Avatar billede webber Nybegynder
30. september 2000 - 14:01 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hvad siger loven?

Jeg sad og spekulerede over hvad loven siger om mp3. Hvad sker der hvis man kun linker til mp3-filer på sit website, men ikke har dem kun linker til andre servere.. Og hvad hvis man har mp3-filer på sin server??

Mvh. Jonas
Avatar billede 8800 Nybegynder
30. september 2000 - 14:09 #1
jeg er sikker på at det er lovligt, hvis du bare linker, men hvis du først begynder at lægge op på din egen server, gælder det om at have en stor pengepung!
Avatar billede prodic Mester
30. september 2000 - 14:20 #2
I bund og grund er de fleste MP3\'ere jo ulovlige.
Derfor er det heller ikke lovligt at linke til dem fra sin side selvom de ligger på en anden server end ens egen.
Mener der lige har været en sag i Dk om en der fik hans side lukket og trukket i retten pga han linkede til filerne på en anden server.

Men det er jo stadigvæk lovligt at linke til lovlige MP3\'ere, men jeg har en ide om at det ikke ligefrem er det du vil bruge din side til.

Så efter min bedste overbevisning er det ulovligt, medmindre det er dine egne komponerede sange du har lavet om til MP3.
Avatar billede denboj Nybegynder
30. september 2000 - 14:56 #3
Der blev dannet præsedens i en sag i Sønderjylland for ca. 1 år siden hvor en skoledreng fik en dom på over 100.000 kr. for at linke til mp3 sange på nettet - så det er klart ikke anbefalelses værdigt - Idéen med at ramme en der var så ung var forøvrigt at man ville sende et signal om at selv om man var en død kat så må man ikke linke til mp3
Avatar billede denboj Nybegynder
30. september 2000 - 14:57 #4
selvfølgelig medmindre at man selv ejer copyright på de sange man linker til - f.eks. Smashing pumpkins er blevet uvenner med deres pladeselskab og har lagt et par og 20 numre ud på nettet til fri afbenyttelse
Avatar billede webber Nybegynder
30. september 2000 - 14:58 #5
Vildt! Troede ikke det var så dyrt! Jeg havde nu heller ikke tænkt mig at åbne en side, men hvad med mp3musik.dk og come.to/MP3MTVHITS
Avatar billede webber Nybegynder
30. september 2000 - 14:58 #6
Ups fik ikke skrevet færdigt.. Men de har jo linket til ulovlige mp3filer i flere år og findes stadig.. hvordan?
Avatar billede prodic Mester
30. september 2000 - 15:03 #7
denboj : det var den sag jeg mente. Kunne bare ikke lige huske præcist hvad den handlede om.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. september 2000 - 15:25 #8
MP3 er et FULDT UD lovligt komprimerings-format og ikke ulovligt. Der findes ingen lov specifikt på MP3, men loven i DK forbyder kopiering af digitale medier, men f.eksk. må du godt lave \"back up\" af din LP samling...
Lad være med at linke til MP3... Det er simpelthen for dumt... Folk der er ude efter MP3 går formodentlig alligevel heller ikke igennem din hjemmeside...
Jeg spiller i band og vores sange er Coda Gramex registreret... Vi må ikke engang kopiere vores egen musik og skal betale afgifter til os selv hvis vi lægger det ud på nettet....
Avatar billede stigc Nybegynder
30. september 2000 - 16:55 #9
er det ikke noget med at reglerene ændre sig i Danmark efter årsskiftet. Noget med en lovlig backup til eget forbrug? USA har vist noget ligende......

Har også hørt at de blanke cd-skiver vil stige efter års-skiftet...

Kender nogen noget til det?
Avatar billede denboj Nybegynder
30. september 2000 - 17:11 #10
stigc - yepper jeg har læst en artikkel om det og der har tidligere været en debat her på eksperten om emnet - at de blanke cd\'skiver skulle stige kan jeg ikke bekræfte med det er meget sandsynligt - forøvrigt noget forbasket svineri for os der bruger dem til at tage backup af vores system.

men men men - man må selvfølgelig stadig ikke kopiere musik man ikke har rettighederne til.

nikolaidu - jeg tror at fremtiden vil vise at pladeselskaberne finder andre måder at tjene penge på - f.eks. igennem konserter og spilninger på tv og i radio.  For det er sgu ved at løbe løbsk - Jeg så ham der lavede Napster fik lov til at give en award i et eller andet USA award på mtv for et par uger siden.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. september 2000 - 17:12 #11
Jo det er rigtigt at der er en regelændring på vej og ganske rigtigt backup til eget forbrug....

