Avatar billede skumcalvin Nybegynder
18. oktober 2002 - 17:07 Der er 13 kommentarer

Hjælp søges

Hvis jeg vil dele en 2 Mbit ADSL forbindelse med mit kollektiv (ialt: 6 brugere)  - hvad kræver det så af hardware og evt. software?.
Maskinerne har alt fra win 98 til XP installed. Og alle maskiner har 100 Mbit netkort. Vi vil ikke sætte en server op!

Glæder mig til svarene :-)
Hilsen Rune
Avatar billede ado.dk Nybegynder
18. oktober 2002 - 17:10 #1
Jeg vil anbefale at du får fat i en Router med 8 udgange...
Avatar billede jelzin101 Praktikant
18. oktober 2002 - 17:11 #2
det kræver en router, og afhængigt af type (man kan få routere med flere ethernet indgange) - hvis ikke det er sådan en, kræver det en switch eller en hub med indgange nok.
Avatar billede skumcalvin Nybegynder
18. oktober 2002 - 17:15 #3
Tak... men kan de fås til rimelige penge med 8 udgange?
Avatar billede dk_gladiator Nybegynder
18. oktober 2002 - 17:15 #4
Husk i dette tilfælge Personal Firewall på alle PC´er, da i jo alle er på samme lokalnet og dermed vil kunne se alle maskiner i netværket.
Skal det laves ordenligt skal i have en router, og en switch med et passende antal porte som kan lave VLAN. Også her skal det bruges en firewall, men så vil det være nok med én fælles firewall.
Avatar billede dk_gladiator Nybegynder
18. oktober 2002 - 17:16 #5
I får mig bekendt en router når i opretter en ADSL forbindelse. En 8 port switch (eller 2 5 port) koster ikke meget. Det vil nok være billigere end en router med 8 porte (?)
Avatar billede skumcalvin Nybegynder
18. oktober 2002 - 17:18 #6
Tak til gladiator.... svartiden er dejlig kort her i dette forum.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
18. oktober 2002 - 17:21 #7
mht. switches kan jeg anbefale http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684657891

har selv brugt sådan en i +1 år nu og den har aldrig været i udu, - koster nu < 500 kr.
Avatar billede skumcalvin Nybegynder
18. oktober 2002 - 17:24 #8
Kender ikke ret meget til ADSL-verdenen - men jeg fik den opfattelse fra Teledanmark bredbånd, at når man købte adsl hos dem fik man blot et "ADSL-modem" med!...men om det er det samme som en router- ved jeg jo ikke. Hvor kan man evt. få en router med i prisen for Adsl?
Avatar billede ado.dk Nybegynder
18. oktober 2002 - 17:26 #9
Du kan leje den hos TDC til 24 kr. pr. måned for en 4-ports - ved ikke prisen for en 8-ports...
Avatar billede dk_gladiator Nybegynder
18. oktober 2002 - 17:27 #10
Et ADSL modem er så godt som det samme somet ADSL-modem. Det handler vist mest om at hvis TeleDanmark fortæller deres kunder at de får en router, så drøner en stor del rundt for at finde et modem til deres ADSL forbindelse, altså lidt ligesom at man siger "idsn-modem".
Du kan uden videre tilslutte en switch til et ADSL modem. Husk dog at købe en switch med et "uplink" så du kan sætte mere en en switch på nettet hvis det bliver nødvendigt.
Avatar billede skumcalvin Nybegynder
18. oktober 2002 - 17:32 #11
Gladiator.... bare så jeg forstår det helt. At sætte en switch til "ADSL-modemet" = no problemo!
Avatar billede dk_gladiator Nybegynder
18. oktober 2002 - 17:35 #12
No Problemo!
Avatar billede dk_gladiator Nybegynder
21. oktober 2002 - 21:57 #13
Det er en god ide at huske at lukke spørgsmål!