Avatar billede javaspasser Nybegynder
18. oktober 2002 - 00:30 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Computeren skal startes 40 - 50 gange før den vil køre!

Ahmmmm....er der muligvis en haj der kan løse denne her??

Jeg har store poblemer med at opstarte min com ved "koldstart"

Når man starter computeren står den i 5 - 10 sek uden at den gule prik på skærmen bliver grøn og så slukker den igen. Dette kan man gøre 40 - 50 gange hvorefter den så kommer lidt videre, men genstarter så 5 - 10 gange under opstart og vil så langt om længe virke.

Når først at computeren er kommet igang er der ingen problemer og man kan genstarte den uden problemer. Dog har den igen samme problem hvis den er slukket i mere end en times tid.

Hvad helvede er der galt??

Jeg har ikke virus, da den er checket i h**** og r** og ramklodser etc sidder korrekt!

Kan der være en lille del som er træt og man kan udskifte??

Skodcomputeren er en:

Compaq Presario 5838 (2 år gammel)
500 mhz
192kb ram
15gb harddisk (kun 4 gb brugt)

Den står som standart og der er kun tilføjet en ekstra ramklods på 64mb.

Skal vi launche 200 point til mesteren??

Line
Avatar billede scb Praktikant
18. oktober 2002 - 00:45 #1
Prøv når problemet er der at tage alle ydre enheder så som printer, modem, ol fra, så der kun er tastatur, skærm og mus tilkoblet, hvis det hjælper er problemet at en af de tilkoblede enheder giver en spænding fra sig, og så kan strømforsyningen ikke starte.
-SCB
Avatar billede dsj Nybegynder
18. oktober 2002 - 00:56 #2
Her er nogle ideer du kan afprøve og tjekke efter:

1. Har du for mange enheder i samme stikkontakt som pc'en, prøv og fjerne alle unødvendige (printer, scanner, akvariumslampe, vaskemaskine osv.)
2. Tjek at strømstikket fra strømforsyningen til motherboardet sidder helt fast.
3. Tjek om strømstikket fra strømforsyningen til motherboardet har en løs forbindelse. Det kan du gøre ved at tage stikket op af motherboardet og dreje dem rundt en hel del gange (twiste dem). Dette gør af en eventuelt løs forbindelse en samler sig eller skiller sig ad. Resultat bliver (hvis der er en løs forbindelse) at enten kan pc'en slet ikke tænde eller også kan den bedre end før.

Det lyder lidt som en løs forbindelse et eller andet sted. Når du har tændt den en masse gange bliver elementerne varme, udvider sig og når sammen hvor den løse forbindelse er. Efter en times tid er elementerne blevet kolde (skrumper) igen og den løse forbindelse er blevet løs igen.

Svar mig lige på følgende spørgsmål:
1. Er problemet startet for nyelig?
2. Har du software/hardware-mæssigt ændret noget som helst lige før problemerne begyndte og i så tilfælde hvad?
3. Kommer der strøm til pc'en HVER gang du forsøger at tænde?
4. Begynder harddisken at spinde HVER gang du tænder for pc'en, eller hvor langt når den?
Avatar billede dsj Nybegynder
18. oktober 2002 - 00:57 #3
Tager du stikket op ad motherboardet SKAL du huske hvordan de sad. I ældre computere kan de sættes forkert i. Sætter du dem forkert i tænder computeren ikke og skal slukkes med det samme igen - den brænder først af efter et stykke tid ;)
Avatar billede mindfields Nybegynder
18. oktober 2002 - 00:59 #4
Tjek dit grafik kort. sider stikket ordenligt eller er der nogle knækkede ben i selve stikket.
Avatar billede nilsen Nybegynder
18. oktober 2002 - 07:37 #5
gm
En lille kommentar - det er ikke dit oppstartsbatteri som trenger til fornyelse?
mvh
N
Avatar billede tha_user Nybegynder
18. oktober 2002 - 07:59 #6
Hmmm... lidt flere ram ville nok heller ikke skade :)
Som scb siger kan du prøve at tage ydre enheder fra, men hvis dette ikke hjælper så prøv også med de indre, men kun en enhed af gangen.
Tror det er en af dine ram blokke....
Avatar billede nomad Nybegynder
18. oktober 2002 - 09:07 #7
Jeg havde samme problem her først lidt om min pc.:

ECS K7S5A (SKOD KØB DET ALDRIG)
1200MHz Duron
256MB DDR Kingston ram
8GB Seagate senere en 40GB Seagate HDD
Liteon CD/RW/R
Geforce 3 TI200 128MB DDR ram

Jeg kørte med WIN XP PRO og kunne sagtens formatere og installere men da det så kom til at jeg skulle starte pcen fra kold skulle den genstartes mellem 3 og 5 gange.

Jeg prøvede alt og da jeg tilsidst stod på 4. sal med lortet og skulle til at give slip kom jeg i tanke om at jeg ikke havde prøvet at skifte ram blokkens "SLOT"!

På det tidspunkt havde jeg allerede skiftet HDD fra en 8-40GB.
Når men anyway jeg skiftede slottet og lagde mærke til at den sad i 2.eren over i "SLOT" 1 med skidtet og vupti min pc kørte igen skønt.

Mit forslag er at du prøver med den "nyeste" af klodserne først og husk at den skal side alene i computeren i "SLOT" 1!
Hvis det ikke virker prøv da at gøre det samme med klods "2"....

VH NOMAD
Avatar billede javaspasser Nybegynder
18. oktober 2002 - 11:18 #8
Tak for alle svarene *S*

Jeg må prøve de løsningsforslag som i har skrevet.
Pointene er delt lidt ud, da både scb & dsj´s svar virker mest sandsynlige!

Tusind tak for Jeres tid!!

Line
Avatar billede dsj Nybegynder
18. oktober 2002 - 12:42 #9
Kom da lige tilbage og fortæl hvad du finder ud af :)
Avatar billede nomad Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:06 #10
Prøv dog alligevelle at bruge mit foreslag må jeg henlede din opmærksom hed på andre spr. om RAM --> Bootfejl/HDDfejl

http://www.eksperten.dk/spm/270572
http://www.eksperten.dk/spm/263376

VH NOMAD