Avatar billede bbrockie Nybegynder
17. oktober 2002 - 22:46 Der er 18 kommentarer og
4 løsninger

(hvilken) Linux på en 233mhz PC?

Hej igen eksperten!
Nu var jeg vist lige lovlig hurtig til at få afsluttet mit SPM i morges. Spørgsmålet lyder så igen på hvilken distribution jeg skal gå efter til min gamle PC.

Se venligst mit tidligere SPM:
http://www.eksperten.dk/spm/271272

Den skal som sagt kun bruges som en webserver, altså med Apache, PHP og MySQL. Samtidig skal den også fungere som en mailserver (har dog ikke besluttet mig for hvilket program jeg skal bruge her, endnu)

Umiddelbart ville jeg selv vælge RedHat; men da jeg ikke er den helt store Linux freak, er jeg stadigvæk lidt i tvivl. - Jeg kunne læse fra de indlæg jeg senere hen fik i mit SPM at Debian skulle være bedre til server siden?

Jeg er samtidig lidt i tvivl om de nyeste releases vil kunne køre tilfredsstillende på en så gammel PC, så jeg "tør" endnu ikke tage skridtet til at springe ud i Linux verdenen før jeg har et konkret produkt jeg skal gå efter :(

På forhånd mange tak
Avatar billede dank Nybegynder
17. oktober 2002 - 23:01 #1
Jeg er selv debian mand. Men i betragtning af du ikke selv roder så meget med linux vil jeg anbefale en RH7.3

Efter sigende er der mange der har problemer med RH8.0 og bl.a. webserver+php o.s.v.. hold du dig hellere til 7.3 indtil videre.

Hvor meget ram har du i?

min 128 vil ikke være dårligt.

Ungå at installere noget grafisk.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2002 - 23:13 #2
Hvis du har mindre som 64 mb. ram som du anfører i dit tidligere spørgsmål ville jeg nok ligge ud med en Red hat 7.1 alt hvad der er nyere tror jeg bliver en sløv omgang selv RH 7.1 kan såmænd blive sløv nok - glem alt om hvad du har læst om at Linux ikke kræver ret meget maskinkraft virkeligheden er en helt anden - hvis du ikke er superbruger indenfor IT så bør du installere den grafiske brugerflade ellers bliver det til L--- for dig
Avatar billede bbrockie Nybegynder
17. oktober 2002 - 23:28 #3
Jeg har, som nu er, lige smidt 64Mb RAM i PC'en; men det skulle ikke være nogen sag at smide nogle ekstra i (skal lige nævnes at jeg har flere RAM moduler til at ligge).

Det jeg sådan set er ude efter er en linux distribution der er nem at håndtere og opdatere, da jeg som sagt ikke er den helt store Linux freak endnu :)

Den vil endvidere slet ikke blive brugt til noget som helst andet end web- og mailserver, så efter hvad jeg har fået læst mig til vil udelukke brugen af Mandrake. Denne er vel optimeret til desktop brug, ikke sant?
Avatar billede dank Nybegynder
17. oktober 2002 - 23:34 #4
jo - redhat er en god blandning af mange ting.. En af årsagerne til Debain' mange brugere er deres pakkesystem som nu også findes til RH (se apt-get: www.lws.dk)

Men hvis du har mod på at lære en lille smule så vil jeg stadig anbefale at gøre alting uden grafisk halløj installeret..

Evt. webmin (www.webmin.com) kan være en god hjælp til at starte med.
Avatar billede langbein Nybegynder
18. oktober 2002 - 00:20 #5
Sats på Red Hat 7.1/7.2 el 7.3. Ville ha valgt 7.1 (Xwin krever litt mindre når du bruker denne og det hele kjører litt bedre.)

Ville videre ha valgt å intallere XWin og Gnome, men jeg ville samtidig også ha valgt normal booting til textbasert grensenitt. Dette ville gi muligheten til å kjøre i gang Gnoome en skjelden gang i blandt når du trenger det. Når du ikke bruker den så vil den vel ikke belaste med noen ressurser med unntak av harddisk bruk. (Bruk av plass.)

