Avatar billede muddyw. Praktikant
15. oktober 2002 - 19:51 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

formatere og partionere

Jeg skal formatere og partionere mine 2 harddisk.... skal installere XP i stedet for mit gamle 2000. Jeg har lavet 6 bootdisks til windows XP. Kan jeg bruge en hvilken som helst startdiskette med fdisk på når jeg skal formatere og partionere ... jeg har en gammel win 98 startdiskette??
Avatar billede a63548 Nybegynder
15. oktober 2002 - 20:07 #1
Du skal ikke bruge din gamle startdiskette.

Da du har lavet setup disketter, så skal du blot stille BIOS til at boote på diskette-drevet og isætte diskette 1.
Ved installation af NT, W2K og WXP, vil setup delen, det vil sige den tekst baseret del af setup, stille dig spørgsmål om hvor du vil installere styresystemet. Findes der ikke en partition på harddisken som setup kan anvende, får du mulighed for at oprette en sådan.
Vær opmærksom på styresystemets krav til partitionens størrelse, når du opretter en partition.
Har du en stor harddisk, så nøjes med at partitionere det du skal anvende.
Med hensyn til filsystemet, så understøtter WXP NTFS som er mere sikkert end FAT32 og FAT. På den anden side, hvis du skal dual-boote mellem Ældre styresystemer og WXP, så anbefales FAT32 eller FAT.
Jeg plejer at oprette en partition på 4GB til systempartitionen, som regel C:\
Når systemet er op og køre, så opretter jeg endnu en partion til programmer og til sidst en partition til data, det vil sige dokumenter, billeder, musik osv.
Når du nu har to diske, så anbefaler jeg at du laver et backup job af dine dokumenter fra disk0 til disk1. På denne måde skaber du et fejltolerant miljø.
Håber det er fyldestggørende. Ellers vender du bare tilbage.
Avatar billede peet-49 Novice
15. oktober 2002 - 20:56 #2
Du kan boote op på din XP-skive, og gøre det hele derfra.
Avatar billede muddyw. Praktikant
15. oktober 2002 - 21:16 #3
Jeg er kun interesseret i at installere XP. Mit W2000 er i øjeblikket installeret på den ældste af HD'erne(10GB). Den anden HD er jumpet så den kun udnytter 32 GB af sine 50 GB. Jeg har købt nyt Mobo(som understøtter større HD), så nu vil gerne bruge den nyeste HD (50GB)(og hurtigste) til styresystemet. Så jeg skal vel formatere både HD 1 & 2 med bootdisken???
Avatar billede peet-49 Novice
15. oktober 2002 - 21:22 #4
For at installere XP behøver du ikke formatere først, det kan du gøre under installationen.
Avatar billede muddyw. Praktikant
15. oktober 2002 - 21:32 #5
Jamen jeg vil jo ikke have W2000 på den lille HD, så den skal vel formateres, og jeg vil installere XP på den nyeste HD.... og hvor i processen skal jeg jumpe den så den kører med alle sine 50 GB???
Avatar billede peet-49 Novice
16. oktober 2002 - 01:02 #6
Når du har installeret XP på den store, kan du højreklikke på den lille, og køre format.
Avatar billede a63548 Nybegynder
16. oktober 2002 - 18:36 #7
Du skal sætte jumperne før du installere. Se i brugervejledningen til haddisken hvordan. Du kan sætter den nye disk til master og den gamle til slave.
Ved opstart vil du kunne se om BIOS genkender begge HD. Er det tilfældet, vil setup guide dig igennem formateringen og så videre.
Du kan ikke vælge at formatere begge HD indenfra installationen. Du vælger at installere på den nye harddisk. Opret partition, formatér og installer.
Når systemet er installeret, vælger du diskhåndtering under administrationsværktøjerne i startmenuen (klassisk Windows opsætning) og formatere her den anden disk.
Avatar billede muddyw. Praktikant
30. oktober 2002 - 20:02 #8
tak for svarene....jeg leger med det en af dagene
Avatar billede peet-49 Novice
30. oktober 2002 - 21:35 #9
Selv tak.