Avatar billede vlads Nybegynder
17. oktober 2002 - 23:26 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Opætning af IDE enheder

Jeg har 4 harddiske 2x80  DiamondMax Plus 9 Fluid
                    2x120 DiamondMax Plus 9 Fluid

Mit bundkort er P4S8X ATX LAN SATA
1x IDE controller Promise Ultra Dma 133 Contr. PCI
1xcdrom, 1xcdbrænder og 1xdvdbrænder

Jeg har tænkt mig at køre Raid 1 på bundkortet med min 2x80

Hvordan sætter jeg ovenstående op i min PC ? Altså hvad skal være Master/Slave - Primær/sekundær? Og hvor skal diskene sættes for at få bedst ydelse ?

Ser frem til jeres svar :-)
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
17. oktober 2002 - 23:45 #1
Indstil jumperne

Først skal du stille jumperne – det er de små plastikpinde der er monteret bag på harddisken. De fortæller din PC hvordan den skal ”se” harddisken. De typiske valgmuligheder for en IDE harddisk er

MA = Master
SL= Slave
CS= Cable select

Derudover kan være en indstilling for test, denne skal aldrig bruges.

Da der kan være 2 enheder på hvert IDE kabel (de brede ”lakridsbånd” med 40 ben), er det nødvendigt at fortælle maskinen hvilken enhed, der er den første (den ”vigtigste”) og den anden. Har du derfor en harddisk og en CDROM monteret på samme kabel, vil det være naturligt at stille jumperen på harddisken til ”master” og jumperen på CDROM drevet på ”slave”.

Harddisken vil herefter af maskinen blive prioriteret som den vigtiste enhed af de 2. Du kan ikke stille begge enheder til det samme – maskinen vil blive forvirret – og meget langsom. ”Cable select” indstillingen er ment som automatisk indstilling. Hvis begge enheder har jumperne på ”cable select” vælger maskinen selv ”master” og ”slave”. Vi anbefaler dog af hensyn til hastigheden, at du selv vælger hhv. ”master” og ”slave”.

Monter IDE kablet

Til sidst monteres IDE kablet. Har du afmonteret en gammel harddisk kan du bruge det samme stik. Ellers skal du finde et ledigt stik på IDE kablet i maskinen, eller montere et kabel mere (IDE kabler følger med dit bundkort).

IDE kablet skal vende rigtigt. Der er to måder at sikre sig dette på; Kablet er for det meste fysisk udformet, så det kun kan vende korrekt – ellers skal du sikre dig, at den ende af kablet med den røde ledning sidder ved pin 1 i det 40-benede IDE stik. Pin 1 er markeret med et lille 1-tal.

Det er ved systemer med UDMA/66 controller og harddisk vigtigt, at du også bruger et UDMA/66 kabel. Dette kendetegnes ved at have 2 ledninger pr ben i stikket, i alt 80, og farvekodede stik.

På et UDMA/66 kabel skal det blå stik altid sidde i bundkortet / controlleren, det sorte stik altid i den enhed der er PRIMARY, og det grå stik altid i den enhed der er SECONDARY.

Monter strømkablet

Monter et af de ledige strømstik i harddisken. Vær opmærksom på at det vender korrekt – øverst på stikket er 2 afrunde hjørner til at forhindre forkert montering – men det kan dog alligevel lade sig gøre at montere det forkert, så pas på !

Klargør disken til brug

Når harddisken er monteret korrekt og skal tages i brug første gang, skal du partitionere disken, og derefter formatere den.

- nyt system

Skal hardidsken være den i systemet, der har monteret windows, klargøres den nemmest ved at sætte stardisketten til Windows i diskettedrevet, og Windows CD-ROM´en i CD-drevet. Installationsprogrammet vil herefter klargøre disken automatisk, du skal blot følge anvisningerne på skærmen.

- eksisterende system (ekstra disk)

Er harddisken nr. 2 i systemet, og har du allerede Windows installeret og kørende fra en anden harddisk, kan du i windows starte en DOS-prompt, og starte FDISK programmet herfra ved at skrive FDISK <enter>. Herefter starter et program der klargører harddisken til formatering. (partitionerer disken)

VIGTIGT: FDISK programmet kan slette alle data fra harddisken, og bør kun bruges denne ene gang ved opsætnig af en ny disk.

