan med mit mobo (ECS K7S5A)

RKHDK >>> http://www.eksperten.dk/spm/272775
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:39 #10
Har forresten en Silent Viking :o)