Avatar billede tbolding Nybegynder
15. oktober 2002 - 10:37 Der er 6 kommentarer

Driver til Motorola SURFboard 4101?

Har installeret Red Hat 7.3 på en ældre IBM PC server men ikke kunne finde nogle drivere til mit kabelmodem, et Motorola SURFboard 4101. Da dette modem følger med TDC's oncable pakke formoder jeg der er andre som i hvert fald forsøger at koble en linux maskine på nettet gennem dette modem. Er der nogen som har erfaringer og muligvis endda en driver???

/Thomas
Avatar billede hok10 Nybegynder
15. oktober 2002 - 10:48 #1
Er det ikke en almindelig netværksport på modemet?? Så sæt et netkort i linux boxen, det skulle man jo nok kunne finde drivere til.

Sådan fungere det hjemme ved mig med et SB4100, og min Redhat 8.0 box.
Avatar billede tbolding Nybegynder
15. oktober 2002 - 11:23 #2
Mange tak for dit svar.

Der er netværkskort i som kabel modemet et tilkoblet - men det er indbygget på bundkortet og er en ældre udgave. Skal jeg forstå dit svar således, at det blot er et spørgsmål om at finde drivere til netkortet?

/Thomas
Avatar billede hok10 Nybegynder
15. oktober 2002 - 13:27 #3
Jeg går ud fra at der i dit modem er to muligheder for at tilslutning til computeren. Eneten via USB eller via alm. netværkskabel.

Jeg har ikke prøvet via USB men det kan da være at modemet er understøttet af linux.

Hvis du bruger den almindelige netværks port, kræver det at din computer har et netkort som fungere.
Ved mit internet abonnemet får vi ip adressen via DHCP, så min linux box er sat op til at hente en IP automatisk.

Jeg ved desværre ikke hvordan det fungerer med oncable, da jeg bruger vores bynet, men da dette er lavet sammen med TDC så jeg formoder det fungere mere eller mindre på sammen måde.

Hvis problemet er at du mangler en driver til netkortet kan jeg nok desværrer ikke hjælpe dig. Men jeg ville selv gå ud og købe et nyt net kort, og sikre mig at det var med Realtek chip. Den fungere nemlig hver gang med Redhat, jeg har forsøgt med andre modeller, men med en pris på 100 kr for et netkort synes jeg ikke der grund til at bøvle alt for meget med det.

Håber det hjalp lidt.
Avatar billede olly Nybegynder
15. oktober 2002 - 16:37 #4
Hvis du bruger RJ45 stikket på netkortet så er det bare finde en driver til netkortet! Hvilket er det? Evt hvilket bundkort så man kan finde det? Jeg bruger selv USB på et 4100 modem, også webspeed, og det er også nemt nok at få til at fungere!
Avatar billede tbolding Nybegynder
17. oktober 2002 - 11:45 #5
Hrmm ved ikke lige hvem der fik tildelt point. Men såfremt du ikke gjorde hok10 og ønsker de 200 point må du lige svare. Jeg vil da oprette et nyt spm som du kan besvare.

Tak for hjælpen til alle. Vil investere i en Switch samt et par netværkskort hvor jeg inden tjekker hvilke styresystemer de understøtter.

/Thomas
Avatar billede olly Nybegynder
23. oktober 2002 - 22:07 #6
Pænt sagt hvorfor fortæller du ikke hvad det er for et kort så man kan hjælpe? Eller spørger efter brug af USB kablet? For det kan jeg nemt forklare?

Just asking?