Avatar billede daliwi Nybegynder
17. oktober 2002 - 20:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke komme ind!!! Newbie

Jeg er fuldstændig newbie til Linux, og jeg har lige installeret Linux Mandrake v 9.0. Mit problem er, at når jeg starter maskinen og vælger at starte Linux, så kommer jeg til en dos-lignende skærm som beder om Login og Password. Når jeg så har skrevet dette, så kommer der en dos-skærm som skriver:
"[mit brugernavn@localhost]$".
Hvordan kommer jeg ind i selve den grafiske del af Linux???
Avatar billede wise Seniormester
17. oktober 2002 - 20:42 #1
prøv at skrive startx eller X
Avatar billede daliwi Nybegynder
17. oktober 2002 - 20:48 #2
Så skriver den bare execve failed for /etc/X11/X (errno 2)
Avatar billede p2 Nybegynder
17. oktober 2002 - 20:49 #3
Har du installeret en grafisk brugeroverflade?

Ellers installer igen, og sørg for at vælge KDE, Gnome eller en anden...
Avatar billede daliwi Nybegynder
17. oktober 2002 - 21:03 #4
Jeg mener at jeg installerede alle tre, kan det give problemer???
Avatar billede daliwi Nybegynder
17. oktober 2002 - 21:09 #5
Jeg har prøvet at gebinstallere pakkerne, og husket at installere Gnome, men det hjalp ikke. Nu kan jeg bare vælge både en Old_linux og en Linux
ved opstart...
Avatar billede daliwi Nybegynder
17. oktober 2002 - 21:16 #6
Er det normalt at den beder om Login og Password ude i dos???
Avatar billede wise Seniormester
18. oktober 2002 - 13:13 #7
Det kommer an på....

Hvis vi skal sammenligne med dos og windows, så fungere linux på den måde at det stabile system kører helt uafhængigt af om den grafiske ("windows") kører.

Altså lidt samme koncept som dos og windows 3x. UDEN SAMMENLIGNING I ØVRIGT.

Du kan så frit vælge mellem forskellige xwindows-udgaver (Gnome, KDE, ....), og om du overhoved ønsker en xwindows.

Jeg kører en del servere, de kører uden grafisk brugerflade, det er der IMHO ikke brug for på en server. Konsol og SSH (remote konsol) er væsentligt bedre. Så mit login er altid i konsol mode (det som du kalder dos)

Hvis man installere en Xwindows, kan man normalt selv vælge om den skal starte i text eller grafisk mode - eller mere præcist hvilket af dem du ser. For textmode køre altid også selom du ser den grafiske udgave.
Hvis du i konsollen trykker CTRL+ALT+F1 til F4 har du fire forskellige konsoller som du kan arbejde i samtidig, jeg mener at den grafiske skærm kommer til at ligge på F8 (det er meget længe siden jeg har arbejdet med en grafisk linux)

Met det er altså en opsætning om den starter det ene eller anden sted. Du burde dog altid kunne komme fra tekst til grafisk via "startx"

Prøv evt som fejlsøgning at logge ind som root og se om du der kan komme i grafisk tilstand....
Avatar billede infophreak Nybegynder
03. november 2002 - 03:30 #8
Mandrake tester under installationen, om X virker. Hvis vi antager, at testen var succesfuld, så kan jeg virkelig ikke se, hvad problemet skulle være (det virkede jo). Hvis testen derimod ikke virkede, så kan jeg først og fremmest ikke forstå, hvorfor du spørger som du gør, da installeren burde gøre det ret klart, at man så ikke kan bruge X (hardwareinkompatibilitet formentlig - tjek mandrakes hjemmeside for at se en liste over hardware, de har testet til at være kompatibelt).
Avatar billede daliwi Nybegynder
08. februar 2003 - 03:13 #9
Der var ikke nogen der gav et svar