Avatar billede ralph4 Nybegynder
20. oktober 2002 - 10:18 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

dual boot

Har inst. w2k vil gerne have win98 som sekundært styresystem, hvordan?
Avatar billede spunk13 Nybegynder
20. oktober 2002 - 10:32 #1
Du kunne måske kigge lidt her?
http://www.eksperten.dk/spm/167301

Det er godt nok ikke de samme styresystemer men det er vel samme metode..
Avatar billede arne_v Ekspert
20. oktober 2002 - 10:46 #2
Normalt laver man bare 2 partitioner på
sin hard-disk , installerer operativ-systemerne
på hver sin disk og bruger en boot-manager
til at vælge hvilken du vil boote fra.

Alternativt kan du hvis du har 2 fysiske
hard-diske installere på hver sin og enable/disable
diskene i BIOS og helt undgå boot-manager.
Avatar billede ralph4 Nybegynder
20. oktober 2002 - 11:11 #3
er ikke meget for at formatere min store disk (den med w2k) og har netop set lidt på alternativ 2, dog ikke helt at disable dem, men at boote fra hhv ide-0 og ide-1, problemet er at jeg ikke kan se forskel på c drevet og c drevet (ingen stavefejl) i inst. øjeblikket, kunne selvfølgelig helt afmontere ledningen på den store disk, men ..... ideer ønskes
Avatar billede tgf Nybegynder
20. oktober 2002 - 11:41 #4
Du kan nemt ved at bruge et diskpartitioneringsprogram (f.eks. powerQuests paritionmagic) lave en ny primær partition (c drev) UDEN at det sker noget med din nuværende c drev, man gør bare c drevet f.eks. 2gb mindre og opretter en ny liggende EFTER (fordi W2k ellers ikke vil starte hvis der pludselig ligger en ny partition før), så kan du nemt skifte mellem de to ved at gøre dem aktive eller ikke aktive som før nævnt med en bootmanager f.eks. powerqwuests BootMagic.
denne metode gør også at hvis du skulle være uheldig at dit system går ned kan starte et helt nyt for de to styresystemer ved ikke at det andet eksistere og deler ingen filer eller mapper (c drev) alle andre drev deles selvfølgelig men de er jo heller ikke vitale for at styresystemet køre.
Du vil faktisk kunne lave op til 4 primære partioner så du kan lege med nye styresytemer uden at det rigtige evt. bliver ødelagt, jeg bruger selv en partion til at lege med nye systemer så resten af familien ikke flår en når der skal laves lidt om. håber dett er en hjælp. hvis du vil kan jeg godt skrive en vejledning til dig i det tilfælde du vil bruge denne løsning.
Avatar billede ralph4 Nybegynder
20. oktober 2002 - 13:13 #5
tgf: det lyder spændende, men jeg kan se at jeg er nødt til at købe programmet, det vil jeg så gøre imorgen, foreløbig tak
Avatar billede tgf Nybegynder
20. oktober 2002 - 16:53 #6
Det fortryder du ikke for det er suverænt, powerquest laver kram. husk BootMagic følger med i Partitionmagic.
Avatar billede tgf Nybegynder
20. oktober 2002 - 16:56 #7
du kan på www.softseek.com downloade en trial af PartitionMagic 7 så kan du jo se om det er noget inden du punger ud.
mvh
tgf
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. oktober 2002 - 20:14 #8
Boot på win2000 cd-rom - vælg repair - manual repair - log på din winnt installation (typisk 1) - skriv dit admin-password - skriv så fixboot

Det burde være nok :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. oktober 2002 - 20:15 #9
P.s. har du ikke password på win2000 trykker du bare enter.