Avatar billede texas2 Nybegynder
30. september 2000 - 14:31 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Formatering af HD

Jeg ved godt at det er et simpelt spøtgsmål, men hvordan formaterer jeg min harddisk?

Og hvad når jeg skal instalere Win98 igen? Er der noget jeg skal være opmærksom på? Jeg har kun Win98 CDen, behøver jeg noget andet?
Avatar billede 8800 Nybegynder
30. september 2000 - 14:38 #1
jeg fik dette at vide af powell da jeg skulle formatere:
OK
Følg denne opskrift når du kommer hjem, så skal det hele nok gå.

1. Flyt dine data fra C drevet til D-drevet. Og ryd det væk du ikke behøver.
2. Efter denne procedure går du ind i Kontrol panel, vælg tilføj/fjern programmer, vælg faneblad lav Startop diskette, vælg lav diskette.
3. Start din computer op på disketten.
4. skriv format c:
5. Kør formateringen færdig og indsæt nu din win cd-rom, og lad din installation starte.
5.1 starter instalationen ikke automatisk når du genstarter computeren, så start igen på disketten, og skriv setup eller install.
6. Når windows er færdigt installeret, find da alle de nyeste drivere frem. (bl.a. til din brænder)
7. Når du så har brænderen oppe og køre, gem dine data på skiver (Det regner jeg med du selv kan klare!)
8. Når alle dine data er gemt, start op på disketten igen.
9. Skriv fdisk
10. Vælg j eller y
11. Vælg pkt 3. for at fjerne dine partitioner.
11.1 Fjern begge partitioner. (alle dine data er nu væk, håber på at du har en god backup)
12. fra hoved menuen vælger du nu pkt. 1 for at kreere en partition. Vælg 1 igen derefter. Angiv størelse og evt. navn.
13. Ønsker du flere partitionewr så vælger du bare 1 igen. Denne gang vælger du 2. Angiv størelse og navn.
14. Aflsut fdisk og boot din computer på disketten.
15. Instaler windows og de nyeste drivere.
16. Instaler din backup.
17 Leg og lær, husk at tage flere backups med tiden...
Avatar billede gozar Nybegynder
30. september 2000 - 14:40 #2
Du skal være sikker på du har adgang til dit cd\'rom drev ude i dos. Elers kan du likke alle filerne fra cdromdrev\\win98 ind på harddisken.

Det er måske ikke sikkert at windows genkender alle dine enheder i computeren. Derfor er det godt ah have negne drivere downloadet fra internettet. Hvis du da ikke har dem på cd.
Avatar billede haldesign Nybegynder
30. september 2000 - 15:08 #3
-> 8800
Du gør det igen!
http://www.eksperten.dk/spm/27026

- Anders
Avatar billede 8800 Nybegynder
30. september 2000 - 15:10 #4
haldesign... læs den øverste linje af hvad jeg har skrevet...
Avatar billede denboj Nybegynder
30. september 2000 - 15:27 #5
8800 FOR HELVEDE DER ER JO INGEN DER VED OM texas2 HAR ET D: DREV
Avatar billede 8800 Nybegynder
30. september 2000 - 15:38 #6
jeg har også bare skrevet hvad powell sagde tl mig, til hvad jeg skal gøre...
Avatar billede haldesign Nybegynder
30. september 2000 - 16:13 #7
->8800
Hvorfor ikke bare en henvisning?
Hvorfor fylde eksperten med kode/tekst der allerede er i db\'en(db = database!)??

- Anders
Avatar billede 8800 Nybegynder
30. september 2000 - 16:15 #8
det med henvisningen klarer du jo fint selv :0) og der er vist en der er sur idag hva?
Avatar billede haldesign Nybegynder
30. september 2000 - 16:21 #9
Jeg er i fint humør... :o)
Jeg er træt af dig!

->texas2
Når du har formateret din HD, kan det være en god idé at lave nogle partitioner på den! På den måde kan du formatere eks. drev c: uden at dine dokumenter på eks. drev d: bliver slettet.
Eks.
c: styresystem
d: programmer
e: dokumenter
f: spil
MS programmer vil ikke virke efter format c: selvom de ligger på drev d:
Hmm... det var nok lidt sort!

- Anders
Avatar billede denboj Nybegynder
30. september 2000 - 17:27 #10
Du kan med held lave en startdiskette - det gør du ved at sætte win98 cd\'en i drevet - en tom diskette i diskettedrevet. gå ind i
denne computer/kontrolpanel/tilføj fjern programmer - opret startdiskette

Når du så har den kan du boote op med den istedet for i win98 - Det er ikke sikkert det kan lade sig gøre at gøre umiddelbart - det kommer an på hvordan din boot er instillet - Du kan ændre den ved at holde \"del\" nede under opstart og gå ind og sætte den til at boote på a: eller diskettedrev først - det står lidt forskelligt men er meget enkelt at finde ud af.

når du så booter op kan du partitionere som haldesign siger. Det kommer selvfølgelig an på hvor stor din harddisk er. Jeg har f.eks. 45 GB og har sat c: - til styresystem 5 MB - det er lidt meget men jeg vil helst ikke løbe tør he he - D: har jeg sat til alternativt styresystem også 5 GB - e: og f: har jeg givet resten jeg mener det var 20 og 15 jeg gav dem.

Det gør du ved at skrive
fdisk når du står i a: efter opstart med startdiskette.

du skal lave en primær partition som bliver dit c:
en sekundær partition som du deler op i logiske drev - hvis du kun ønsker to partitioner laver du et logisk drev som fylder hele den sekundære partition og ellers hvis du vil have flere efter de størelser du ønsker.

Når du har gjort dette skal du formatere alle de drev du har fået - også fra a:
Du skriver f.eks. format c:  -  hvis du vil formatere c drevet også videre

Når du så er nået så vidt kan du hoppe til cd\'rom drevet hvor win98 ligger - her skriver du install og windows instalationen klarer resten.

___________________________________
Et let alternativ til alt dette er at du hopper i Dos - skriver format c:
går i BIOS som tidligere og sætter den til at boote fra cd\'rom - så starter du op med win 98 cd\'rommen og det hele går af sig selv.
På den lette måde får du ikke en ekstra partition
Avatar billede texas2 Nybegynder
30. september 2000 - 18:38 #11
OK, så blev formateringen klaret. Men nu har jeg et nyt problem : Windows instalerte selv driver for min monitor. Den har instalert driver for Standard PCI grafikkort, og driver for \"plug and play\" skærm. Men jeg får ikke valgt mere end 16 farver/640X480 pixels. Hvad gør jeg?
Avatar billede 8800 Nybegynder
30. september 2000 - 18:41 #12
Det samme skete da jeg formaterede... jeg har en Medion computer, og meget simpelt ringede jeg til dem og spurgte hvordan jeg gjorde... måske skulle du gøre det samme?
Avatar billede denboj Nybegynder
30. september 2000 - 19:07 #13
texas2 - da du købte computeren fik du sandsynligvis en diskette eller en cd-rom med til grafikkortet.

du sætter denne i og højreklikker på dennecomputer tager egenskaber -vælger enhedshåndteringen-skærmkort. her er der vist også en egenskaber  -  opdater driver du henviser selv her til cd\'en eller disketten hvor driveren er.

Måske er du så heldig at have et nyere grafikkort så kan du instalere driveren som når du instalerer et program.
_______
Men ved du overhovedet hvilket grafikkort der er i?