Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2002 - 14:16 Der er 15 kommentarer og
9 løsninger

Kryptering af harddisk!

Min bærbarecomputer skal til reperation. Da indholdet på min harddisk er personligt, fortroligt og penge værd vil jeg ikke have, at en eller anden spasser reperatør skal more sig med at læse i det eller hvad de nu kan få af gode ideer!?
Ergo jeg skal have krypteret ALT og man skal ved opstart af computeren kun kunne se den simple DOS-opstart! Og en krypteringskode...

Simple og sikre løsnings forslag?
Avatar billede pilfinger Nybegynder
14. oktober 2002 - 14:19 #1
Du kan skjule det meste ved at bruge partition magic så kan du ha dit OS på en partition og resten skjult på en anden så er der ikke mulighed for at få fat i det. når du har gjort det kan du fjerne partition magic fra maskinen så er du sikker på at det ikke kan hites frem så når du får den tilbage kan du læge pqm ind igen og få dinne ting frem igen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. oktober 2002 - 14:20 #2
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2002 - 14:21 #3
Ikke godt nok! Spasseren skal heller ikke kunne se hvilket OS jeg bruger!
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. oktober 2002 - 14:22 #4
pil disken ud af maskinen

værkstedet er ikke afhængig af disken da de blot selv kan sætte en i .
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
14. oktober 2002 - 14:23 #5
hvad vil du fx gøre hvis de ved et uheld kommer til og klappe disken en ? og indholdet ryger.

jeg ville absolut undlade og lade dem få disken med
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2002 - 14:25 #6
Sagen er at det sidder i en garantisikret maskine og skruer jeg på en eneste skrue er jeg fuckt! Men jeg tager skam sikkerhedskopi af det vigtige! Gider bare ikke installere hele lortet igen!
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. oktober 2002 - 17:34 #7
Du kan ikke skjule styresystemet, da du jo skal have et styresystem for at kunne kryptere
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2002 - 17:36 #8
DOS er da også et styresystem!?
Avatar billede chrisrj Forsker
14. oktober 2002 - 23:38 #9
Hvilket mærke er det?

På nogle bærbare kan man skifte harddisken UDEN garentien ryger, fordi den bare "skubbes" ind ligesom en diskette.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2002 - 23:43 #10
Ikke på den her...
Avatar billede ricelius Nybegynder
16. oktober 2002 - 23:34 #11
Nødvendigheden af at kryptere indholdet af disken kan jeg godt sætte mig ind i, men jeg forstår ikke, hvorfor du ønsker at holde dit operativsystem hemmeligt... I hvert tilfælde vil det være meget svært og tidskrævende. Hvad jeg ville gøre var at flytte alt det vigtige over i en speciel mappe og kun kryptere den. Jeg ville derefter lave en free-space wipe for at sikre mig, at der ikke ligger noget og flyder rundt omkring.
Jeg tager som en selvfølge, at du bruger et ordentligt operativsystem baseret på NT eller Linux; her vil du kunne forhindre reparatøren i at logge på. Hvis du bruger et operativsystem som Win9x, hvor dette ikke er muligt, burde du have større problemer end en simpel hardware-reparation.
Avatar billede jefa Nybegynder
16. oktober 2002 - 23:39 #12
Hvis det er meget vigtigt ville jeg ofre ca. kr. 170- på Secure Explorer
http://www.tucows.com/preview/194203.html
SecureExplore was developed by GlobeSoft and is used to encrypt/decrypt files and/or whole directories from the Windows shell (Explorer.exe and Find.exe). The program uses a 128-bit secret key algorithm to let a user (or group of users) encrypt/decrypt sensitive information that no one else should be able to access. You can export a certificate and distribute it to other people within a group. The certificate will allow the group to be able to decrypt the files. This enables you to have secure e-mail communication over nonsecure media such as the Internet, and it prevents unauthorized people from reading secret files. Version 3.2 features a new installer/uninstaller, an updated help file, and support for Windows Me and 2000.
Avatar billede jesperf Nybegynder
07. november 2002 - 15:07 #13
Dette software laver en boot authentication og krypetere hele disken sector for sector. Uden password kommer du ikke ind og se diskens indhold - end ikke hvilke OS du har! Programmet har en fri prøve periode. Så det vil ikke koste dig noget!

/Jesper
Avatar billede jesperf Nybegynder
07. november 2002 - 15:09 #14
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 19:51 #15
http://www.jetico.com - BestCrypt download det nu! plz giver du lige mig point? Programmet er ikke gratis men værd at ofre penge på! DET BEDSTE PROGRAM TIL KRYPTERING DU FÅR IKKE BEDRE!!!!
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 19:52 #16
http://www.jetico.com - BestCrypt download det nu! plz giver du lige mig point? Programmet er ikke gratis men værd at ofre penge på! DET BEDSTE PROGRAM TIL KRYPTERING DU FÅR IKKE BEDRE!!!!

Hov det skulle vist havde været et svar...
Avatar billede cesar_dk Nybegynder
16. januar 2003 - 09:40 #17
SafeGuard Easy fra utimaco er nok det bedste,
Det var det program Tvin brugte hvor Politiet ikke kunne komme igemmen :)
Avatar billede nidkin Nybegynder
16. januar 2003 - 09:57 #18
Securestar Drivecrypt Plus er nok det du leder efter.
http://www.drivecrypt.com/dcplus.html

Dre har du mulighed for at lave en kryptering af HELE disken. Dvs. du skal angive et password, før det er muligt for systemet at boote.

Minuset er at det kun funger på win2000 & xp.
- Og så koster det selvfølgelig en spandfuld penge.

//nidkin
Avatar billede nidkin Nybegynder
16. januar 2003 - 09:59 #19
Hmm...

Ovenstående var et svar - Jeg havde bare svært ved at finde den rigtige knap :)
Avatar billede mallus Nybegynder
02. maj 2003 - 23:10 #20
SafeBoot er uden tvivl det bedste harddisk krypterings produkt. Det har ikke et master password som andre krypteringsprodukter. Et master password er som en bagdør. D.v.s. at den der har master passwordet altid har adgang til computeren.
Avatar billede hagler Nybegynder
28. juni 2003 - 04:25 #21
brug din windows hvis du har win2000/winxp der kan du krypter det hele (og man kan ikke en gang overføre filer over netværket selv om filen er åbnet på dit egen (det er sikret i hovede og røv for at sige det pænt). du skriver dit password ved din windows logonscreen så kan du også deaktivere din gæste konto. så den eneste måde du kan få lidt ud af det på er ved at flytte harddisken over i en anden, så kan du kun se windows system filer resten er spæret. det hele kræver at du har NTFS filsystem og win2000/winxp på din harddisk ikke andet...

det er fair!!!!
Avatar billede hagler Nybegynder
28. juni 2003 - 04:26 #22
det var også et muligt svar!!!
Avatar billede hagler Nybegynder
28. juni 2003 - 04:31 #23
jeg tror aldrig du kan komme til at skjule dit os
måske i dos som du siger men det kan komme til at tage lang tid for din computer at starte op pga at dos er et lorte system til at lavde noget indviklet
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2003 - 23:49 #24
Tak for de mange inputs... I praksis blev det bare aldrig til noget... :(
Jeg håber andre har/kan få glæde de mange besvarelser!