Pass også på å få med pakken "pine" (Håper jeg husker rett). Denne inneholder tekst editoren "pico" som er veldig grei å jobbe med hvis man er vant til DOS.

Linux er vel egentlig mer "minneavhengig" enn egentlig "prosessoravhengig".
Kjør på med litt mere minne enn 64 MB. (Xwin med 233/64 kjører temmelig seint. 128 MB ville nok sette opp speeden ganske godt for Xwin/Gnome.)
Ellers så kan man faktisk godt kjøre en server med bare 64 MB hvis trafikken ikke er stor.

Det er også en god ide å installere linux adiminstrasjonsprogrammet webmin som gir kontroll over serveren via web. Man bør på den annen side kanskje ikke velge denne løsningen dersom det dreier seg om følsomme eller viktige data, men for å komme i gang ..
http://www.webmin.com/

Ville ikke satset på Mandrake. (Selv om jeg ikke har testet den siste.) Førsteinntrykket er bra og installasjonen er enkel, men etter et stykke tids bruk .... Inntil noen forteller meg noe helt annet så vil jeg ikke prøve ut den siste Mandrake heller.
Avatar billede langbein Nybegynder
18. oktober 2002 - 00:28 #6
Linuxconf er ellers et veldig bra konfigurasjonprogram for RE 7.1 (og andre) Den kan kjøre både i vanlig text mode og i Xwindows mode.
http://www.solucorp.qc.ca/linuxconf/
Problem med RH 7.1: Firewall er default satt opp til å kjøre ipchains som er en gammel standard. Dette kan endres til den nye standarden for konfigurering av firewall, iptable. Denne endringen kan være litt tricky å få til. RH 7.1 har også noen tricky ting i forbindelse med mail server funksjonen ved at enten inngående (tror jeg det var) eller event utgående trafikk for denne i utgangspunktet er satt til stengt. Kan åpnes.
Avatar billede langbein Nybegynder
18. oktober 2002 - 00:30 #7
RH 7.x har vel sine sider den også men den er vel tross alt den enkleste "server linux" å komme i gang med.
Avatar billede dank Nybegynder
18. oktober 2002 - 00:37 #8
Jeg holder med på at Mandrake er udelukket i dette tilfældet. Benyt de hellere RH som forslået af flere nu. Jeg ved ikke om 7.1 er bedre til dit behov.. (den dists er før min linux tid :o)

off-topic: Langbein har du MSN? - du kan evt. adde: maskinen2000@hotmail.com hvis det er.. har lige noget jeg skal høre dig om hvis det er ok?
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2002 - 08:11 #9
Hvis du har 64 Mb. ram eller mere så er det SuSE 7.0 til at starte op med (her forekommer selv Windows at være tungt at danse med) og senere opgradering til 7.3
SuSE har et helt unikt konfigurations værktøj YAST kan du skelne farver fra hindanden kan du konfigurere SuSE
Avatar billede herlock Nybegynder
18. oktober 2002 - 08:44 #10
Mine 3 servere (IBM 300GL - 266Mhz) kører perfekt med Mandrake...også selvom der er vncserver, sql, web, ftp, ja stort set alt hvad de kan tygge...der er så heller ikke så mange brugere på den interne server. Også VPN uden problemer, som jo ellers ligger i den tungere ende. RAM er der hhv. 64 MB, 128 MB og 256 MB
Avatar billede langbein Nybegynder
18. oktober 2002 - 09:03 #11
Herlok -> Hva med disse Red Hat problemene (7.x):

1. Default firewall er satt til ipchains
2. Mail server fungerer default ut men ikke inn.

Finnes de på din Mandrake ? Hvilken versjon kjører du ?
Avatar billede herlock Nybegynder
18. oktober 2002 - 09:09 #12
Hej langbein ;)
Længe siden jeg har set dig aktiv. Håber det går godt ;)

Jeg har brugt Mandrake tilbage til 7.0 og problemer med Postfix (som jeg bruger til mail) og ipchains har jeg ikke oplevet.