Om prisen på skiver skulle stige... hmmm har jeg nu svært ved at forestille mig med mindre der bliver lagt afgift på...
Avatar billede stigc Nybegynder
30. september 2000 - 17:22 #12
Det et nettop det der bliver, altså lagt afgift på. Ligesom på VHS bånd. Kunstnerne bliver batalt igennem afgiften. Meget rimeligt kan man sige, da backup til eget brug, vil skabe flere piratkopiere.
Avatar billede stigc Nybegynder
30. september 2000 - 17:23 #13
selvfølgelig ærgeligt for alle dem der bruger cd-roms lovligt!
Avatar billede fido82 Nybegynder
30. september 2000 - 19:47 #14
afgiften kommer vist nok til at ligge på 3-4 kroner for cd medier.... men det bliver lovligt efter  nytår, at kopiere musik, men der må ikke ske forringelse i kvaliteten på det, så man må ikke lave det om til mp3, øvøvøv
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. september 2000 - 23:44 #15
Denboj....

Appropos pladeselskaber var jeg til møde hos et af de store her for nyligt. Ikke i musik øjemed, men med hensyn til kommende streaming....

De var helt væk.... Og anede faktisk intet om hvad det kræver at streame lyd over internettet... Hvad priserne ligger på o.s.v.....
De havde heller ikke rigtigt nogle planer om at indføre det i den nærmeste fremtid selvom de andre pladeselskaber har rigtigt travlt for tiden ( skal til møde hos et andet selskab om nogle dage...) he he( har snøren langt ude...)
Nu prøver vi at finde på en juleevent for det førstnævnte selskab....

Det er klart at Pladeselskaberne virkelig har brug for at tænke sig om... Og til at starte med kunne flere af dem starte med at sælge musikken over nettet.... MP3.com har haft musik i årevis, men det har pladeselskaberne endnu ikke lært af... Tværtimod sagsøger de dem bare i stedet for at tage en god idé op....
Avatar billede trs Nybegynder
02. oktober 2000 - 08:33 #16
Stiqc>> Der kommer uden tvivl afgifter på blanke cd\'er, men det bliver ikke fra årsskiftet!!! Der er ikke fremsat noget lovforsllag om det endnu, men der arbejdes på det.
Avatar billede webber Nybegynder
08. oktober 2000 - 15:03 #17
Er låst hvem skal have pointene ?
Avatar billede bbs Nybegynder
08. oktober 2000 - 15:07 #18
Jeg hed 8800, nu hedder jeg BBS!! Så du skal give points til denne konto hvis du vil give mig nogen...
Avatar billede denboj Nybegynder
08. oktober 2000 - 15:10 #19
webber - det vurderer du hundrede procent selv - hvis der er noget du kan bruge til noget givver du point til den der har givet oplysningen - hvis der ikke er noget du kan bruge - opretter du et svar selv og accepterer det. Men så tror jeg der er nogen der bliver sure :-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. oktober 2000 - 15:31 #20
Webber/

Jeg vil foreslå at du deler pointene mellem dem der rent faktisk svarede på dit spørgsmål og ikke dem der diskuterer brændbar medier... Det var ligesom ikke det du spurgte om...
Avatar billede denboj Nybegynder
12. oktober 2000 - 15:40 #21
mon ikke det var en fejl
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. oktober 2000 - 01:39 #22
Denboj/

Jeg vil foreslå at vi deler. Det må være fair...

skal jeg oprette et ???
Avatar billede denboj Nybegynder
13. oktober 2000 - 01:56 #23
det må du da gerne :-) husk bare at lave et link her også :-)
Avatar billede denboj Nybegynder
13. oktober 2000 - 02:08 #24