Avatar billede lgb Nybegynder
17. oktober 2002 - 08:17 Der er 11 kommentarer

Skærmopløsning ændres efter dvaletilstand - hvor sættes default ?

Når min notebook med W2000 sættes i dvale, og derefter vækkes igen, er den begyndt at gå til en lavere opløsning. Jeg bruger 1400x1050, men i lang tid er den efter dvale gået til 1024x768. Nu er den begyndt at gå til 800x600 ! Meget irriterende, da jeg ofte sætter den i dvale og starter igen, og hver gang skal jeg ind i igennem faneblade, vælge opløsning, bekræfte at jeg kan se hvad jeg ser etc.

HVOR SÆTTER JEG DEFAULT SKÆRMOPLØSNING, SÅ DEN ALTID GÅR TIL 1400X1050 EFTER DVALE ?

På forhånd tak
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. oktober 2002 - 08:23 #1
Ja, den burde beholde indstillingen, har du installeret noget fornyligt?

Prøv at gå i Start>Kør og skriv sfc /scannow, sæt CD'en i og tryk Enter.
Efter et kvarters tid er evt. korrupte eller manglende systemfiler udskiftet og ellers gør den ingen skade.

PS: det er vel ikke en fejl der kommet efter SP3?
Avatar billede lgb Nybegynder
17. oktober 2002 - 08:35 #2
Installeret noget for nyligt ? Jeg installerer noget ofte :-) men det her har stået på længe, så jeg ved ikke om det kan være et installeret program.

Hvilken CD skal jeg sætte i (W2000?), og hvad sker der i processenj ellers ?

SP3 ... er det som i W2000 SP3 ? Hvor lang tid siden er det den er kommet ud ? Jeg kører Windowsupdate automatisk opdatering via internet, så hvis det findes der, har min W2000 de også ... Er det ikke så godt ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. oktober 2002 - 08:45 #3
Det sker nogle gange at installerede programmer smider nogle systemfiler ind som erstatter microsoft's systemfiler og det kan give nogle mærkelige resultater som den du oplever med skærmopløsningen der forandrer sig.

Ja, du skal bruge din W2000 CD. Som jeg skrev bliver systemfiler der er korrupte eller mangler udskiftet med de originale fra CD.
Du får ingen besked når den er færdig.

SP3 har været ude en eller 2 måneder nu og man skal selv hente den, gå i Start og vælg Updtae, så kommer du ind på den rigtige side hvor du kan hente den.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. oktober 2002 - 08:46 #4
Updtae=Update even
Avatar billede lgb Nybegynder
17. oktober 2002 - 09:02 #5
Har lige kørt ovenstående, samt installeret noget fra W2000 CD'en (det er første gang jeg bruger den, måtte bryde forseglingen - efter godt et år !)

Booter lige, så prøver jeg SP3. Du får mine 30 point uanset om det virker - når jeg en dag finder ud af hvordan man afgiver pointene !
Avatar billede x-pro Nybegynder
17. oktober 2002 - 09:05 #6
1) Det lyder åndet, men prøv lige at kører en "undersøg nu" og efterfølgense defrag.
Det tyder lidt på at softwaren ikke skriver ordentligt til harddisken.
2) Grafikkortets/chippen driver er den ny ?.
Indstaller kortet igen.
3) Tjek bios opdatering.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. oktober 2002 - 09:26 #7
du behøver ikke at give mig pointene, medmindre kuren har hjulpet.

vent og se om andre kender fejlen.
Avatar billede lgb Nybegynder
17. oktober 2002 - 11:29 #8
scf virkede ikke (findes der i øvrigt noget tilsvarende for W98 ?).

Jeg har nu kørt SP3, og den er ved at boote - ser lige om det hjælper, ellers er der 3 pakker mere der skal installeres.

Jeg havde fået det indtryk, at når man var tilmeldt WIndowsupdate, så lagde den selv alle opdateringer ind ? Åbenbart ikke SP3 med mere !
Avatar billede lgb Nybegynder
17. oktober 2002 - 12:07 #9
SP3 gjorde heller ingen ting.

Jeg var inde i system, hardware, og der så jeg 4 ens skærmdrivere. Alle sagde de virkede fint, men jeg dræbte de 3 af dem.

Derefter gik jeg ind i regedit og ledte efter 800x600, som er den tilstand den vågner i i øjeblikket når den kommer ud af sit hi ... og nu er min laptop færdig emd at starte op:

Det virkede ! Får jeg så selv mine 30 point :-) ?

Men lad os se om det kommer igen.

Tak til alle der har svaret - hvis problemet kommer igen, vender jeg tilbage til denne tråd !

LGB
Avatar billede lgb Nybegynder
19. januar 2003 - 12:28 #10
Jeg har stadig ikke fundet en løsning på dette. Dvs jeg kan ændre tilbage til 1400x1050 ved at gå ind i regedit - som beskrevet nedenfor.

Men hver gang jeg har haft en ekstern projektor på og kører ned i 1024x768, så skal jeg igennem dette bøvl. Kan jeg ikke fastlåse 1400x1050 i boot opstart, så det ikke kan ændres ?

Look for the following string:

DefaultSettings.XResolution

Look after "Values" (værdier) Tick "Entire strings" (hele strenge)

Values
DefaultSettings.XResolution and
DefaultSettings.YResolution

should be renumbered as desired.

Places to look (ie start searching in HKEY_LOCAL_MACHINE):

HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > Controlset001 > Hardware Profiles > 0001 > System > CurrentControlset > services > ati2mtai > device0

... > services > ati2mtai > device0 > mon00000100 (+ mon 000?????)

... > services > NV4 > device0

... > services > NV4 > device0 > Mon11223344

... > services > VGASAVE > device 0

HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > Controlset001 > Hardware Profiles > Current > System > CurrentControlset > services > ati2mtai > device0

... > services > ati2mtai > device0 > mon00000100 (+ mon 000?????)

... > services > NV4 > device0

... > services > NV4 > device0 > Mon11223344

... > services > VGASAVE > device 0

HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > Controlset002 > Hardware Profiles > 0001 > System > CurrentControlset > services > ati2mtai > device0

... > services > ati2mtai > device0 > mon00000100 (+ mon 000?????)

... > services > NV4 > device0

... > services > NV4 > device0 > Mon11223344

... > services > VGASAVE > device 0

HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > Controlset002 > Hardware Profiles > Current > System > CurrentControlset > services > ati2mtai > device0

... > services > ati2mtai > device0 > mon00000100 (+ mon 000?????)

... > services > NV4 > device0

... > services > NV4 > device0 > Mon11223344

... > services > VGASAVE > device 0

HKEY_CURRENT_CONFIG > System > CurrentControlSet > Services

... > services > ati2mtai > device0 > mon00000100 (+ mon 000?????)

... > services > NV4 > device0

... > services > NV4 > device0 > Mon11223344

... > services > VGASAVE > device 0
Avatar billede lgb Nybegynder
19. januar 2003 - 13:03 #11
OK, 200 point nu hvis der er nogen der kan komme med en permanent løsning:

Efter jeg har kørt noget i en lavere skærmopløsning og sætter computeren i dvale, må den efter dvale IKKE starte i denne lavere tilstand, dvs, efter jeg har skiftet tilbage igen skal den HUSKE dette, og ikke hele tiden gå tilbage til den gamle tilstand. En makro eller et program til at rette regedit automatisk (som beskrevet ovenfor) kan også bruges som alternativ.

200 point.