Nu har jeg godt nok i længere tid haft en dedikeret firewall. Først Mandrake SNF 7.2, men da man ikke har mulighed for DMZ zoner på denne, gik jeg for et par måneder siden over til Smoothwall
Avatar billede hjhansen Nybegynder
18. oktober 2002 - 12:05 #13
e-smith selvfølgelig. http://www.e-smith.org/. Du smider bare boxen i et skab og styrer/ configurer det hele via din browser. Den har det hele, incl mailserver.

For sjovs skyld smed jeg den på en gammel p100, det gik som en leg.
Avatar billede langbein Nybegynder
18. oktober 2002 - 13:17 #14
Hvilken kernel benyttes i e-smith (2.2 - 2.4) ?
Avatar billede bbrockie Nybegynder
18. oktober 2002 - 17:20 #15
hjhansen: Kan e-smith håndtere Apache, PHP, MySQL og en mailserver?
Avatar billede hjhansen Nybegynder
18. oktober 2002 - 19:08 #16
Det hele, og det er snydenemt.

Princippet er at du henter iso'en brænder den, og kaster den på en passende maskine. Du behøver ikke at tænke for meget over sagerne. Ikke til at starte på.

Alt er tilrettelagt så det er nemt.

Det jeg har leget med den indtil nu har ikke krævet andet end lidt smålæsning i den ret omfattende dokumentation. Tjek deres side.
Avatar billede bbrockie Nybegynder
18. oktober 2002 - 19:32 #17
hjhansen: Tak for dit indlæg! - Tror vist e-smith (efter hvad jeg hidtil har fået læst mig til emnet) bliver mit valg :)

Dertil skal lige siges at i andre havde partvist ret i jeres svar, da e-smith også er bygget på RedHat distributionen.. skal jeg fordele mine points, eller..?

Og igen, mange tak for hjælpen allesammen! :o)
Avatar billede langbein Nybegynder
18. oktober 2002 - 20:25 #18
Ble ganske nyskjerrig på denne e-smith og sjekket litt på deres web plass. Fant bla dette:

Which version of the Linux kernel is used in SME Server?
Server V5 uses the Red Hat 2.2.19-7 kernel.

SME Server V5 is based on the popular Red Hat Linux (version 7.2, using the Red Hat Linux 7.0 kernel. [1]

You can determine kernel version information at any time by issuing the command

/bin/uname -r

og dette:

How secure is the SME Server? Is it a firewall?

Yes. The SME Server a firewall. We've implemented a full firewalling configuration; IPChains are to provide another layer of filtering, on top of IP masquerading; all non-essential network services are disabled; TCP wrappers are enabled; server programs are configured to communicate only with machines on the local network (where that is appropriate); sendmail has been replaced with qmail to increase security and performance; all remote login facilities are disabled.

A much more detailed description of SME Server security can be found in our SME Server security white paper, located at http://www.e-smith.org/docs/papers/.

Bruker med andre ord ikke den samme kernel som de nye Red Hat 7.1/7.2/7.3/7.4 (selv om dette faktisk påstås) og heller ikke den nyeste firewallteknologi, men kanskje allikevell .. ???
Avatar billede langbein Nybegynder
18. oktober 2002 - 20:30 #19
At den med 2.2.19 (?!!!) kernel og en iso som bare ser ut til å fylle 300 Mb (?) kanskje kan kjøre en hel del bedre enn en ordinær Red Hat, på en litt eldre PC, det kan vel meget godt stemme .. (??!!)
Avatar billede bbrockie Nybegynder
19. oktober 2002 - 18:48 #20
Sådan .. ! - Det blev RedHat7.3, hvilket kører ganske ubeklageligt :)
Hvordan skal jeg fordele de points?? Alle indlæg var gode/lærerige i sig selv
Avatar billede dank Nybegynder
19. oktober 2002 - 19:00 #21
del du bare ud med ligemange til hver.. Det burde være ok :o) Godt det virker og kører godt.
Avatar billede bbrockie Nybegynder
19. oktober 2002 - 19:02 #22
Takker mange gange :o)