Avatar billede mosha Nybegynder
18. oktober 2002 - 09:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Negative værdier i diagram med liggende søjler

Hej eksperter!

Jeg har et fået et problem med et diagram. Det er liggende søjler - værdier kan være både negative og positive. Problemet er at hvis den negative værdi er tilstrækklig lille (f.eks. -0,03) og Y-aksens skala er meget stor (f.eks. -50 til 50) så står værdien -0,03 på den forkerte side af X-aksen. Selve søjlen vender til den rigtige side - det er kun dataetiketten der står forkert.
Jeg har en kæde fra PowerPoint til dette diagram og hver anden gang jeg opdaterer kæden vender -0,03 til den rigtige side hver anden gang til den forkerte - selvom det hele tiden står forkert i Excel-filen.
Meeeeeget mystisk.....kan nogen hjælpe?

Hilsner
Mosha
Avatar billede sjap Praktikant
18. oktober 2002 - 10:33 #1
Hvilken version af Excel bruger du? Jeg kender ikke lige det konkrete problem, men lignende problemer er blevet løst i Excel 97 ved opdatering til service release 2.
Avatar billede mosha Nybegynder
18. oktober 2002 - 10:36 #2
Excel 2000.....
18. oktober 2002 - 11:12 #3
Det har noget at gøre med den måde programmernes grafikwizzard virker på. den vil prøve at anbringe teksten så tæt på søjlens hoved som muligt, men den tager også hensyn til andre elementer på billedet, så den "vægter" hvor den skal placere teksten. i dit tilfælde er det meget små beregninger der afgør hvor den skal placere den. (det er ikke blot fortegnet) derfor kan det skifte for hver genberegning (opdater). der er vist ikke noget du kan gøre andet end at manuelt rette, når du er utilfreds med automatikken ikke slår til
Avatar billede mosha Nybegynder
18. oktober 2002 - 11:16 #4
Hmmm - Øv ;-) Tak for forklaring, jeg må bare håbe at mine værdier som regel bliver større!
Der er point til udviklingskonsulenterne!

Mosha