Avatar billede sv_bb Nybegynder
16. oktober 2002 - 12:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Settings :-)

Sidder og skal have min xp pro og linux maskine på nettet. Jeg har en router fra cybercity og når jeg sætter min router til min linux maskine, så kan jeg komme på nettet, men jeg har en Switch, så det er min winxp maskine, som jeg har sat min router i.

Det hele lyder lidt mærkeligt, fordi jeg ikke lige er helt sikker på hvordan det skal gøres, men hvordan skal mit linux sættes op? Min linux maskine skal kører igennem min Switch, men det kan den ikke. Dog kan jeg godt komme på nettet, hvis jeg smider min router direkte til min linux maskine og sætter den til "Automatisk bla bla bla med dhcp" Men hvordan skal mine ip'er stå og lign, så jeg kan få min linux maskine op og kører igennem min switch?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
16. oktober 2002 - 13:42 #1
du sætter begge maskiner til at bruge dhcp (hente ip automatisk).
sætter dem begge til switchen med straight kabler (ikke krydsede).
sætter routeren i uplink med et krydset kabel.

herefter skulle det gerne virke.
du kan ved din xp se om den får en ip ved at:
trykke start, kør, "cmd /k ipconfig /all" og se om den får en ip.
ved din linux kan du som root skrive "ifconfig"
Avatar billede oz2kas Nybegynder
16. oktober 2002 - 13:44 #2
hvis du gerne vil have faste ip'er på maskinerne kan du gøre følgende:
sæt maskine 1 til:
ip: 10.0.0.2
primær dns: 212.242.40.3
sekundær dns: 212.242.40.51
gateway: 10.0.0.1

maskine 2:
ip: 10.0.0.3
primær dns: 212.242.40.3
sekundær dns: 212.242.40.51
gateway: 10.0.0.1
Avatar billede sv_bb Nybegynder
16. oktober 2002 - 14:10 #3
Fandt ud af, at det var mine firewalls der lavede rod i det, men din hjælp hjalp mig meget! Så jeg aceptere :-)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
16. oktober 2002 - 22:36 #4
takker.