Avatar billede syswatch Novice
17. oktober 2002 - 11:52 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

1 ADSL Linie m. 1 ip til 2 routere ???

Hejsa.
Håber der er nogle kloge hoveder derude som lige kan guide mig igennem denne situation.

Jeg har et netværk som er forbundet til internettet via en Safepipe router m. firewall og det hele.
Den er sat op så webserver og mailserver kører igennem den. Den indbyggede vpn del, virker for alle bruger som ikke bruger WinXP.
Nu har jeg købt en ekstra VPN router som jeg så vil sætte op, så XP bruger kan logge så på.
Nu er spørgsmålet bare....Hvor skal jeg sætte routeren. Bag/før/paralelt med safepipen, og når jeg så konfigurere den nye "box" hvad sker der så når en bruger skriver www.side.dk.... kan de finde ud af hvem der skal behandle denne forspørgsel osv osv...
Jeg er lidt på herrens mark...

Please help....
Avatar billede riversen Nybegynder
17. oktober 2002 - 13:51 #1
der sker det samme som altid...skriv man www.side.dk ryger men hen til den ip som domænet peger på
Avatar billede syswatch Novice
17. oktober 2002 - 13:53 #2
Ja, det er jeg klar over...men så står der jo lige pludeselig 2 routere som begge har xx.yyy.xxx.yy adresse. Hvis port 80 er åben på den ene, og lukket på den anden, hvad sker der så ? Får brugeren alligevel siden at se, eller konflikter routerne fordi de ikke ved hvem der skal tage sig af hvilken traffik ?
Avatar billede riversen Nybegynder
17. oktober 2002 - 13:55 #3
det kan vel ikke være 2 routeren med samme ip
Avatar billede syswatch Novice
17. oktober 2002 - 13:57 #4
Nej, det er jo også det jeg mener....
Men den ene hedder fx. 192.168.1.1 og den anden 192.168.1.2 på INDERSIDEN, men på YDERSIDEN har de jo den samme.....
Avatar billede riversen Nybegynder
17. oktober 2002 - 13:58 #5
nej...kun den ene router har ip'en på ydersiden
Avatar billede syswatch Novice
17. oktober 2002 - 13:59 #6
Hvad skal den anden så have på ydersiden ??? Jeg har jo kun 1 ip adresse...
Avatar billede riversen Nybegynder
17. oktober 2002 - 14:00 #7
tja, som jeg ser det kræver det 2 forbindelser, men på den anden side kan man jo med opasia inet få tildelt 2 ægte ip'er direkte til pc'erne, så mon ikke det også kan gøres med 2 routere
Avatar billede riversen Nybegynder
17. oktober 2002 - 14:01 #8
du skal altså have 2 ip'er
Avatar billede syswatch Novice
17. oktober 2002 - 14:05 #9
Ok...jeg lader lige spørgsmålet stå åben for at se om der er andre der har en løsning...
Avatar billede majumbo Nybegynder
17. oktober 2002 - 14:06 #10
Hmmm ...... er det ikke muligt at sætte en route op mellem de to routere, således at dennye fx har 192.168.1.2 på indersiden og 192.168.1.3 på ydersiden, og så lave en statisk route mellem 192.168.1.3 og 192.168.1.1
Avatar billede riversen Nybegynder
17. oktober 2002 - 14:12 #11
altså ingen enheder kan have samme ip...og du så kan bruge en løsning hvor man fx forwarde port 81 til router2's port 80 ved jeg ikke...er det brugbart?
Avatar billede riversen Nybegynder
17. oktober 2002 - 14:12 #12
og = om
Avatar billede riversen Nybegynder
17. oktober 2002 - 14:13 #13
men det er der vidst ikke meget mening i alligevel :-)
Avatar billede mr.fun Nybegynder
28. oktober 2002 - 23:50 #14
det bure kunne lade sig gøre med 3 routere. dvs 1 router på først så en switch hvor du kobler de andre 2 routere på så er det bare at spørgsmål om at konfigurer det rigtigt på de forskellige routere. så burde det virke.
Avatar billede majumbo Nybegynder
29. oktober 2002 - 00:27 #15
Jeg vil stadig påstå at mit forslag fra 17/10 må kunne lade sig gøre. I forhold til Mr.Funs forslag sparer du en router og en switch.
Avatar billede mr.fun Nybegynder
29. oktober 2002 - 00:29 #16
det du vil er at lave en serie forbindelse af routerene eller hvad??? jeg er ikke sikker på det vil løse problemet hvis Xp ikke kan komme igennem den en af dem.
Avatar billede syswatch Novice
05. november 2002 - 20:50 #17
.