Du vil blive spurgt om du ønsker understøttelse af store diske – tryk J eller Y for JA. Nu kommer hovedmenuen for FDISK frem. Vælg nu det aktuelle drev, du ønsker partitioneret – har du flere harddiske skal du her være særlig påpasselig ikke at komme til at slette informationerne på de gamle diske i systemet. Når du først har partitioneret en disk kan dataene ikke umiddelbart reddes.

Vælg punktet ”opret primær DOS partition” – programmet vil nu undersøge disken, og spørge om du ønsker at bruge mest muligt plads til denne partition – vælg igen Y eller J for JA. Når programmet er færdigt beder det dig om at genstarte maskinen, hvilket du så skal gøre.

Nu er harddisken klar til at blive formateret. Har du windows i maskinen kan du nu se det nye drev i ”Min Computer” – højreklik på drevet og vælg ”Formater” – følg herefter anvisningerne, og drevet er klart til brug.

Alternativt kan du fra DOS tilstand eller bootdiskette taste FORMAT E: (eller andet drevbogstav) <enter>, disken vil herefter blive formateret.
Avatar billede a-torsten Nybegynder
17. oktober 2002 - 23:46 #2
Lol Claus... Du er da vildt hurtigt til at skrive.... Men tror nu ikke dit svar kan bruges i netop dette spørgsmål ;o)
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
17. oktober 2002 - 23:48 #3
har også lige sat nye batterier i tastaturet :-)

nej den skulle ikke ligge her men i et andet ?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
17. oktober 2002 - 23:51 #4
du har 2 raid kanaler på dit mb
du kan ligge dit system på en raid 1
og køre alle data fx på raid 0 spejling

dvd og brænder på hver sin kanal for bedste udelse ved brænding af cd
Avatar billede a-torsten Nybegynder
17. oktober 2002 - 23:51 #5
btw.. Du sku vel aldrig være fra Fr.havn..??
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
17. oktober 2002 - 23:52 #6
men er du sikker på at når du bruger raid kanaler at du også kan bruge de 2 alm ide kanaler samtidig

http://www.acnc.com/raid.html
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
17. oktober 2002 - 23:52 #7
btw.. Du sku vel aldrig være fra Fr.havn..??

nææ hvorfor det
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
17. oktober 2002 - 23:57 #8
hvis dit mb tillader det kan du også køre raid 0 og 1 sammen kik på linket
Avatar billede vlads Nybegynder
18. oktober 2002 - 11:06 #9
Er du så færdig en smøre *GG*...takker mange gange, sidder lige på job men læser det hele igennem i aften.

Tak, Claus Meyer.....håber at der står det jeg skal bruge :-)
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
18. oktober 2002 - 13:15 #10
hvis du har mulighed for at lægge raid 0+1 sammen ville jeg nok gøre dette
Avatar billede vlads Nybegynder
19. oktober 2002 - 13:13 #11
Jeg går simelthen amok...........jeg kan ikke engang komme så landt som til at sætte miine disk til, fordi jeg ikke kan få den skide blæser til at sætte fast på min CPU...det er en 2.53 boxed fra intel....kan det virkelig passe at for at få blæseren ti lat sætte fast så skal man bruge vold ????
Avatar billede vlads Nybegynder
19. oktober 2002 - 14:45 #12
jeg har et P4s8x mobo fra asus. der står shild, 2xgnd, vcc1, vcc2, data-1, data+1, data-2, data+2
Avatar billede vlads Nybegynder
19. oktober 2002 - 14:45 #13
upz det var ikke her det skulle skrives........sry
Avatar billede vlads Nybegynder
20. oktober 2002 - 09:00 #14
weeeeee...........nu viser det sig at en af ide portene på mit nye Mobo er defekt....Godt gået Asus :-(
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
21. oktober 2002 - 19:58 #15
takker for poing

det jo noget skidt portene er defekte du har tjekket de er aktiveret i bios ?
Avatar billede vlads Nybegynder
22. oktober 2002 - 17:17 #16
ja det er de......desværre, men udag har jeg modtaget mit nye bundkort så bliver det jo nemt og afgøre om deter mig derer en tåbe......:-)
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
22. oktober 2002 - 18:27 #17
du har husket og vende kablerne rigtig rød stribe på kablerne skal vende mod strøm stikket på harddiske og cdrom drev samt på bundkortet skal de også vende rigtig pin1 på bundkortet =rød stribe